lnd94103_096
lnd94103_096
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Hity
byly
v
menšině
HUDBA:
Jedním
z
motivů
pěveckých
recitálů
světových
hvězd
je
umožnit
publiku
přesvědčit
se
na
vlastní
uši
o
umění
těch,
které
zná
důvěrně
z
nahrávek.
Nedělní
vystoupení
JOSÉ
CARRERASE
a
MONTSERRAT
CABALLÉOVÉ
v
pražském
Rudolfinu
(na
rozdíl
od
večera
Plácida
Dominga
ve
Sportovní
hale)
tuto
potřebu
skutečně
naplnilo.
Hudba
zněla
živě,
bez
elektroakustického
zprostředkování
a
velikost
sálu
zároveň
poskytovala
možnost
uspokojivého
zrakového
kontaktu
s
umělci.
Tenor
José
Carrerase
je
vskutku
ojedinělý
svou
neuvěřitelně
jednolitou
barvou
ve
všech
rejstřících
i
velkým
dynamickým
rozpětím.
Pěvec
nezná
meze
technické
ani
výrazové,
ne
všechen
repertoár
mu
ovšem
vyhovuje
stejně.
Pěvcovo
široké
barevné
i
zvukové
spektrum
zní
s
absolutní
přirozeností
a
jeho
intenzita
rozechvívá
nejen
srdce
posluchačů,
ale
snad
i
samotnou
architekturu
koncertní
síně.
Samozřejmě
to
není
zpívání
"z
podstaty
hlasu",
ale
vědomé
a
koncentrované
uplatnění
velké
techniky,
která
o
to
více
umožňuje
vyniknout
jeho
mimořádným
vrozeným
dispozicím.
Sopranistka
Montserrat
Caballéová
byla
už
jako
slavná
hvězda
patronkou
počátků
Carrerasovy
kariéry:
proto
je
symbolické,
že
dnes
vystupuje
spolu
s
ním.
Pěvkyně
uchvacuje
suverénní
technikou
užívanou
s
neuvěřitelnou
lehkostí,
samozřejmostí
a
muzikalitou.
Stejně
neodolatelný
je
i
osobní
šarm,
vyzařující
z
jejího
(stejně
jako
z
Carrerasova)
vystoupení.
Především
tyto
kvality
v
jejím
projevu
překryjí
ojedinělé
okamžiky,
v
nichž
se
na
pozadí
hlasu
projeví
dlouhá
hvězdná
kariéra,
kterou
má
už
za
sebou.
Těžištěm
repertoáru
byla
přirozeně
hudba
italská
(A.
Stradella,
G.
Rossini,
G.
Verdi,
G.
Donizetti,
P.
Mascagni,
A.
Boito),
zazněla
však
i
tvorba
francouzská
(C.
Saint-Sa,
J.
Massenet)
a
španělská
(S.
Cardillo,
J.
Giménez,
M.
Nieto,
O.
Soutullo,
M.
Caballero);
závěr
patřil
španělským
zarzuelám.
Velkým
přínosem
přitom
bylo,
že
tradiční
známé
hity
tvořily
menšinu.
Česká
filharmonie
(velmi
citlivě
ji
dirigoval
Enrique
Ricci)
osvědčila
svoji
vysokou
profesionalitu
jak
v
doprovodech,
tak
v
brilantně
zahraných
orchestrálních
číslech
programu.
Celý
večer,
mimořádný
také
intenzitou
lidského
kontaktu
umělců
s
publikem,
uzavírala
takřka
nekončící
řada
přídavků
v
lehčím
(i
valčíkovém)
tónu.
Slavné
operní
hvězdy
se
u
nás
objevily
o
několik
let
později,
než
komety
pop
music,
přitom
v
produkci
stejné
agentury
(MARS
Promotion).
Ta
snad
získá
zkušenosti
i
v
oblasti
vážné
hudby
a
příště
se
snad
nezopakují
drobné
vady
na
kráse
ojedinělého
večera
(např.
ne
zcela
vyprodaný
sál,
nedostatek
programů,
tiskové
chyby).
Jan
Dehner
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View