J.
Ježek:
Vláda
zdržuje
reformu
veřejné
správy
Konec
podtitulku
Vláda
předkládá
v
těchto
dnech
parlamentu
zásady
zákona
o
působnostech
vyšších
samosprávných
celků.
Na
toto
téma
hovoříme
s
nezávislým
poslancem
Josefem
Ježkem,
členem
parlamentní
komise
pro
územněsprávní
uspořádání.
Eva
Martínková
Prezident
má
pocit,
že
se
reforma
veřejné
správy
připravuje
poněkud
pomalu.
Premiér
Klaus
považuje
návrh
působností
samosprávných
celků
za
výrazný
krok
kupředu.
Co
si
myslíte
vy?
Způsob,
kterým
vláda
předkládá
parlamentu
návrhy
na
reformu
veřejné
správy,
vyvolává
dojem,
že
jde
o
sérii
taktických
manévrů,
aby
se
vytvoření
regionální
samosprávy
přibrzdilo,
odložilo,
aby
samosprávné
regiony
vznikly
co
nejpozději.
Kdyby
existovala
pořádná
opozice,
nemohla
by
si
to
vláda
dovolit.
Počet
celků,
jejich
působnosti
a
orgány
v
jejich
čele
jsou
přece
součástí
jednoho
problému,
které
se
odděleně
projednávají
obtížně.
Pokračování
na
straně
3
Pokračování
ze
strany
1
Proč
myslíte,
že
by
vláda
chtěla
bránit
vzniku
samosprávy?
Připomněl
bych
výrok
místopředsedy
ODS
Čermáka,
který
před
několika
dny
sdělil
televizním
divákům,
že
senát
a
vyšší
samosprávné
celky
byly
při
tvorbě
ústavy
ústupkem
ODS.
Dokud
totiž
neexistují
samosprávné
celky,
zůstávají
regiony
v
působnosti
ústředních
orgánů
státní
správy.
A
existuje
představa,
že
bude-li
o
všem
rozhodovat
vláda
a
státní
správa,
tak
bude
transformace
probíhat
rychleji.
Není
na
té
představě
přeci
jen
něco
logického?
Jsem
opačného
názoru,
reforma
veřejné
správy,
která
začala
před
čtyřmi
lety
zrušením
národních
výborů,
je
nedílnou
součástí
společenské
změny.
Samospráva
obcí,
zemí
nebo
krajů
je
jedním
z
principů
demokratického
státu.
Kdybychom
se
nenápadně
vrátili
k
národním
výborům,
k
hierarchické
soustavě
státní
moci
a
správy,
kde
orgány
pracují
na
principu
podřízenosti,
ovládány
jednou
politickou
stranou,
prohřešili
bychom
se
proti
ústavě
i
proti
demokracii.
Není
domněnka,
že
by
se
premiér
a
ODS
chtěli
vracet
k
systému
národních
výborů,
poněkud
přitažená
za
vlasy?
Nacházím
v
různých
dokumentech
podepsaných
panem
premiérem
či
jeho
poradci
formulace,
z
nichž
vyplývá,
že
toto
řešení
by
jim
vyhovavolo.
Považují
samosprávu
za
sovětský
model
přímé
demokracie,
za
jakousi
účast
pracujících
na
řízení.
To
je
nesmysl,
územní
samospráva
je
výdobytek
liberálnějšího
19.
století,
nikoli
socialistického
19.
století.
Myslíte,
že
lidé
u
nás
plně
chápou,
co
je
samospráva?
Nezdá
se,
že
by
je
řešení
územní
reformy
příliš
vzrušovalo.
Pokud
jim
jde
o
to,
zda
budou
patřit
pod
Hradec
nebo
Pardubice,
pak
je
to
myšlení
v
duchu
národních
výborů.
V
rámci
samosprávy
nerozhodují
Hradec
ani
Pardubice,
rozhoduje
volený
orgán.
Samospráva
dává
občanovi
možnost
projevit
se
aktivněji
v
rámci
svého
místního
společenství
a
prostřednictvím
volby
svých
zástupců
ovlivňovat
rozhodování
v
obci.
Tvrdit,
že
jednotlivý
občan
nechápe,
o
čem
se
v
parlamentu
dohadujeme,
a
že
vlastně
vyšší
samospávné
celky
nepotřebuje,
to
je
jen
součást
zdržovací
taktiky.