Jsem
opotřebovaný
AUTOKROSAŘ
JIŘÍ
BARTOŠ
PO
SVÉ
21.
SEZÓNĚ
Jedenadvacet
sezón
v
autokrosu
prožil
mladoboleslavský
Jiří
Bartoš
(42),
dnes
závodník
pražského
týmu
Fotofast.
Letos
získal
už
čtvrtý
titul
mistra
republiky
a
také
páté
stříbro
v
mistrovství
Evropy.
Avšak...
"Chtěl
jsem
víc,
ale
v
posledních
třech
závodech
ME
se
mi
motor
Porsche
rozsypával,"
říká
Bartoš.
"Potížím
jsem
hodně
'pomohl'
já
sám.
Měl
jsem
pocit,
že
je
motor
obsahem
handicapován
a
nasadil
dvojité
zapalování,
ale
se
zvýšením
výkonu
mi
nedošly
jiné
souvislosti.
Dvakrát
se
propálily
písty,
bylo
tam
moc
komprese."
Rok
ještě
nekončí,
ale
autokrosař
už
myslí
na
druhý.
"Příští
sezóna
závisí
na
tom,
jestli
se
mi
podaří
dát
dohromady
tolik
peněz,
abych
se
mohl
spolehnout
na
auto
a
na
lidi,
kteří
je
postaví.
Budu
závodit,
dokud
nepřijdou
horší
umístění.
Jen
se
vozit
a
končit
šestý,
na
to
jsem
už
moc
starý.
A
nebylo
by
to
ani
seriózní
vůči
sponzorům.
Nehodlám
hazardovat
se
jménem.
Dneska
to
z
fleku
můžu
zabalit
a
odejít
se
ctí."
Mluvíte,
jako
byste
opravdu
chtěl
končit.
"Podnikám
a
nezakrývám,
že
závodění
a
firma
někdy
nejdou
dohromady,
jedno
druhému
zabírá
čas.
Ano,
jsem
opotřebovaný.
Po
každém
závodě
stavíte
prakticky
novou
buginu.
Autokros
je
devadesát
procent
práce
a
jen
deset
procent
jezdeckého
umění.
Už
tři
roky
tvrdím,
že
ta
příští
sezóna
bude
poslední.
Kdybych
však
letos
dopadl
špatně,
tak
jsem
se
už
nerozmýšlel.
Ale
každý
člověk
je
ješitný,
jen
to
někdo
přizná
a
jiný
ne.
Ve
Francii
mi
říkali,
že
kdyby
moje
auto
šlapalo
tak
jako
mistru
Evropy
Dubourgovi,
koukali
by
se
mi
všichni
na
záda
s
kilometrovým
odstupem.
Jasně,
přeháněli,
ale
vás
to
potěší
a
motivuje
pokračovat."
Neuvažujete
o
změně
značky
motoru?
"Od
porsche
odcházet
nechci.
Ani
k
Fordovi,
který
se
nabízel.
Pozoroval
jsem
Kačírkův
ford
v
divizi
cestovních
vozů.
Do
buginy
se
nehodí.
V
letošním
mistrovství
Evropy
jen
tři
závody
nevyhrálo
porsche.
Ovšem
pořídit
nový
motor
s
maximálním
obsahem
3,5
litru
je
nutností.
Můj
dosavadní
třílitr
byl
konkurenceschopný
jen
v
superstavu.
Na
vyhrávání
nestačil."
Neustoupil
trochu
autokros
z
popularity
minulých
let?
"U
nás
nějak
zmírá,
což
považuji
za
důsledek
všeobecných
změn.
Lidé,
kteří
se
v
něm
točili,
se
teď
realizují
jinde,
podnikají
atd.
Když
třeba
začínaly
jezdit
buginy
se
šestnáctistovkovým
motorem,
bylo
jich
v
tréninku
šedesát.
Dneska
jich
tam
uvidíte
s
bídou
dvacet.
Možná
by
se
měly
zrušit
třídy."
Ale
"šestnáctky"
přece
nemohou
soupeřit
s
výkonnějšími
motory?!
"Závodníci
ze
šestnáctek
by
přešli
právě
na
silnější
motory.
Dříve
byly
ty
slabší
lacinější,
ale
když
slyšíte,
kolik
teď
stojí
připravit
špičkový
šestnáctkový
motor...
Ty
sumy
jsou
stejné,
ne-li
někde
vyšší
než
u
obsahů
do
tří
a
půl
litru."