ln95048_017

ln95048_017

ProjectPDT
Genrereview

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Ohlasy oper českých

Ačkoli řada snímků českých oper na různých značkách - reedic i prvých vydání vůbec - byla v LN recenzována, jistě nebude na škodu pohled "zvnějšku". Začněme Ančerlovou "rozhlasovou" Prodanou nevěstou, vydanou Multisonikem. Recenzent Alan Blyth oceňuje její "objev", a to především kvůli výkonu Beno Blachuta. Píše: "Jak se dalo čekat, naplňuje roli nejen zvučným tónem, ale také lyrickým cítěním, a jeho hlas právě tu závažnost, po které part volá." Chválí také Karla Kalaše jako Kecala i Rudolfa Vonáska coby Vaška, za nedostatek nahrávky naproti tomu považuje příliš zralou Mařenku Ludmily Červinkové. Zní mu víc jako Jeníkova matka než jako jeho nevěsta.

I když Blyth tento snímek vítá, anglický trh prý volá po Voglově nahrávce z roku 1952, kde je mladý Ivo Žídek rovnocenný Blachutovu Jeníkovi a Milada Musilová je svěží a dojemnou Mařenkou. Na světovém trhu jsou v současnosti dvě nahrávky Dvou vdov, Krombholcova (Praga) a Jílkova (Supraphon). Zatímco ostatní sólisté jsou na obou snímcích hodnoceni obdobně (Marcela Machotková zpívá Anežku dokonce na obou z nich), Jiří Zahradníček se údajně nemůže měřit se svěžím zápalem Miroslava Švejdy a jeho elegantní tónovou linkou. Jak britský Gramophone, tak francouzský Diapason dávají přednost nahrávce série Praga, také ovšem kvůli Krombhol.

Pozornost kritiků vzbudila nahrávka Fibichovy Nevěsty messinské. César (Ivo Žídek) a Manuel (Václav Zítek) se jeví dostatečně kontrastní a hodnocen je zejména jejich duet. Z obou basistů si recenzenti více cení Karla Hanuše (Diego), vyzdvižen je také výkon Libuše Márové (Isabella). Gabriela Beňačková (Beatrice) prý střídá skvělé okamžiky se slabšími. Ten, kdo si pamatuje, s jakým nadšením byl přijat při uvedení na LP deskách Dvořákův Jakobín, je poněkud zklamán dnešní reakcí kritiků na tuto reedici. Dílo neztratilo svou hodnotu - a v tomto smyslu je komplet i doporučován, zklamáním jsou však s odstupem let pěvecké výkony. Olivier Rouviere vyzvedává jen orchestr a Reného Tučka jako Adolfa, John Warrack je milosrdnější, všímá si výkonu zralého Beno Blachuta (Benda) a příjemného hlasu Václava Zítka (Bohuš).

Velké chvály se naproti tomu dostalo v Diapasonu Dvořákově Armidě: Symfonickému orchestru a sboru Českého rozhlasu pod vzletným vedením Václava Jiráčka. "Ale především zde slyšíme 'duo snů' Miladu Šubrtovou a Ivo Žídka, kteří byli o šest let později protagonisty Chalabalovy Rusalky (Supraphon by ji měl bezpodmínečně vydat!): zpěv sopranistky, stále zamlžený tajemným rozechvěním; tenoristův neskutečný témbr, průsvitný i pevný, jímavý i rozhodný...


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View