wsj0562.cz

wsj0562.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Důvod, proč reagovat na potřeby zákazníků rychleji než konkurence, je jasný: Vaše společnost získá výhodu lepšího podílu na trhu, vyšší spokojenosti zákazníků a většího zisku. Dnešní manažeři jsou si ve skutečnosti více než kdy jindy vědomi rychlosti coby proměnné v oblasti konkurence. Jenže pro řadu z nich není řízení rychlosti samozřejmé. "Většina z nás vyrostla na zásadách "Práce kvapná málo platná" a "Jen se nepřetrhni", což jsou názory, které se zdají být s pojetím řízení rychlosti v rozporu," říká Dean Cassell, viceprezident pro integritu produktů u společnosti Grumman Corp. "Jenže ve skutečném světě se naučíte, že rychlost a kvalita nemusí stát proti sobě. Rychlost je součástí kvality - jedna z věcí, které musíme zajistit, aby byli zákazníci spokojení." Společnosti, které v současnosti obchodují s rychlostí coby součástí svých služeb, školí manažery ve vedení a zapojení se do týmů, které zvyšují rychlost a zdokonalují kvalitu v každodenním provozu. Manažeři se učí nacházet příležitosti ke zvýšení spokojenosti zákazníka pomocí rychlosti a přesouvat část odpovědnosti za analýzu, zdokonalování a zefektivňování pracovního procesu ze sebe na týmy zaměstnanců. Jeden tým ze stanice Pozemních provozů společnosti Federal Express ve městě Natick v Massachussetts se zaměřil na činnost, která je obzvláště citlivá na čas: ranní třídění balíků. Do Pozemní stanice města Natick totiž každé ráno přijíždějí tahače s návěsem z Loganova letiště v Bostonu a přivážejí denní náklad balíků. V sezóně přivážejí 4 000 kusů. Balíky musejí být rychle roztříděny a rozděleny na rozvoz do dodávek tak, aby kurýři mohli vyrazit na cestu do 8.35. Třídění ranních balíků se žádný zákazník neúčastní, přesto je tento proces pro spokojenost zákazníků zásadní. "Zavazujeme se doručit zákazníkův balík do stanovené doby, obvykle do 10.30," poznamenává Glenn Mortimer, kurýr společnosti Federal Express, který vedl tým v Naticku. "Čím dřív naše dodávky ráno vyjedou, tím snazší je pro nás tento závazek splnit." Po vzoru metodiky řešení problémů, kterou používají týmy v celé společnosti Federal Express, sledovali členové týmu v Naticku svůj obvyklý ranní postup, pečlivě si zaznamenávali, kde a kdy byly prostředky skupiny využity efektivně a kde byly v nečinnosti, když čekaly na ostatní články procesu, pošlou balíky na cestu. "Předpokládali jsme, že součástí procesu jsou prostoje. Jenže dokud jsme neprovedli sběr dat, nevěděli jsme, kde přesně jsou," říká Mortimer. "Údaje jsme použili k přepracování třídícího systému a prostředky jsme zaměřili tam, kde budou nejužitečnější." Tým si dokonce vybudoval bodový systém, aby posoudil, kteří kurýři a podskupiny nejvíce přispívají ke snižování času třídění balíků. Vítězové této přátelské soutěže získají i se svými protějšky pozvání na steak. "Ze záznamů vyplývá, že nový systém týmu z Naticku skutečně zkracuje čas potřebný na ranní třídění," shrnuje James Barksdale, provozní ředitel společnosti Federal Express. "V průměru odjíždějí dodávky přinejmenším o 15 minut dřív než předtím. Zvýšila se i úroveň služeb, která se nyní trvale drží nad 99 %." Multifunkční tým závodu společnosti Union Carbide ve městě Tonawanda ve státě New York, který vyrábí kyslíkové aparáty, se za účelem snížení výrobní doby vydal podobnou cestou. "Tým zahrnoval řemeslníky z dílny, stejně jako techniky, plánovače a nákupčí," sděluje Alan Westendorf, ředitel pro kvalitu. "Nejdřív si vytvořili vývojový diagram, který podrobně specifikuje proces, jímž kyslíkový aparát v současnosti vzniká. Poté identifikovali potíže při procesu." Tým z města Tonawanda zjistil, že hlavním problémem jsou zdržení při kontrolách, a určil, která zpoždění se týkala nezbytných kontrol, a která byla méně zásadní, nebo je mohli vyřešit již dělníci u výrobních linek. Tým potom vedení navrhl úpravy svého pracovního procesu. "Zdokonalený výrobní proces je pro naše zákazníky přínosem přinejmenším ve dvou oblastech," uzavírá Alan Westendorf. "Zaprvé máme lépe zajištěnou kvalitu, než kdykoli předtím, protože lidé, kteří produkt vyrábějí, převzali více zodpovědnosti za kvalitu vlastní práce. Zadruhé jsme odbourali více než měsíc z času nutného na dodávku hotových produktů." Multifunkční tým v divizi Aircraft Systems Division společnosti Grumman zkrátil čas potřebný k přípravě nové obchodní nabídky na důležitou vládní smlouvu. Tým tvořili zástupci technického oddělení, oddělení výroby, oddělení firemních kalkulací, oddělení leteckých testů, materiálového oddělení, oddělení kontroly kvality a dalších. "Na sestavení návrhu jsme potřebovali podněty ze všech oddělení," říká Carl Anton, manažer pro konfigurační a datové řízení v programu bojových letounů A-6 společnosti Grumann. "Avšak namísto postupu po malých krůčcích jsme vytvořili tým, který se shodl na cílích návrhu a vytvořil pracovní program, podle něhož se řídily všechny zúčastněné funkce." Každé oddělení připravilo na základě této společné dohody a s požadovanými vstupními informacemi vlastní specifický příspěvek k návrhu, přičemž údaje a odhady nákladů dodalo podle pečlivě stanoveného časového harmonogramu. "Otázky a nesrovnalosti jsme vyřídili velmi rychle, jelikož součástí pracovního týmu byli lidé, kteří měli dovednosti a předpoklady potřebné k jejich řešení," vysvětluje Anton. Tým zkrátil původní dobu potřebnou na vypracování srovnatelných návrhů o více než dva měsíce. "Tým odstranil krizové duševní bloky, které mohou být vyvolány termíny návrhů. Výsledkem byl promyšlenější, úplnější a konkurenceschopnější návrh," uzavírá Anton. Z úspěchů, jichž dosáhly společnosti Federal Express, Union Carbide a Grumman, vyplývá, že řízení rychlosti může být nedostatečně využitým zdrojem konkurenčních výhod. Manažeři ve všech třech společnostech považují rychlost za součást kvality a klíč ke spokojenosti zákazníků. Efektivně vedou snahy týmů o omezení doby výroby. A připravují všechny lidi na zvýšení rychlosti a zlepšení kvality vlastní práce. Pan Labovitz je prezident společnosti ODI, poradenské společnosti z Burlingtonu v Massachussetts.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View