Rod
ve
znamení
loutek
Psal
se
rok
1775,
když
se
24.
února
narodil
v
Libčanech
na
Královéhradecku
chudému
pražskému
loutkáři
Janu
Kopeckému
syn
Matěj.
Pro
novorozence
v
komediantském
voze
to
nebyla
lehká
doba.
Pár
dní
poté
totiž
obsadily
Libčany
mohutné
houfy
selských
rebelů,
a
tak
se
zdá,
jako
by
již
první
dny
Matějova
života
předznamenaly
jeho
nelehkou
životní
dráhu.
Její
konec
rámuje
zápis
v
matrice:
3.
července
1847
zemřel
v
Kolodějích
Matěj
Kopecký,
komediant
z
Mirotic,
vdovec
a
žebrák.
Navzdory
této
trpce
bagatelizující
poznámce
je
jméno
tohoto
českého
loutkáře
stále
živé.
Řada
badatelů
a
historiků
se
opětovně
vrací
k
jeho
životu
a
odkazu,
aby
tento
fakt
objasnila.
Toto
úsilí
je
zároveň
součástí
snah
o
hlubší
a
pravdivější
poznání
minulosti
českého
loutkářství,
související
s
pozoruhodným
vývojem
soudobého
českého
loutkového
divadla.
Nejenom,
že
mnozí
dnešní
tvůrci
hledají
v
tradičním
loutkářství
inspiraci,
ale
i
v
obecnější
rovině
je
zřejmé,
že
poznání
tohoto
historického
fenoménu
může
odhalit
smysl
a
zákonitosti
dosavadního
vývoje.
Je
přitom
paradoxní
-
a
souvisí
to
obecně
s
obtížností
zkoumání
divadelních
jevů
minulosti
-,
že
spíš
než
definitivní
odpovědi
naše
bádání
otevírá
nové
otázky,
které
zatím
neumíme
zodpovědět.
Což
platí
i
při
studiu
osobnosti
Matěje
Kopeckého.
Jeho
loutková
představení
sledovaly
nesporně
tisíce
diváků,
přesto
se
nám
k
jeho
osobě
dochovalo
pouze
několik
zprostředkovaných
vzpomínek.
Navzdory
tomu,
že
jeho
činnost
spadá
do
období
vrcholícího
národního
obrození,
které
připisovalo
divadlu
-
schopnému
oslovit
široké
vrstvy
národa
-
významnou
společenskou
funkci.
Je
zřejmé,
že
pro
českou
inteligenci
(která
prosazovala
svou
představu
divadla
jako
chrámu
umění
reprezentujícího
národní
vyspělost)
nemělo
chudé
venkovské
loutkové
divadlo
přitažlivost.
To,
co
bezpečně
víme
o
Kopeckého
životě
a
loutkářském
působení,
je
převážně
výsledkem
výzkumu
archívních
dokumentů.
Víme,
že
jako
syn
kočovného
komedianta
získal
jen
nepatrné
vzdělání.
Ve
dvaceti
letech
se
oženil
s
dcerou
mirotického
pláteníka
a
kramáře.
Měli
spolu
čtrnáct
dětí,
osm
z
nich
zemřelo
již
v
útlém
věku.
Matěj
Kopecký
se
začal
živit
kočovným
kramářstvím,
ale
již
v
roce
1797
se
pokusil
využít
zkušeností,
které
získal
pod
otcovým
vedením,
a
požádal
o
loutkářskou
licenci.
V
následujícím
roce
byl
odveden
do
armády,
z
níž
byl
propuštěn
patrně
v
roce
1809.
Úřední
materiály
vypovídají
o
jeho
úporné
snaze
najít
si
práci,
kterou
by
uživil
svou
rodinu.
Byl
kramářem,
cestářem
i
hodinářem.
K
loutkářství
se
vrátil
v
roce
1818
a
od
roku
1820
již
máme
doklady
o
každoročním
prodlužování
jeho
koncese.
Zpočátku
mohl
hrát
pouze
v
prácheňském
kraji,
od
roku
1926
platilo
toto
povolení
pro
celé
Čechy.
Hrál
česky
-
jeden
zachovalý
plakát
však
dokládá
i
jeho
vystoupení
německé.
V
loutkářské
činnosti
mu
pomáhali
synové
Jan
(1804-1852),
Josef
(1807-1856),
Václav
(1815-1871)
a
Antonín
(1821-1885),
kteří
se
postupně
jako
loutkáři
osamostatnili.
Od
roku
1844
již
otec
loutkařil
pouze
sám
a
na
jedné
ze
svých
cest
náhle
zemřel.
Tyto
skromné
údaje
osvětlují
životní
osudy
Matěje
Kopeckého
jen
spoře.
Nicméně
přesvědčivě
vyvracejí
čítankově
jímavý
příběh
o
zámožném
mirotickém
měšťanovi,
kterého
zhoubný
požár
města
v
roce
1811
přiměl
vydat
se
s
loutkami
na
pouť
českým
venkovem.
Nic
také
nepotvrzuje
tradované
pověsti
o
tom,
že
si
sám
psal
loutkové
hry,
nebo
že
si
je
nechal
psát
od
předních
českých
buditelů.
Přes
Kopeckého
výjimečnost
a
zakladatelskou
úlohu
v
českém
loutkářství
je
historickou
skutečností,
že
loutkařil
již
jeho
otec.
V
době,
kdy
se
Matěj
začal
loutkovému
divadlu
věnovat
trvale,
působili
v
Čechách
již
mnozí
významní
loutkáři
(Maisnerové,
Kočkové,
Dubští,
Trnkové
a
další),
někteří
dokonce
již
v
třetí
generaci.
Až
v
padesátých
letech
devatenáctého
století
se
z
této
-
do
té
doby
anonymní
-
skupiny
loutkářů
začalo
shodou
různých
okolností
vyčleňovat
právě
Kopeckého
jméno.
Začala
se
rodit
matějovská
legenda,
jež
stavěla
na
ještě
přetrvávající
popularitě
starého
Kopeckého.
Ta
byla
výrazně
podpořena
zejména
Vilímkovým
vydáním
Komedií
a
her
Matěje
Kopeckého
dle
sepsání
syna
Václava
z
roku
1862
-
co
legendě
chybělo
na
konkrétních
faktech,
však
nahrazovaly
smyšlenky.
Do
konce
století
byl
Matějův
obraz
dotvořen
do
podoby
heroického
loutkáře-buditele,
jak
to
odpovídalo
nekritickým,
národnostně
zjitřeným
dobovým
představám.
Obraz,
který
nám
o
Matěji
Kopeckém
nabízí
dnešní
loutkářská
historiografie,
je
mnohem
méně
atraktivní.
Matěje
Kopeckého
je
třeba
chápat
jako
jednoho
z
řady
českých
loutkářů
období
národního
obrození,
byť
má
jeho
trvalé
místo
v
národním
povědomí
symbolickou
platnost
ve
vztahu
k
celku
českého
loutkářství
první
poloviny
minulého
století.
Nesporný
význam
tohoto
historického
fenoménu
spatřujeme
v
tom,
že
pro
lidové
publikum
českého
venkova
bylo
často
jediným
nositelem
divadelní
kultury
a
navzdory
své
naivitě
i
nevyrovnané
úrovni
skýtalo
divákům
emocionální
prožitek
světa.
Svým
inscenačním
stylem
navazovali
čeští
loutkáři
na
živé
tradice
barokního
divadla,
zároveň
částí
svého
repertoáru
zprostředkovali
publiku
poznání
myšlenek
osvícenství
a
národního
obrození.
Za
současného
stavu
našeho
poznání
je
tato
interpretace
postavy
a
významu
Matěje
Kopeckého
jediným
možným
a
pravdivým
pojetím.
Takový
výklad
Kopeckého
osobnost
neodsouvá
do
zapomnění,
ale
ani
nezamlžuje
pravdivý
obraz
historie
českého
loutkového
divadelnictví.
Přesto
nás
nemůže
plně
uspokojit,
protože
nám
stále
bude
chybět
odpověď
na
to,
co
úřední
spisy
nemohly
poskytnout.
V
nich
se
mluví
pouze
o
Matějově
těžkém
životním
zápase.
O
jeho
loutkohereckých
schopnostech,
o
reakcích
jeho
diváků,
ani
o
pocitech,
kterými
ho
mohl
naplňovat
jeho
vztah
k
divadlu
ale
nevíme
nic.
Přesto
nelze
přehlédnout,
že
právě
potomci
Matěje
Kopeckého
se
loutkám
věnují
nepřetržitě
dodnes.
Již
na
začátku
století
oslnila
svou
hrou
vybrané
pražské
obecenstvo
literátů,
výtvarníků
a
hudebníků
stařičká
Matějova
vnučka
Arnoštka
Kopecká
(1842-1914).
Dva
dosud
poslední
členové
jeho
rodu
-
Matěj
Kopecký
(1923),
loutkoherec
a
režisér
hradeckého
Draka,
a
jeho
syn
Matěj
(1953)
-
patří
k
významným
představitelům
moderního
českého
loutkářství.