Přelety
nad
dvoranou
slávy
Jednu
z
nejsvébytnějších
nahrávek
v
oblasti
rocku
pořídil
letos
u
Bontonu
Music
Dunaj.
DUDLAY
kombinuje
"ohlasy"
lidových
písní
dovedně
vytvářené
lakonickými
textaři
Karlem
Davidem
a
Vladimírem
Václavkem,
s
hudební
řečí,
které
se
ještě
donedávna
říkalo
alternativa.
Brněnské
kvarteto,
které
stále
vehementněji
proniká
i
do
teritorií
Západu,
hraje
své
proaranžované
etudy
neobvyklých
barev
kultivovaně
a
téměř
profesorsky
vyzrále.
Třetina
repertoáru
je
zpívána
v
angličtině,
což
nepatrně
nabourává
pro
českého
posluchače
výsledný
vjem,
jinak
všichni
zainteresovaní
zaslouží
absolutorium.
SETKÁNÍ
NA
KANČÍ
LOUCE
s
požehnáním
Monitoru
uskutečnily
trampské
skupiny
Příboj,
Ozvěna,
Rowers,
Karabina,
Tramp
Evergreen
Band
a
Kamelot.
Autentické
nahrávky
nepořídily
ke
škodě
věci
přímo
v
terénu,
ale
v
nepříliš
kvalitním
studiu
Jalovec.
Potřebná
atmosféra
se
nedostavuje.
Je
slyšet
problémy
s
intonační
čistotou,
typický
brněnský
přízvuk,
zastaralý
slovník,
o
to
však
naštěstí
v
tomto
žánru
ortodoxně
uzavřeném
do
sebe
nikdy
nešlo.
Ještě
nepřirozenější
je
institucializovaný
přístup
k
folklóru,
jak
ho
po
léta
uplatňuje
Brněnský
rozhlasový
orchestr
lidových
nástrojů,
jehož
dramaturg
Vlastimil
Peška
podlehl
mánii
zvěčnit
své
jméno
coby
autor
hudby
na
lidové
texty,
které
už
ale
"svoji
melodii
mají,
a
najdete
je
ve
sbírce
Františka
Sušila
z
poloviny
19.
století".
MORYTÁTY
A
BALADY
/Bonton
Music/
jsou
tedy
zhola
zbytečnou
krasořečí
současníka,
kterému
se
ani
v
nejmenším
nepodařilo
navázat
na
Miloše
Štědroně
a
jeho
práci
pro
Baladu
pro
banditu.
Opak
se
povedl
Teagrassu
Jiřího
Plocka,
u
něhož
jsem
na
této
straně
volal
vedle
Jarmarku
a
HB
Stopu
po
albu.
FOLKLÓRNÍ
TVÁŘ
objevně
spojuje
rozšafnost
horňáckého
a
romského
folklóru
s
ambicemi
bluegrassu.
Lidové
melodie
jsou
prolnuty
korespondujícími
písněmi
Natálie
Velšmídové
a
instrumentálními
úseky
Jiřího
Plocka.
Nádherná
sbírka,
kterou
stejnou
měrou
dotvářejí
kontrabasista
a
cimbalista
Petr
Pánek,
kontrabasista
a
kytarista
Petr
Surý
a
houslista
Martin
Hrbáč
ml.