lnd94103_079
lnd94103_079
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Stát
neunese
tíhu
penzí
Stále
přibývající
počet
obyvatel
v
důchodovém
věku
představuje
pro
státní
pokladnu
zátěž,
se
kterou
se
nemůže
sama
vyrovnat.
Praxe
to
potvrzuje
i
v
případě
vyspělých
států.
Po
"bezstarostných"
časech
narazily
na
tento
problém
i
postkomunistické
státy
a
k
jeho
rychlému
řešení
tlačí
jejich
vlády
i
Světová
banka.
Žádná
vláda
ani
banka
se
s
tím
totiž
bez
pomoci
kapitálového
trhu
nemůže
vyrovnat.
Částka
vynakládaná
na
výplatu
penzí
po
pádu
komunismu
prudce
vzrostla,
a
to
v
poměru
k
HDP
i
k
vládním
výdajům.
V
Polsku
se
například
důchody
v
roce
1988
podílely
na
HDP
7
%,
avšak
už
v
roce
1992
to
bylo
12
%.
Důvodem
je
na
jedné
straně
klesající
hodnota
HDP
a
na
straně
druhé
zvyšující
se
počet
obyvatel
důchodového
věku.
Poměr
lidí
v
produktivním
věku
k
důchodcům
je
však
v
západních
zemích
přesto
stále
ještě
vyšší.
Způsobuje
to
nižší
hranice
odchodu
do
důchodu
v
postkomunistických
zemích
-
většinou
60
let
u
mužů
a
55
let
u
žen.
V
Dánsku
je
například
stanoven
důchodový
věk
pro
obě
pohlaví
na
67
let.
K
vyšším
důchodovým
výdajům
přispívaly
také
mimořádné
důchody
pro
preferovaná
zaměstnání,
ze
kterých
ještě
navíc
lidé
odcházeli
do
důchodu
podstatně
dříve.
To
jim
také
nebránilo
pobírat
penzi
a
dále
pracovat
v
jiném
oboru.
Při
absenci
kapitálového
trhu
jsou
jediným
zdrojem
penzí
daně
ekonomicky
činných
obyvatel,
jejichž
počet
dále
klesá.
Řešením
by
měly
být
penzijní
fondy
řízené
soukromým
sektorem,
což
je
však
otázka
spíše
vzdálenější
budoucnosti.
Zatím
se
tedy
nabízí
prozatímní
řešení
-
snižovat
počet
důchodců
administrativní
cestou,
to
je
prodloužit
dobu
zaměstnání.
Tato
cesta
je
však
velmi
pečlivě
střežena
odborovými
předáky
a
v
postkomunistických
zemích
se
zdá
téměř
neprůjezdná.
(am)
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View