wsj0984.cz

wsj0984.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Jeden z nezvláštnějších příběhů o zahradě od dob Edenu se již čtyři roky odehrává v soukromých fantaziích na pastelkových náčrtech umělkyně Jennifer Bartlettové. A pokud by si ona a veřejně prospěšná společnost Battery Park City Authority prosadili svou, byl by její absurdní zahradnický projekt brzy uskutečněn v komplexu v centru města coby skutečné zahradnické "umělecké dílo". Jižní zahrady, jak se nazývá toto dílo Bartlettové, zaberou posledního 3,5 akru volného místa v jihozápadním cípu Manhattanu. Daňové poplatníky by realizace mohla stát 15 milionů dolarů a obyvatele oblasti BPC by údržba mohla stát 1 milion dolarů ročně. Jižní zahrady, které vytvořila umělkyně zakládající si na tom, že o květinách a zahradách nic neví, doplatí podle nynějšího plánu na příliš přeplněný design. Bartlettová si ve svých minulých dílech, která přinesla mezinárodní uznání v nezahradnickém uměleckém světě, jako hlavní téma často vybírala zahrady. Toto metaforické spojení možná přesvědčilo uměleckou komisi BPC o tom, že skutečný zahradnický talent. (Bartlettová se pro tento článek nechtěla o své zahradě vyjadřovat.) Vloni se pochlubila časopisu HG: "V životě jsem se zahradami nezabývala." A ve svém prvním prohlášení pro BPCA, veřejně prospěšnou společnost státu New York, ukázala, že není žádná skleníková květinka: "Jediná věc, kterou zajímalo dělat, byla velmi složitá zahrada, která bude stát obrovské množství peněz a bude velmi nákladná na údržbu." Společnost BPCA se nenechala odradit a najala Bartlettovou a dalšího uznávaného zahradního nevzdělance, architekta Alexandera Coopera, který prohlásil, že nikdy žádnou zahradu neviděl, natož aby ji navrhoval, a který o projektu řekl: "Nedívám se na to jako na krajinu. Dívám se na to jako na budovu." Třetí vedoucí projektu Jižních zahrad se zahradami zkušenosti . Firma Bruce Kelly/David Varnell Landscape Architects vytvořila v Central Parku Jahodová pole a Shakespearovu zahradu. Společnost BPCA svůj tým označila za "ohromující" spolupracovníky. I když po čtyřech letech je projekt Jižních zahrad ze 100 % práce Jennifer Bartlettové bez cizí pomoci. Neudělala o moc víc, než že recyklovala své běžné motivy - stromy, vodu, zlomky krajiny, elementární čtvercové domy, kruhy, trojúhelníky, obdélníky - a napasovala je do mřížky, jako by dělala jednu ze svých mřížkovaných dvourozměrných prací pro stěnu v galerii. V Jižních zahradách však mřížka měla být 3D síť plná zdí či živých plotů, a v skutečné květiny. V dopise společnosti BPCA to firma kelly/varnell nazvala "svévolným a amatérským". V červenci byli tito zahradní architekti ze zahrady vypovězeni. Celou tu dobu byla Bartlettová svým úkolem pilně zaměstnána, přičemž si poklidně pracovala na svém. Jak řekla v roce 1987 na přednášce na fakultě designu Harvardské univerzity: "Navrhla jsem zahradu, aniž bych věděla, jaký je rozdíl mezi rododendronem a tulipánem." Navíc prohlásila, že co se týče návrhu otevřených prostor, "se zahradní architekti posledních 20 let ubírali špatným směrem". A své posluchače dále ohromila tím, že odhalila svůj tajný způsob navrhování zahrad: Pověřit nějakého přítele, aby utratil "pět šest tisíc dolarů... za knihy, které nakonec rozřežu". Potom je nákres snadný. "Vždy jsem se velmi spoléhala na mřížku a zjistila, že nikdy nezklame." Bartlettová řekla svému publiku, že absolutně nevěří v kompromisy ani v ústupky klientovi, "protože nevěří, že lidé mohou dělat věci polovičatě". (Toto nebyl u Jižních zahrad problém, protože klient dávno ustoupil každému rozmaru Bartlettové.) Vloni na výstavě BPC mohla veřejnost vidět návrh výtvoru Bartlettové na stolním modelu. Popisky byly krkolomné: "Mezi těmito ochrannými zdmi je mikrokosmos tisíce let navrhování zahrad... růžová zahrada, bylinková zahrada, klikatá zahrada, květinová pole, jablečný sad... uspořádané v mozaice z čtverců velkých 50 na 50 stop tak, aby tvořily 'pokojíčky'... tu a tam jsou jednoduché architektonické tvary, vrtošivý vodotrysk, arogantně tvarované dřeviny nebo tartanový pléd, a kolem židle všeho druhu.... A v jádru toho všeho je láska ke květinám." Milovníci květin, kteří maketu zkoumali, byli zneklidněni. Dívali se na zmenšeninu a viděli strašnou pošetilost. Malé pokojíčky Bartlettové nechaly jen málo místa pro květiny a lidi. Ve společnosti Kelly/Varnell odhadli návštěvní kapacitu Jižních zahrad na čtyři lidi na pokojík, neboli celkově asi 100 lidí. Tato sekaná z chaotických čtverečků byla inspirována vlastním bytem umělkyně: "Moje podkroví mělo 50 na 100 stop, takže 50 stop na 50 stop se mi zdálo jako dobrý zahradní pokojík." V mřížce bylo neuspořádaně namačkáno 24 těchto komůrek s rostlinami. Jednu přeměnila v zábavní pokojík z tvarovaných dřevin, naplněný rostlinami naaranžovanými do tvaru zahradního lehátka, televize, klavíru a židlí. V jiném si zas vyžádala sestřih v kuželovitém tvaru raket MX - z nichž každý stál 10 000 dolarů - do výše 20 stop. Další zase nacpala osmi "svislými živými ploty", aby předvedla, jak vypadat geometrie stříhání dřevin v pravém úhlu. V bylinkovém salonu předepsala dekor ve stylu "zahrady z kostkovaných pupenů". Přikázala, aby kostky v předsíni tvořily různé květiny, a přinutila krajinné architekty, aby prostudovali knihu o tartanových tkaninách. Do jednoho zahradního pokojíku vsadila 43 stop velkou skleněnou krychli, aby se pochlubila kostkovanou dlážděnou podlahou, "modravé umyvadlo", "obrovské akvárium s kaprem" a "ptačí klec s papoušky kakadu". Vedle umístila menší skleněný dům s kostkovanou podlahou, kde, jak navrhla, by se mohla uprostřed zimy vystavovat jahodová plocha. V jiném oddělení, zvaném Lipový háj, se mělo mačkat 62 lip ve vražedných vzdálenostech 10 či 16 stop. (Lípy potřebují asi 36 stop.) O jedné věci v návrhu Bartlettové se nedalo pochybovat: Vyžádá si veškeré schopnosti celého praporu odborníků na tvarování keřů, pěstitelů růží, sadařů a dendrologů. Bartlettová lehkovážně navrhla povolat "na údržbu polokvalifikované pracovníky ze zahradního klubu". Mimoto trvala na tak úzkých stezkách (pět osm stop) a tak hranatých rozích živého plotu, že běžné vybavení na údržbu - káry a pojízdné plošiny - zde neprojedou. Pak, aby z těchto zahrádek byly zcela doslovně pokojíky, splácala Bartlettová zdi bez oken (cihly, mříže, živý plot), vysoké osm 10 stop, čímž uvrhla své interiéry do celodenního chmurného stínu. Těžko pochopit, jak by mohlo v Jižních zahradách dojít k fotosyntéze, aniž by bylo nutné stěny pokrýt množstvím žárovek Gro-Lite jako při vánoční výzdobě. A nakonec, jako výsměch přání firmy BPCA, aby navázala na oblíbenou dvě míle dlouhou říční Promenádu ceněnou pro svůj široký výhled na newyorský přístav, sochu Svobody a ostrov Ellis, Bartlettová vztyčila ještě jednu stěnu, tentokrát betonovou, tentokrát vysokou 10,5 stopy. Natáhla ji podél nábřežní promenády Jižních zahrad, čímž skryla úžasné přírodní vodní prvky města, přístav i řeku. (V zahradě, hned vedle řeky Hudson, si poručila vodopád, pramínek, jezírka a další drahé jednoduché vodní stavby.) Když byl model ještě vystaven, Manhattanská obecní rada 1 schválila usnesení proti Jižním zahradám. Rada parků napsala společnosti BPCA, že tento "příliš 'soukromý'... exkluzivní" komplex a drahá "uzavřená zahrada... patří téměř kamkoli, jen ne na nábřeží". Lynden B. Millerová, ona významná návrhářka veřejných zahrad, která renovovala park Conservatory Garden v Central Parku, si vzpomíná na svoji reakci na model Jižních zahrad z pohledu veřejné zahrady, kterou navrhovala pro Bryant Park na 42. ulici: "Bryant Park, jak byl navržen v roce 1933, jako veřejné místo neuspěl, protože se v něm lidé cítili jako v pasti. Když se při obnově Bryant Parku odstranily živé ploty a některé zdi, je otevřenější. Zdá se mi, že projekt společnosti BPCA směřuje k tomu, aby se Jižní zahrady staly pro lidi a rostliny zahradnickou věznicí." Do věci se vložili tři městští zahradničtí odborníci společně s organizací Cornell Cooperative Extension dopisem adresovaným společnosti BPCA, který začínal: "Máme pocit, že tato zahrada je ze zahradnického hlediska zkázou." Potom se zmínili o nepochybné "sporné bezpečnosti... spletité zahrady nekonečných skrýší. 8 stop vysoké živé ploty, které stíní výhledům dovnitř i ven z malých 'pokojíků' zajišťují..., že tato zahrada bude potenciální živnou půdou pro kriminalitu." (Bartlettová na Harvardské univerzitě prohlásila: "Nastanou problémy s bezpečností... Otázkami bezpečnosti se zabývat nebudu!") Navzdory katastrofálnímu hodnocení ze strany erudovaných zahradnických odborníků Bartlettové návrh Jižních zahrad nějak pokračuje, podle všeho lhostejně k rozumu, a brzdí jej jen byrokratická letargie a logistické komplikace. Prezident a generální ředitel společnosti BPCA David Emil doufá, že vyjedná vlnolam, který by mohl "být vizuálně podstatně propustnější". A trvá na tom, že když přidá ještě jednoho krajinného architekta, Nicholase Quennella, vpraví do zahradnické reality i tyto a další úpravy, přičemž si zachová "umělecké vidění" vlastní "opravdu velkému umělci". Když se v tomto směru nic neučinilo čtyři roky, není jisté, zda se teď najednou reálná spolupráce s Bartlettovou zdaří. (Quennell uvedl, že se navzdory všemu hodlá s mřížkou vyrovnat.) Avšak guvernér Mario Cuomo nebo předseda rady společnosti BPCA Fabian Palomino mají stále čas tomuto "Kostkovanému oblouku" z keřů zabránit. Tito státníci by si mohli nechat poradit od Williama Robinsona, autora knihy "The English Flower Garden (Anglické květinové zahrady)" - zahradnické bible od roku 1883 -, který, jak se zdá, na Jennifer Bartlettovou myslel, když napsal: "Kvůli okrasnému umělci, který v zahradě aplikoval své 'návrhy', naši zahradníci bohužel trpí léta... Právě toto přejímání absurdních 'pupenů' a vzorů ze starých knih pro jakoukoli plochu, kde se zbudovat květinová zahrada, vede ke špatnému a povrchnímu designu - špatný v plánu a beznadějný pro život rostlin.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View