wsj0367.cz

wsj0367.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Každý pracovní den v 11 hodin oblékne 40letý Mike Sinyard cyklistický dres, nasedne na kolo, které si nechává ve své kanceláři ve městě Morgan Hill v Kalifornii, a vyrazí na cestu, kterou by většina lidí jela jedině autem. A s ním jede 50 zaměstnanců firmy Specialized Bicycle Components Inc. Když se ve 13 hodin vrací ke svým pracovním stolům, mají v nohách 20 mil. Díky svému nadšení pro cyklistiku dokázal Sinyard vytvořit kreativní společnost, která v tomto odvětví zaujímá přední místo. Společnost Specialized, kterou založili spíše cyklističtí nadšenci než obchodníci, objevila půvab kol se širokými plášti, která se dostanou téměř všude, a v roce 1981 začala s jejich sériovou výrobou. Za posledních pět let vzrostl obrat společnosti z 26 na 80 milionů dolarů. Takzvaná horská kola dnes činí dvě třetiny ze 2 miliard dolarů, které se ročně utratí za všechna kola v USA. Společnost Specialized se svými 65 % obratu pocházejícími z horských kol je obecně považována za společnost s největším vlivem na trhu. (Většinu zbývajícího obratu tvoří příslušenství, a to zejména pro uživatele horských kol.) Dnes ale společnost více než kdy jindy potřebuje podnikatelského ducha. Na rostoucí trh, který společnost Specialized pomohla vytvořit, se dostává jeden velký konkurent za druhým a všichni přinášejí horská kola známých značek, jako například Schwinn, Peugeot, Raleigh a Nishiki. Aby si tudíž Sinyardova společnost udržela náskok, musí inovovat více než kdy jindy a vyvíjet nové výrobky speciálně pro jízdu na horských kolech. Současně se však bude muset lépe strukturovat, aby lépe zvládla svůj růst. Uskutečnit obojí bude znamenat stejně náročné balancování jako při jízdě na jednokolce. U malých společností, které rychle vyrostly, je to běžný problém - zvláště, když jejich úspěch přitáhne velké konkurenty. "Vášeň, to je slovo, které firmu Specialized výstižně charakterizuje" říká Erik Eidsmo, bývalý vedoucí pracovník v lyžařském průmyslu, kterého Sinyard přetáhl ze společnosti Citicorp, aby řídil marketing a obchod. "Doufám, že přidám další slovo: technologie. To je můj cíl. A je to také Mikův cíl." Eidsmo je jedním z několika klíčových lidí mimo cyklistický průmysl, kteří byli zaměstnáni, aby přinesli do nezávislé, rychle rostoucí společnost pevnější vedení. "Měli jsme spoustu problémů," říká Sinyard. Zatímco obrat společnosti letěl prudce nahoru, "byl zde stále systém, který by se pravděpodobně hodil pro obrat mezi 10 a 20 miliony dolarů". Eidsmo dodává: "Co ten den vypadalo dobře, to se ten den udělalo." Od doby, co Eidsmo v květnu přišel, zavedl praktiky, které se naučil během práce ve společnosti Citicorp, jako například řízení podle cílů, podrobné plány projektů a předpovědi obratu společnosti a výrobních trendů. "Konečně začínáme - a je to velmi bolestné - trochu chápat, jak by měl vypadat dlouhodobý horizont společnosti," říká Eidsmo. "Je to však nebezpečné," říká o snaze společnosti Specialized přizpůsobit strukturu podniku. "Nechceme ztratit to kouzlo" kreativní síly společnosti. V naději, že si udrží před ostatními náskok, zdůrazňuje společnost inovaci. Na nedávném veletrhu stáli návštěvníci frontu, aby se podívali na nový cyklistický rám společnosti Specialized, který váží jen 2,7 libry - o libru méně než nejlehčí rám pro horské kolo na trhu. Sinyardova společnost chce vyrobit ještě lehčí rámy další generace tím, že ocelové čepy rámu nahradí titanovými. Společnost Specialized na veletrhu také předvedla převratné třípaprskové kolo, které společně vyvinuly společnosti Specialized a Du Pont Co. Paprsky kola jsou vyrobeny z nejmodernějších materiálů a jsou zkonstruovány jako křídla letadla, což při 100mílovém závodě zkrátí čas cyklisty o 10 minut, jak tvrdí společnost. V současné době stojí 750 dolarů a Sinyard se domnívá, že do tří let bude možno cenu snížit na 200 250 dolarů. Cenu nejlevnějšího horského kola společnosti dokázal snížit ze 750 na 279 dolarů během Je však jisté, že požadavky na kreativitu společnosti se budou zvyšovat. Konkurence roste společně s tím, jak na trh s horskými koly, který měla kdysi Sinyardova společnost prakticky celý pro sebe, pronikají větší společnosti. Představitel Americké cyklistické federace Philip Milburn říká, že ježdění na horských kolech "roste tak obrovským tempem, že se do tohoto oboru pouští řada společností". Jedním z obzvláště žádaných trhů společnosti Specialized, na který se noví hráči zaměřují, je oblast příslušenství k horským kolům, kterou Eidsmo nazývá "budoucností našeho podnikání". Nejenže se příslušenství prodává lépe než celá kola, ale nabízí také téměř dvojnásobné marže oproti přibližně 25 % 30 % při prodeji celého kola. Společnost Nike Inc. z města Beaverton v Oregonu přišla se sérií bot na horská kola, aby se na části tohoto trhu uplatnila. Asi před měsícem začala společnost Michelin Tire Corp. z města Greenville v Jižní Karolíně prodávat pláště pro horská kola, což byla celá léta doména společnosti Specialized. Konkurence přitvrzuje také v prodeji celých kol. Společnost Trek Bicycle Corp., která přináší své mateřské společnosti Intrepid Corp se sídlem v Milwaukee čtvrtinu ročního obratu ve výši 400 milionů, vstoupila do podnikání s horskými koly v roce 1983. Předtím společnost Trek vyráběla jen tradiční silniční kola, ale "nebyla to taková věda přejít ze silničního kola na horské", říká prezident společnosti Trek Dick Burke. Tento segment nyní tvoří zhruba dvě třetiny celkového obratu společnosti. Ve společnosti Giant Bicycle Inc. z města Rancho Dominguez v Kalifornii se obrat od chvíle, kdy společnost v roce 1987 vstoupila na trh s horskými koly, ztrojnásobil. Jakožto pobočka tchajwanské holdingové společnosti s celosvětovým obratem ve výši 150 milionů dolarů je společnost Giant jedním z příkladů rychlé globalizace Sinyardova kdysi útulného místečka na trhu. Společnost Schwinn Bicycle Co. z Chicaga založila společné podniky zaměřující se na prodej kol s cyklistickými společnostmi v kontinentální Číně a v Maďarsku. Společnost Derby International Corp. z Lucemburska minulý rok koupila významné značky, jako jsou Peugeot, Raleigh a Nishiki. V reakci na zmezinárodňování tohoto průmyslu nahrazuje Sinyardova společnost nezávislé zahraniční distributory zcela vlastněnými pobočkami. Tento krok odstraní náklady na prostředníka a poskytne společnosti Specialized lepší možnost kontroly nad marketingem a prodeji. Jak ale říká Bill Austin, prezident společnosti Giant: "Když někteří větší hráči spojí síly dohromady, hra se změní."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View