wsj0472.cz

wsj0472.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Zisk společnosti Boeing Co. za třetí čtvrtletí vyletěl o 68 %, ale burza na Wall Street věnovala pozornost průměrným výsledků,, nikoli celkovému hospodářskému výsledku. Zpráva o výdělcích se vlastně zjevila tehdy, když se na první schůzce po dvou týdnech znovu sešli u jednacího stolu zástupci této světové jedničky mezi výrobci letounů se stávkujícími odbory mechaniků. Doug Hammond, federální prostředník ze Seattlu, kde sídlí společnost Boeing, řekl, že dokud nevznikne nový návrh řešení nebo dokud se jednání znovu nepřeruší, strany se nadále budou scházet denně. Navzdory pokroku společnost Boeing naznačila, že zastavení práce, které dnes pokračuje již 27. den, bude mít na stávající čtvrtletí "vážný negativní dopad". Čistý zisk za třetí čtvrtletí stoupl ze 144 milionů dolarů, neboli 63 centů na akcii, na 242 milionů dolarů, neboli 1,05 dolaru na akcii. Obrat se vzrostl o 71 % z 3,72 na 6,36 miliardy dolarů poté, co společnost vydělala na nenasytné celosvětové poptávce po komerčních letadlech. Protože není možné odhadnout, jak dlouho bude stávka 55 000 řadových mechaniků trvat, nelze stanovit přesný dopad na obrat, výdělky, hotovostní tok a krátkodobé investice společnost Boeing. Toto investiční společenství však pevně věří, že se stávka vyřeší předtím, než bude mít na společnost Boeing nebo její zaměstnance trvalý vliv. Celkový pevný stav nahromaděných nevyřízených objednávek společnosti je ke 30. září ohromných 69,1 miliardy dolarů ve srovnání s 53,6 miliardy dolarů na konci Ačkoli by společnost mohla zaznamenat snížení příjmu za čtvrté čtvrtletí téměř o 5 miliard dolarů, nebude-li schopna letos dodat žádná letadla, tato částka se jen pozdrží do roku 1990. A společnost, která po ruce jen kontrolory a další nestávkující zaměstnance, nějaká letadla bezesporu dodá. Předtím, než odbory odmítly nabídku společnosti a než byla na noční směně dne 4. října zahájena stávka, společnost Boeing počítala s tím, že ve stávajícím období vyrobí 96 letadel. To zahrnovalo i 21 velkých dopravních letadel 747-400 této společnosti, její nejúspěšnější výrobek. "Není to hezký obrázek," řekl David Smith, analytik u společnosti Raymond James & Associates. "Ale prostě by to znamenalo úžasné první a druhé čtvrtletí příštího roku." Phillip Brannon ze společnosti Merrill Lynch Capital Markets dodal: "Tohle člověk nechce bagatelizovat a tvrdit, že na to nikdo nehledí. Stávka však zatím neprobíhá dostatečně dlouho na to, aby společnost Boeing přišla o zakázky v pravém slova smyslu." To je také hlavní důvod, proč se ceny akcií společnosti drží tak dobře, když by se podle Davida Smithe touto dobou "většina společností hroutila". Při kompozitním obchodování na Newyorské burze cenných papírů společnost Boeing včera uzavřela na 54,50 dolaru na akcii, což je snížení o pouhých 12,5 centu. I tak společnost Boeing předvedla svoji klasickou jazykovou dovednost a zdůrazňovala tu horší stránku. Předseda Frank Shrontz v jednom prohlášení tvrdil, že společnost "čelí závažným výzvám a rizikům" v případě komerčních i vládních smluv. Například poznamenal, že výdaje na programy pro Pentagon se snižují, přičemž společnost Boeing je buď hlavní nebo významný dodavatel u řady důležitých vojenských projektů včetně bombardéru Stealth B-2, letounu Osprey V-22 s překlopnými rotory a nové generace taktického stíhacího letounu pro vojenské letectvo. Shrontz uvedl, že vzhledem k překročení nákladů na práci pro armádu za pevnou cenu zaznamená orientace této společnosti na obranu v roce 1989 "výraznou ztrátu". Shrontz navíc dodal, že zvýšení tempa výroby, které bylo zavedeno na základě práce na modelech 737, 747, 757 a 767, vyústilo v "závažné problémy se snížením kvality pracovních sil". Dodavatelé a subdodavatelé se setkávají se zvýšeným tlakem na dodržování termínů dodávek. A pak je tu samozřejmě nestálá situace na trhu pracovních sil. Kromě smlouvy s mechaniky končí na začátku prosince dohody s 30 000 technickými a odbornými pracovníky v oblastech Puget Sound a Wichita ve státě Kansas. 15. října také vypršela smlouva se společností United Auto Workers v závodě společnosti ve Philadelphii, který se zabývá výrobou helikoptér. Tato smlouva, která zahrnovala kolem 3 000 pracovníků výroby a údržby v hodinové mzdě, se prodlužuje po dni. Mechanici odmítli návrh na 10% zvýšení základní mzdy během trvání smlouvy na tři roky včetně odměn ve výši 8 % v prvním roce a 3 % ve roce druhém. K tomu všemu bude společnost Boeing ještě provádět úpravu životních nákladů, která by za každý rok smlouvy měla činit 5 %. Přesto odbory označily nabídku za "urážející". Společnost včera znovu opakovala, že je ochotná balík přepracovat, ale nic k němu přidávat nebude. Za posledních devět měsíců se čistý zisk společnosti Boeing zvýšil o 36 % ze 440 milionů dolarů, neboli 1,92 dolaru na akcii, na 598 milionů dolarů, neboli 2,60 dolaru na akcii. Obrat prudce stoupl o 28 % z 12,09 na 15,43 miliardy dolarů. Ministerstvo spravedlnosti včera nezávisle na této záležitosti uvedlo, že společnost Boeing souhlasila s tím, že vládě zaplatí 11 milionů dolarů, aby vyřešila stížnost, že vojenskému letectvu poskytla nepřesné informace o nákladech, když jednala o smlouvách o výměně hliníkových plášťů na tankovacím letounu KC-135. Žalobci uvedli, že vyrovnání se vztahuje na čtyři smlouvy, o nichž se jednalo v letech 1982 1985. Dodali, že vyrovnání je završením 2 1/2letého prošetřování společnosti ohledně metod stanovování cen za hliník v souvislosti s letouny KC-135. Mluvčí společnosti Boeing odvětil: "Ohledně toho, co společnost kdy uvedla, nebyly důvody pro trestné stíhání. Toto se zrodilo z rozhodnutí ministerstva spravedlnosti", aby se případ vyřešil.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View