Pozdní
dílo
zakladatele
Cobry
Dánský
grafik
Asger
Jorn
vystavuje
své
práce
v
paláci
Kinských
V
Grafické
sbírce
Národní
galerie
v
Praze
je
otevřena
retrospektivní
výstava
ASGERA
JORNA
(1914-1973),
jedné
z
největších
osobností
dánského
umění
dvacátého
století.
Předtím
se
uskutečnila
v
Drážďanech
a
ukázala
složitý
vývoj
tohoto
severského
umělce,
zakladatele
a
nejvýznamnějšího
člena
skupiny
Cobra.
Právě
na
její
výstavě
v
sálech
Národní
galerie
mohli
pražští
diváci
vidět
Jornovy
obrazy
už
před
několika
lety.
Teprve
nyní
však
máme
příležitost
sledovat
různé
jemnosti,
návraty,
objevy
a
vlivy,
které
jsou
součástí
jeho
složité
a
mnohotvárné
práce.
Asger
Jorn
hodně
cestoval,
pobýval
ve
Francii,
Itálii,
Švýcarsku
i
Německu,
a
všude
navazoval
rozvětvené
vztahy,
usnadněné
jeho
jazykovým
nadáním.
Stýkal
se
s
mnohými
z
nejuznávanějších
osobností
a
tvůrčím
způsobem
rozvíjel
jejich
odkaz.
Jornovo
rané
období
ovlivňoval
surrealismus.
Neustálým
hledáním
tvarů
a
znaků,
smyslem
pro
úsporné
řazení
čar
a
barevných
tónů
i
proměnlivostí
výrazu
ovlivnil
jeho
tvorbu
Paul
Klee.
Citem
pro
vyjádření
přírodních
dějů
v
jejich
mnohoznačnosti
a
zároveň
chápáním
přesných
zákonitostí
vesmírného
řádu
se
stal
jeho
předchůdcem
Vasilij
Kandinskij.
Asger
Jorn
se
zajímal
také
o
historii,
filozofii
a
literaturu,
organizoval
různá
setkání,
která
vedla
ke
vzájemnému
poznávání
umělců.
Z
rozmanitých
podnětů
se
zvolna
utvářel
jeho
nezaměnitelný
názor
a
rukopis,
určený
především
osobní
intuicí,
dojmy
vycházejícími
ze
současnosti
a
ostrým
viděním
kulturního
vývoje
i
společenských
vztahů.
Umělcovo
dílo
se
od
předválečné
doby
přes
čtyřicátá
léta
postupně
vyhraňovalo.
Odkaz
národní
kultury
se
prolínal
s
rozsáhlým
poznáním,
zprostředkovaným
i
spoluprací
s
různými
časopisy
a
autorovým
podílem
na
zakládání
rozličných
uměleckých
seskupení.
Jornův
styl
postupně
dozrával
a
stal
se
součástí
vlny
poválečného
abstraktního
expresionismu.
Snad
nejpřesvědčivěji
působí
Jornovo
výrazné
a
zároveň
vzácně
kultivované
pozdní
dílo,
jehož
formu
umocnila
umělcova
mnohostranná
zkušenost.
Výstava
představuje
grafické
listy
v
logických
souborech,
daných
vnitřní
potřebou
i
vnějším
určením.
Instalace
se
příliš
nedrží
chronologie:
klade
totiž
důraz
spíš
na
jiné,
mnohem
významnější
souvislosti
Jornova
pozoruhodného
díla.
Asger
Jorn
-
Grafické
dílo.
Palác
Kinských,
Národní
galerie
v
Praze.
31.
ledna
-
19.
března.