wsj0773.cz

wsj0773.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Uprostřed zmatku a narůstajících obav z toho, zda je vůbec možno zabránit pádu celého loďařského průmyslu země, jednají představitelé finské vlády s věřiteli společnosti Waertsilae Marine Oy, významné loděnice, která si tento týden podala žádost o ochranu před bankrotem. V sázce je téměř 10 000 pracovních míst v sektoru, který je hlavní oporou finské poválečné ekonomické obrody. Loďařství se stalo pýchou, když si finské loděnice udržely ziskovost i dlouho poté, co jejich konkurenti všude po Evropě zbankrotovali. Pokud se však, jak se mnozí obávají, k řadě neúspěšných loděnic přidá i společnost Waertsilae Marine, mohlo by se stát, že by zůstalo v paměti především jako skvrna na finské mezinárodní pověsti. Nahromadění objednávek loděnice ve výši 6,5 miliardy finských marek (1,54 miliardy dolarů) zahrnuje 20 lodí, které si objednali velcí mezinárodní námořní přepravci, včetně tří lodí pro společnost Carnival Cruise Lines Inc. Miamská společnost Carnival uvedla, že první ze tří lodí by měla být dodána příští měsíc, právě včas pro zimní turistickou sezónu v Karibiku. Druhá loď by měla být dodána na podzim roku 1990 a třetí na podzim roku 1991. Jeden analytik uvedl, že první loď pravděpodobně bude dodána víceméně včas, ale že firma Carnival patrně bude muset zaplatit o 25 % víc, aby získala i druhou a třetí loď. Všechny lodě jsou pojištěny úvěrovými zárukami ze strany státního výboru pro financování exportu, ačkoli není jasné, zda skutečně budou postaveny. Bankéři se obávají toho, že pokud vláda účinně pohrozí tím, že stáhne své závazky ohledně záruk, loďaři budou oponovat smrští právních pří. Státní úvěrové záruky zřídkakdy bývají předmětem sporů. Několik bankéřů však uvedlo možné paralely mezi případem Waertsilae Marine a pádem norské státní společnosti Kongsberg Vappenfabrikk AS před dvěma roky. V tomto případě mezinárodní banky a investoři utrpěli velké ztráty, protože se mylně domnívali, že dluh společnosti s sebou nese implicitní státní záruky. Pochyby ohledně kvality státních záruk na úvěry by mohly snížit konkurenceschopnost finských společností na světových trzích, kde je financování často klíčem k získávání zakázek, varují analytici. Bankéři uvádějí, že finské státní společnosti, kterým navíc budou chybět formální státní záruky, by se mohly setkat s většími obtížemi při získávání finančních zdrojů na finančních trzích. Pondělní rozhodnutí vyhlásit bankrot, přijaté většinou státem jmenovaných ředitelů společnosti Waertsilae Marine, bylo oproti předchozí vládní politice náhlou otočkou čelem vzad. V srpnu vláda hrála hlavní roli při rozsáhlém restrukturování problematické loděnice. V době čelila loďařská jednotka vlastněná ze 71 % konglomerátem Oy Waertsilae potenciálním ztrátám odhadovaných na jednu miliardu finských marek a byla na hranici likvidace. Na základě plánu na záchranu prodala společnost Waertsilae svůj 51% podíl skupině bank a penzijních fondů. Vláda se pak zaručila, že bude financovat dokončení nahromaděných objednávek, a převzala řízení správní rady. Od představitelů vlády se čekalo, že sloučí firmu Waertsilae Marine se dvěma dalšími problematickými firmami, čímž by bylo zajištěno přežití Finska coby národa loďařů. Vláda strávila většinu loňského roku snahou realizovat takový plán, z něhož však sešlo, když mateřský koncern Waertsilae na poslední chvíli vycouval. Po restrukturalizaci společnosti Waertsilae Marine a podpoře v podobě státní záruky úvěru obnovily dvě velké věřitelské banky, Union Bank of Finland a státem řízená Postipankki, půjčky poskytované loděnici na provozní kapitál. Jenže bankéři nedávno dostali strach, jelikož si zástupci vlády stěžovali na zkreslené informace o aktuální finanční situaci loděnice a naznačili, že by záruky úvěru mohly být staženy. Jedinci obeznámení s pondělním zasedáním rady uvedli, že právě odmítnutí ze strany státu výslovně opětovně stvrdit záruky úvěru vedlo společnosti Union Bank a Postipankki k pozastavení půjček společnosti Waertsilae Marine. Při rozhodujícím klání v zasedací síni správní rady hlasovali státem jmenovaní ředitelé evidentně na základě instrukcí od finského ministra průmyslu Ilkky Suominena pro návrh na bankrot. Analytici uvádějí, že Suominen poslední dobou čím dál tím větší starosti s potenciální finanční expozicí státu, jelikož ztráty koncernu Waertsilae Marine vystřelily vzhůru tak, že se nakonec srpnové odhady více než zdvojnásobily. S poznámkou, že Švédsko v sedmdesátých letech promarnilo v marné snaze zachránit loďařský průmysl státní dotace ve výši asi 35 miliard švédských korun (5,47 miliardy dolarů), prohlásil jeden z analytiků, že se Suominen možná rozhodl redukovat ztráty Finska jednou provždy. Řídící pracovníci ministerstev se během týdne tajně radili s věřiteli ve snaze dohodnout se na nějaké formě restrukturalizace, která by udržela Waertsilae Marine v provozu. Rozhovory by se mohly táhnout týdny, než dojdou k nějakému konkrétnímu výsledku, uvedly zdroje obeznámené s jednáními. Jedno řešení by bylo prodat loděnici někomu zvnějšku. Jenže zájemců je málo, pokud se vůbec nějací najdou. Analytici uvedli, že v důsledku potenciálních ztrát je jakýkoli plán na záchranu nereálný, tedy pokud politici opět nezmění kurs plavby a nedohodnou se na tom, že se chopí financování. Loďaři, kteří mají u společnosti Waertsilae Marine objednané lodě, se tak zatím ocitají v nejisté situaci.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View