Soumrak
hudebního
trhu?
komentář
Soumrak
hudebního
trhu?
Varovné
hlasy,
že
současní
teenageři
dávají
přednost
videohrám
před
hudbou,
a
tudíž
je
trh
s
deskami
a
kazetami,
jenž
byl
dlouho
jistým
byznysem,
ohrožen,
se
ve
světle
zprávy
Mezinárodní
federace
fonografického
průmyslu
IFPI
o
prodeji
hudebních
nosičů
za
loňský
rok
zdají
být
lichými.
Celkový
nárůst
prodeje
činí
9,3
%.
Sice
opět
poklesl
prodej
klasických
desek
(o
19,5
%),
takže
nyní
na
ně
zbývají
pouhá
4
%
trhu,
a
to
jen
díky
pozici
v
Číně
a
Jižní
Koreji,
ovšem
vyvažuje
jej
nárůst
prodeje
kompaktních
disků
o
18
%:
ty
se
podílejí
na
trhu
36,4
%.
O
2,8
%
vzrostl
i
prodej
kazet,
které
zabírají
polovinu
trhu.
Ovšem
situace
není
tak
růžová.
V
předchozích
letech
totiž
nebyl
v
přehledu
uváděn
obrat
v
Rusku,
i
když
ten
je
zřejmě
jen
přibližný
-
udává
se
pouze
počet
kazet,
jichž
se
však
v
Rusku
prodalo
sto
milionů,
což
je
desetina
celého
uváděného
počtu!
Nebýt
tedy
připočtení
Ruska,
počet
prodaných
kazet
by
klesl.
Výrazně
vzrostl
počet
prodaných
nosičů
jen
v
zemích
bývalého
východního
bloku
s
výjimkou
tehdejšího
ČSFR
(Maďarsko
o
55
%,
Polsko
o
460
%),
v
Číně,
Indii
a
zemích
Latinské
Ameriky,
do
jisté
míry
i
díky
vytlačení
pirátských
producentů.
V
západoevropských
zemích
je
nárůst
minimální
(Německo
2,5
%,
Francie
2,4
%,
v
Itálii
3
%),
vyšší
je
jen
ve
Švédsku,
Portugalsku
a
v
Rakousku.
Ve
Velké
Británii,
Irsku,
Španělsku,
Belgii,
Holandsku
a
Švýcarsku
naopak
prodej
poklesl.
Z
významnějších
zemí
jen
Japonsko
a
Spojené
státy
s
Kanadou
vykazují
nárůst
daný
v
severní
Americe
exploatací
stylu
grunge.
Jak
dlouho
se
ale
velkým
firmám
podaří
udržet
situaci
na
trhu,
je
otázka.
Vlna
grunge
pomine,
a
spoléhat
na
zájem
o
subkulturní
kapely,
které
dosud
vydávaly
jen
u
malých
nezávislých
firem,
také
nejde
věčně.
Ani
masivní
reklama
není
schopna
zaručit
dlouhodobý
zájem.