Tvrdá
opatření
ve
Škodě
Plzeň
Omezení
výroby
pěti
závodů
koncernu
Škoda
Plzeň
bude
stát
místo
zhruba
2200
zaměstnanců.
Jedná
se
o
50
lidí
v
závodě
Ostrov
na
Karlovarsku,
600
v
závodě
Výstavba
a
údržba,
100
až
400
v
Energetickém
závodě,
400
v
závodě
Obráběcí
stroje
a
kromě
dalších
i
600
lidí
v
závodě
Elektrické
lokomotivy.
Tam
se
ale
nezastaví
práce
na
zakázce
od
Siemense,
tedy
na
výrobě
vagónů
pro
německé
spolkové
dráhy.
Ve
stejném
měsíci
současně
ukončí
pracovní
poměr
1300
lidí,
mezi
nimiž
není
započítáno
dalších
800
pracovníků
exekutivy
a
služeb,
o
jejichž
odchodech
se
rozhodlo
už
v
červenci.
Podle
šéfa
kanceláře
představenstva
a.
s.
Škoda
Zdeňka
Lavičky
jsou
však
v
říjnu
schopny
fungovat
prakticky
všechny
závody
bez
vážnějšího
omezení
To
je
v
rozporu
s
tvrzením
vedení
koncernu
z
minulého
týdne,
ve
kterém
škodovácký
management
tvrdil,
že
se
odstávka
dotkne
většiny
provozů
a
závodů
Škody
Plzeň,
která
má
v
současnosti
28 000
zaměstnanců.
Vzniká
tak
podezření,
že
se
vedení
koncernu
snažilo
vyvinout
tlak
na
vládu
a
donutit
ji
k
zaplacení
dluhů.
"Vyhlášení
plošného
zastavení
výroby
skutečně
nebylo
příliš
šťastné,"
řekl
nám
včera
náměstek
ministra
obchodu
a
průmyslu
ČR
Rudolf
Hanus.
"Zároveň
však
oceňuji,
že
vedení
podniku
se
k
prvnímu
kroku
-
nevyrábět
na
sklad
-
rozhodlo
již
dnes
a
nikoliv
třeba
za
půl
roku,
kdy
by
se
vzniklá
situace
pravděpodobně
stala
naprosto
neřešitelnou."
Rudolf
Hanus
zároveň
komentoval
některá
tvrzení,
která
obviňují
vedení
Škody
Plzeň
ze
záměru
přivést
podnik
do
krizové
situace,
a
snížit
tak
jeho
tržní
hodnotu.
Tyto
názory
jednoznačně
odmítá:
"Koncern
jako
celek
ztrátou
trhů
zákonitě
ztrácí
svoji
cenu.
Tržní
hodnota
závodů,
ve
kterých
se
očekává
vstup
zahraničního
kapitálu,
je
však
na
stejné
úrovni
jako
před
rokem."
Jedná
se
o
závody
Škoda
Transport
a
Škoda
Energo,
o
které
se
uchází
německý
koncern
Siemens.
Jeho
představitelé
minulý
týden
potvrdili,
že
připravované
smlouvy
krize
Škody
Plzeň
neovlivní.
Plzeňský
koncern
vedle
omezování
výroby
přijal
také
další
radikální
opatření.
Budou
zřízeny
samostatné
bankovní
účty
závodů,
další
výroba
se
může
realizovat
jen
z
dodaného
materiálu
nebo
z
materiálu
nakoupeného
z
obdržených
plateb
s
tím,
že
je
nutné
přednostně
hradit
ze
získaných
peněžních
prostředků
povinné
platby.
Výplaty
mezd
budou
až
po
převedení
příslušných
prostředků
ze
závodových
účtů.
Přijatá
opatření
platí
až
do
doby
úhrady
již
vyrobených
elektrických
lokomotiv
Československými
státními
drahami.
O
splacení
této
pohledávky
Škody
Plzeň
v
hodnotě
1,3
miliardy
budou
do
konce
října
pokračovat
jednání
s
českou
vládou.
Ve
sporu
o
platnost
uzavřených
smluv
s
ČSD
se
od
obchodního
soudu
očekává
rozsudek
ve
prospěch
Škodovky.
ČSD
však
peníze
na
zaplacení
objednaných
lokomotiv
nemají.
Celkové
pohledávky
Škody
Plzeň
činí
3,4
miliardy
korun,
což
představuje
nezaplacené
faktury
1500
podniků.
K
největším
dlužníkům
patří
Válcovny
trub
Chomutov
-
158
miliónů
korun,
ČSD
Praha
-
98
miliónů,
ČSD
Olomouc
-
94
miliónů
a
Turčianské
strojírny
Martin
-
55
miliónů
korun.
Dluhy
plzeňského
koncernu
dodavatelským
podnikům
činí
2,8
miliardy
a
úvěry
4,4
miliardy
korun.
V
případě
bankrotu
a
následného
vyrovnávání
dluhů
by
však
nemusel
být
jasný
právní
vztah
koncernu
a
jeho
jednotlivých
podniků.
Nicméně
podle
představitelů
ministerstva
průmyslu
koncern
za
své
závody
ručí.
Samostatné
jsou
pouze
vydělené
společnosti
s
ručením
omezeným
-
Škoda
Engineering,
Hotely
Škoda,
letecká
společnost
Škoda-air
a
obchodní
část
Škoda
Trading.
JAN
ČECH,
ERICH
HANDL,
LUKÁŠ
HAVLAS
Slévárně
Škoda
v
Českých
Budějovicích
dluží
plzeňská
Škoda
61
miliónů
Kčs.
"Potřebujeme
je
hned
a
na
stůl.
Situace
je
vážná
a
z
naší
strany
téměř
neřešitelná.
Bez
finančních
prostředků
se
už
neobejdeme,"
řekl
nám
včera
Milan
Fučík,
technickovýrobní
náměstek
Slévárny
Škoda.
Výše
jejích
pohledávek
u
odběratelů
už
dosáhla
135
miliónů
Kčs,
sama
dluží,
zejména
dodavatelům
energie,
62
miliónů
Kčs.
Získat
peníze
se
v
tuto
chvíli
snaží
i
u
dalších
13
řádově
miliónových
dlužníků,
některé
dlouhodobé
neplatiče
už
předala
k
soudu.
Na
neproplacené
dodávky
ocelových
odlitků
pro
plzeňské
lokomotivy
má
řádné
smlouvy,
už
před
dvěma
měsíci
omezila
spolupráci
se
Škodou
jen
na
finančně
kryté
zakázky.
Jaké
by
byly
důsledky
případné
nedobytnosti
pohledávek
v
plzeňské
Škodě
pro
zaměstnance
českobudějovické
Slévárny,
to
její
technickovýrobní
náměstek
odmítl
včera
blíže
specifikovat.
(ria)