wsj0239.cz

wsj0239.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Musela jsem se vrátit k základům francouzštiny, když se mi pán s blokem naklonil během kávy po večeři přes rameno a zeptal se, jestli bych nechtěla letět montgolfierou. Byla jsem na poslední chvíli (respektive za běhu) účastníkem kongresu o francouzské žurnalistice a honosný program dosud zahrnoval výhradně jídlo, pití, kouření, spaní a pití. Muž s blokem znamenal nesmělý pokus zavést do našeho programu trochu sportu. Avšak podobně jako Francouzi ztělesňují téměř zenovou znuděnost, když přijde na atletiku (zkuste najít v Paříži obchod s rotopedy), nechtěli o tom moji spoluúčastníci ani slyšet. Stolovníci u mého stolu si prostě zapálili další gauloisku a vysmívali se návrhu na přerušení výborně započatého sobotního rána hraním golfu, nebo dokonce montgolfu (pro vás let balónem, bratři Montgolfierové, samozřejmě Francouzi, byli prvními vzduchoplavci horkovzdušným balónem). Doma ve Spojených Státech tento druh módní letecké činnosti způsobuje srdečnou dychtivou odezvu. Jako: "Ty jsi letěla balónem??!! Ve Francii??!!" Američané zřejmě následovali horkovzdušného vůdce Malcolma Forbese a vrhli se do létání balónem po hlavě. Během posledních 25 let se počet vzduchoplavců (těch, kteří složili zkoušky Národního leteckého úřadu pro létání v prostředcích lehčích než vzduch) zvýšil z pár set na několik tisíc, některé odhady jdou k 10 000. Ročně se ve Spojených Státech koná kolem 30 balónových představení včetně největší světové přehlídky napodobenin Phineas Foggs - devítidenní Mezinárodní balónové slavnosti v Albuquerque, která přitahuje kolem 800 000 nadšenců a více než 500 balónů, z nichž některé jsou úžasně tvarované, aby připomínaly Carmen Mirandu, Garfielda nebo dvanáctiposchoďový kondom. (Balónu-kondomu bylo tento rok oficiální účinkování zakázáno.) Ale v Epinale, šedivém městě na řece ze 16. století na kraji francouzské horské oblasti Vosges, nebylo pro tyto věci ve vzduchu žádné takové pravé americké nadšení patrné. Lety balónem začínající přísně v 6 hodin ráno přitáhly veškerou pozornost většiny lidí pracujících za úsvitu u paty jezu. Cítila jsem hlodavý příkaz svého kulturního svědomí, a tak jsem se hbitě zapsala. První věc, kterou vám každý o letech balónem řekne, je, že to vyžaduje energii na způsob atletické zdatnosti, či dokonce jistou míru odvahy. (Dokud se nepodíváte dolů.) Také vám řeknou, že můžete létat balónem, i když nesnášíte výšky. ( přesto říkám, nedívejte se dolů. Alespoň ne, když stoupáte.) Co vám neřeknou, je, abyste nechodili do vzduchu v ničem, co nechcete mít mokré. Nemyslím tím tradiční zmáčení šampaňským během oslavy již zpátky na zemi. Mluvím o přistání v řece. V propustném proutěném koši. S pilotem, který nemluví anglicky. Konkrétně moje první plavba (nováčci jsou nazýváni pannami) začala za svítání na oroseném travnatém hřišti a skončila v poledne na promáčeném poli. (Lety balónů se téměř vždy provozují za úsvitu nebo za soumraku, kdy je vítr nejmírnější.) Mezitím, zatímco sledujete nafukující se balón, přichází na řadu nadměrné pití kafe a mnoho postávání okolo při rozhodování, kdo poletí ve kterém balónu a v jakém pořadí (koše neunesou více než čtyři cestující). Když na zrovna nebyla řada v balónu, sledovala jsem jeho let v "doprovodném autě" a poslouchala křik řidiče do příruční vysílačky. Po dlouhé době této podpůrné činnosti na zemi přišlo zhruba 20 krásných minut vznášení se nad horami Vosges a sledování stříbrné mlhy stoupající z řeky a francouzských krav loudajících se po polích. Není těžké cítit, že Bůh ve svém ráji stejný druh ptačího pohledu na svět, dokonce přesto, že vám váš pilot ve směšně nasazeném baretu stále zdůrazňuje, jak je to celé "belle". Nakonec malí francouzští farmáři a jejich malé francouzské farmářky vyšli ze svých kamenných domů, zakryli si malinké oči rukou a mžourali na nás. Není divu. Sestupovali jsme přímo do jejich řeky. Víte, další železné pravidlo letu balónem je, že nemůžete kormidlovat. Ani váš pilot nemůže. Můžete jen nahoru nebo dolů (ohříváním vzduchu v balónu propan-butanovým hořákem, který vám ohřívá vršek hlavy) a jet ve vzdušných proudech. Což činí doprovodné auto nezbytným. Většina vzduchoplavců jde zřídka výš než 2 000 stop a průměr většinou dosahuje líných 5 - 10 mil za hodinu. Když balón klidně pluje ve stálé nadmořské výšce, máte jen slabý pocit pohybu. Jen když stoupáte - nebo v našem případě klesáte trochu moc rychle - cítíte se, řekněme, jako byste se nesli vzduchem v košíku na piknik. "Co to dělá?" zasyčel můj spolucestující, který byl jediným dalším anglicky mluvícím členem výpravy a jehož nervy byly na pochodu. "Pozor," křičel pilot, zatímco náš koš padal do řeky. "Ty dej pozor," zařvala jsem znovu a vyskočila na nádoby s propanem, " mám krokodýlí polobotky!" Náš pilot se jen usmál, zažehl hořák a dalším výbuchem plamene nás zvedl, och, dobrých dvanáct palců nad hladinu. Několik stop jsem poskakovali, než nás zase ponořil do vody. Nakonec jsme spočinuli na mokrém kusu pole, kde jsme měli to znamenité potěšení vydrápat se z koše do bahna, zatímco se francouzská polovina naší balónové skupiny drápala dovnitř. Podívala jsem se na hodinky. Sotva půl hodiny ve vzduchu. Zpět v doprovodném autě jsme ještě trochu více jezdili okolo, uvízli jsme v příkopu a zůstali jsme odkázáni na pomoc místních farmářů, kteří vzali svůj traktor a vytáhli nás z příkopu. Nakonec jsme se setkali s naším balónem, který se usadil na špinavé cestě sevřený hloučkem obyvatelů Epinale, kteří nás sledovali, jak rozebíráme naše plavidlo - další půlhodina neletecké činnosti - což zahrnovalo přesný obvyklý postup spočívající ve strhnutí balónu na zem, vyhnání veškerého vzduchu z balónu, sbalení balónu a nacpání balónu a koše do auta. To bylo největší cvičení za celé dopoledne a následovala okamžitá jízda do nejbližší nálevny. To znamenalo návrat na golfové hřiště, kde jsme sledovali několik francouzských nešiků, jak demolují první golfovou podložku, zatímco my jsme seděli pod slunečníky Cinzano a jsem si chovala své espresso a ego. Za celé dopoledne létání balónem jsem se od země odlepila sotva na 30 minut. Přesto jsem zjistila, že kvocient závisti této události byl doma ve Spojených Státech téměř jedinečný. Na cestu zpět do tábora se náš pilot a všichni ostatní francouzsky mluvící cestující vyšplhali do doprovodného auta. Můj americký společník a jsme museli jet pod širým nebem v proutěném koši. Jak jsme svištěli kolem znuděného četníka, nemohla jsem se ubránit, abych se nevztyčila ve svých promočených polobotkách a nezasalutovala. Paní de Vries je spisovatelka na volné noze.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View