wsj0788.cz

wsj0788.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Senátní zemědělský výbor reaguje na možnost zneužít obchodování na termínovém trhu návrhem zákona s dalekosáhlými důsledky, z něhož by se v roce 1989 stal zákon o termínovém obchodování. Navrhovaná legislativa chvályhodný cíl: zajistit bezúhonnost amerických termínových trhů. Jak je však u rozsáhlé legislativy běžné, návrh obsahuje celou řadu opatření, která by mohla zničit důležité součásti systému, který si však návrh stanovil za cíl zachovat. Komplexní návrh zákona, který předložili senátoři Patrick Leahy (demokrat, stát Vermont), Richard Lugar (republikán, stát Indiana) a Bob Kerrey (demokrat, stát Nebraska), obsahuje široké spektrum opatření, která by ovlivnila financování a úřední moc Komise pro termínové obchody s komoditami (CFTC) a která by též zásadně by změnila způsob regulování této sféry. Patří sem opatření, která se týkají technologie a systémů, které musí používat burzy, dohledu a disciplinárního řízení pro obchodování na burze, vztahů mezi komoditními makléřskými firmami a obchodníky na parketu, a též opatření, která se týkají řízení burzy. Návrh zákona rovněž povyšuje i drobná porušení pravidel na závažný trestný čin a dále se zabývá náhradou škod s represivní funkcí v občanskoprávních sporech a arbitrážních případech bez známek úmyslného zneužití úřední moci. Řada aspektů návrhu zákona je užitečná, jelikož nabízí vhodná bezpečnostní opatření, která mohou a měla by být zavedena v celém sektoru. Některé požadavky obsažené v návrhu zákona včetně požadavku širokého zastoupení ve správních radách burz a včetně přísných opatření zabraňujících střetu zájmů, skutečně byly uplatněny na burze obchodující s kávou, cukrem a kakaem a ještě na dalších burzách s termínovými obchody. Jiné aspekty návrhu zákona jsou však strukturovány takovými způsoby, které tvoří zbytečné překážky danému sektoru nebo jsou přímo škodlivé pro burzy, celý sektor a vlastně i pro veřejnost. Jedním z nejmarkantnějších rysů je požadavek na to, aby všechny burzy měly do tří let zavedený systém, kde by nějaký zdroj nezávislý na makléři zprostředkujícím prodej zaznamenával veškeré obchody. Newyorské burzy s termínovými obchody spolupracují na vývoji obchodního záznamového systému, který je velmi podobný systému, o nějž usiluje návrh zákona. Byli bychom moc rádi, kdybychom měli takový systém dnes k dispozici. Je však realistické ze strany Kongresu v přesně stanoveném termínu nařídit zákonem systém, jenž ještě nebyl podroben studiím proveditelnosti? Co když ten systém nebude fungovat? Co když jediný systém, který funguje, je tak drahý, že si ho přinejlepším budou moci dovolit jen největší burzy? Náklady jsou vzhledem ke globálnímu dosahu finančních trhů klíčovým činitelem. Americké burzy s termínovými obchody soupeří na celém světě jako nikdy předtím. V současné době může být obchodování takřka s jakoukoli komoditou řízeno podle amerických trhů jen několika ťuknutími do klávesnice. Všechny zahraniční trhy se staví k americkému obchodu s agresivní vyzývavostí. Několik londýnských trhů vlastně nabízí nižší ceny za obchodování při stejných či podobných smlouvách. Americké burzy potřebují poctivý trh i přiměřené náklady, protože na tom závisí dlouhodobý růst. Senátní návrh zákona však obsahuje mnoho opatření, která zvýší náklady na obchodování. Nejsvévolnější z nich je zavedení povinnosti "poplatků za služby", která přímo rozšíří diferenci nákladů mezi Spojenými státy a zahraničními trhy. Další opatření mají mírnější, přesto však reálný a zhoubný dopad na mezinárodní pozici amerických burz. Patří k nim rozšíření odpovědnosti na oblasti přesahující ty, které ustavil právní precedent, a rozšíření odpovědnosti tak, aby zahrnovala i náhradu škody s represivní funkcí. Kromě zvyšujících se nákladů v důsledku vyšších finančních nároků pro členy mohou mít opatření další dalekosáhlé důsledky. Jedna část návrhu zákona by všechny komoditní makléřské firmy a obchodníky na parketu učinila zodpovědné za škody způsobené bez úmyslného zneužití úřední moci. Ve federálních bezpečnostních zákonech nikde není pouhé zanedbání nebo neuvážený čin za podobných okolností předmětem odpovědnosti. Logicky lze předpokládat, že uzákonění tohoto nařízení povede k častějším soudním sporům. V již tak málo ziskovém obchodu se mohou komoditní makléřské firmy snadno rozhodnout omezit riziko a náklady na obchodování s veřejností, čímž soukromým osobám znemožní přístup na trhy. Další opatření činí komoditní makléřské firmy odpovědné za porušování pravidel, jichž se dopustí nezávislí burzovní makléři, kteří pro uzavírají obchody. Tento dosud nevyzkoušený koncept by tyto firmy vystavil případným astronomickým náhradám škody s represivní funkcí. V konfrontaci s fakticky nemožným úkolem dohlížet na realizaci každého obchodu ukončí řada komoditních makléřských firem patrně obchody s nezávislými makléři a namísto nich zaměstná vlastní burzovní makléře. To by z obchodování vyhnalo řadu samostatných obchodníků a malých firem, které působí jako burzovní makléři. Důsledkem jejich odchodu by mohlo být vážné snížení likvidity trhu. Na základě návrhu zákona by mohly být svévolně zakázány i dlouholeté zákonné obchodní postupy, pokud by CFTC vhodně a včas nezasáhla, aby mohly pokračovat. Jinak řečeno, regulace bude probíhat na základě klidného vyčkávání a shody náhod, nikoli běžným záměrně řízeným postupem. Zmiňované postupy zahrnují ústně podávané příkazy, což je nejčastější způsob, jak zákazníci z řad veřejnosti dávají příkazy, a dále obchodování mezi makléři z dceřiných společností, ačkoli v některých případech může být obchodování s dceřinými společnostmi jedinou cestou, jak získat pro klienta nejlepší obchod. Znemožněno by bylo i duální obchodování, jehož prostřednictvím makléř obchoduje za zákazníky i za sebe, což je postup, který trhům poskytuje potřebnou likviditu. Všechny americké burzy s termínovými obchody souhlasí s tím, že tyto obchodní postupy a i další vyžadují náležitou regulaci a dohled. Přesto každý z nich příliš vysokou potenciální hodnotu pro systém na to, aby byl z libovůle legislativy zrušen předtím, než CFTC důkladně zváží všechny důsledky zákazu a jiné regulační možnosti. Trhy jsou složité, což platí i pro prostředí, v němž probíhají. Když na povrch vyjdou problémy, objeví se silné nutkání okamžitě reorganizovat tržní systém, který fungoval přes 100 let. Takové nutkání je třeba potlačit a důkladně zvážit všechny důsledky navrhovaných řešení uvedených problémů, jak pozitivní, tak i negativní, aby nevznikl trh, kde nikdo neobchoduje. Pan Nastro je předsedou newyorské burzy obchodující s kávou, cukrem a kakaem a ředitelem oddělení správy komodit ve společnosti Shearson Lehman Hutton.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View