wsj0450.cz

wsj0450.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Starověký řecký kylix, čili šálek na pití, s červenými obrazci, byl letos na jaře objeven v zákulisí v Sotheby's a byl vrácen páru z Manhattanu, který o něj přišel při domovní krádeži před třemi lety. Robert Guy, pomocný kurátor v princetonském Muzeu umění, si v červnu prohlížel v aukční síni starožitnosti k prodeji a náhle poznal kylix, o němž jako specialista na starořecké hrnčířské výrobky a pečlivý čtenář rubriky Stolen Art Alert v "IFAR Reports" věděl, že byl ukradený. Načasování jeho návštěvy bylo šťastné, muž, který jej přinesl k odhadu, se pro něj vrátil a právě čekal v hale. Pro potvrzení Guyovy identifikace si Sotheby's a Mezinárodní nadace pro výzkum umění (IFAR) faxem vyměnily fotografie a čekající muž, který zjevně nevěděl, že kylix byl ukradený, souhlasil s tím, že ho odevzdá. Šálek byl pojištěný a krátce poté byl předán zástupci společnosti Chubb & Son. Původní majitelé šťastně uhradili pojistnou škodu a odnesli si kylix domů. Podle Barbary Hammondové, ředitelky muzea, se bývalý kurátor Muzea kresleného umění ve městě Rye Brook ve státu New York v červenci přiznal ke krádeži a prodeji originálních kreslených seriálů, podepsaných a označených datem, mezi nimi i 29 kreslených seriálů o Dicku Traceym od Chestera Goulda, 77 nedělních kreslených seriálů o princi Valiantovi od Hala Fostera a více než desítky animovaných filmových pásů Walta Disneyho. Prodal je hodně pod tržní cenou, aby získal finance "na zaplacení rostoucích dluhů na kreditních kartách", které používal na nakupování dárků pro svou přítelkyni, řekl organizaci IFAR jeho obhájce Philip Russell. Tento kurátor, 27letý Sherman Krisher z Greenwich ve státě Connecticut, se během sedmi let v muzeu na svou pozici vypracoval z vrátného. Krádež byla zjištěna začátkem roku krátce poté, co nastoupila paní Hammondová. Rozsudek byl odložen na 18. srpna, když byl Krisher hospitalizován s depresí. Jeho úsilí získat ukradené kreslené seriály zpět mělo výsledek jen u tří z nich. Důvod k oslavám však měl 6. října. Dva dny předtím se jeho obhájce setkal v právní kanceláři na Park Avenue s obchodníkem s kreslenými seriály, který chtěl prodat 44 nejdůležitějších ukradených kreslených seriálů za 62 800 dolarů právě Russellovi. Namísto toho se ukradeného zboží zmocnila newyorská policie a Krisher se vyhnul vězení. Byl odsouzen k 500 hodinám veřejně prospěšných prací a k náhradě 45 000 dolarů muzeu. Úředníci na londýnském letišti Heathrow prošetřují zmizení akvarelu Paula Gauguina "Mladá tahitská žena v červeném pareu", který na zadní straně dvě skicy. Byl součástí zásilky o čtyřech bednách a hodnotu 1,3 milionu dolarů. Číslo na nákladním listu letecké přepravy se cestou změnilo a materiály, které měly prokázat, že bedny prošly celnicí, se někam založily, takže teprve za týden byly tři ze čtyř beden objeveny v celním skladišti a bylo zjištěno, že Gauguin chybí. Přestože úředníci na letišti Heathrow nějaký čas sledovali podezřelou skupinu manipulantů se zavazadly, je možné, že se Gauguin "ztratil". Hlavní inspektor Peter Seacomb z Oddělení pro vyšetřování trestných činů na letišti řekl: "Není výjimečné, když se něčí majetek dočasně někam založí nebo pošle jinam." Představitelé Muzea umění Univerzity ve Virginii by rozhodně souhlasili. Jejich muzeum zakoupilo starořeckou vázu s černými figurami a poslalo ji z Londýna. V únoru byla ohlášena krádež během převozu do Washingtonu, D.C. Za několik měsíců řecká váza dorazila v dobrém stavu do muzea v Charlottesville, když absolvovala nevysvětlitelnou cestu oklikami přes Nairobi. Dva studenti, kteří zanechali studií na mexické střední škole, ovšem nikoli profesionální zloději umění, byli na Štědrý den roku 1985 zatčeni za loupež v Národním muzeu antropologie v Mexico City. Ukradeno bylo na 140 mayských, aztéckých, mixtéckých a zapotéckých předmětů včetně několika nejznámějších mexických archeologických pokladů. Vláda vypsala odměnu za navrácení starožitností, ale k objevení nakonec vedlo běžné policejní vyšetřování. Carlos Perches Trevino a Ramon Sardina Garcia schovávali lup v komoře v domě Perchesů po dobu jednoho roku. Pak umělecké předměty převezli do Acapulca a začali některé z nich vyměňovat za kokain. K oběma mužům a nalezení téměř všech ukradených předmětů dovedly policii informace od zatčeného obchodníka s drogami. Mezi šťastnými zprávami z bulletinů vydávaných v Německé demokratické republice bylo i oznámení lipského Muzea výtvarného umění, že objevilo "Klášterní hřbitov pod sněhem", malbu německého romantického malíře Caspara Davida Friedricha. Melancholická témata tohoto umělce přinášejí na světovém trhu vysoké částky a americké ministerstvo zahraničí ohlásilo organizaci IFAR krádež v únoru 1988. Podle úředního zdroje z východní Evropy byli obviněni, souzeni, uznáni vinnými a odsouzeni na čtyři a dvanáct let vězení dva recidivisté. Vzácné plátno, které bylo při loupeži vyříznuté z rámu, bylo nalezeno v nedaleké Jeně, schované v čalounění křesílka klubovky v bytě přítelkyně jednoho ze zlodějů. Proti ženě nebylo vzneseno žádné obvinění. Záměrem Trompeho malby l'oeil je ošálit oko, ale 35letý Robert Lawrence Trotter z Kennett Square ze státu Pensylvánie vzal ošálení doslova. Jedno takové dílo namaloval sám ve stylu Johna Haberleho a prodal jej jako originál z 19. století obchodníkům se starožitnostmi ve Woodbridge ve státu Connecticut. Trotterův obraz zobrazoval stěnu z dřevěných desek s namalovanými stužkami, připevněnými do tvaru obdélníku, za stužkami byly zastrčené obálky, přeložené, vybledlé a zmačkané papíry a bankovky. Trotterův padělaný Haberle byl nabídnut za výhodnou cenu 25 000 dolarů se smyšlenou historkou, že patřil zemřelé tetě jeho manželky z města New Canaan ve státu Connecticut. Obchodníci svůj nový přírůstek okamžitě ukázali odborníkovi, a tak poznali, že se jedná o padělek. Přiměli Trottera k tomu, aby si obraz vzal zpátky, a s pomocí FBI s ním nahráli rozhovor. Padělatel se po svém zatčení přiznal k tomu, že padělal další malby a prodával je v oblasti východního pobřeží. Paní Lowenthalová je výkonná ředitelka Mezinárodní nadace pro výzkum umění (IFAR).


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View