Zámek
čeká
na
střídání
stráží
Akademie
Dobříš
chce
nájemní
smlouvu
jen
do
vyhodnocení
konkurzu
Pavel
Janáček
Dobříšský
zámek
letos
v
létě
po
takřka
pěti
desítkách
let
opustili
spisovatelé.
Zároveň
se
odtud
odstěhovala
i
Mozartova
akademie,
postgraduální
hudební
škola
pro
mladé
interprety
z
celého
světa,
kterou
tu
od
roku
1993
provozovala
Evropská
Mozartova
nadace
Alaina
Coblence.
Děkanka
Coblencových
kurzů
Hanna
Arie
Gaifmanová,
ve
Spojených
státech
působící
profesorka
české
literatury
a
středoevropské
kultury,
jejíž
rodina
z
Dobříše
pochází,
ovšem
s
akademií
do
Krakova
neodešla
a
počátkem
července
odevzdala
na
ministerstvo
kultury
projekt
nové
Akademie
Dobříš.
Fond
kultury
chce
opatrnost
Ráda
bych
pokračovala
v
tom
nejdůležitějším,
co
tu
vzniklo:
v
radosti
z
hudby.
Okamžitě
jsem
získala
ohromnou
podporu
mezi
českými
hudebníky,
říká.
Jmenuje
například
Zuzanu
Růžičkovou,
Petra
Ebena,
Milana
Slavického,
Pražákovo
kvarteto.
Minulý
týden
přijela
do
Prahy
podepsat
nájemní
smlouvu
na
dobříšský
zámek.
Z
podpisu
však
zatím
sešlo.
Dobříšský
zámek
patří
od
léta
Státnímu
fondu
kultury,
jehož
hospodaření
v
souvislosti
s
aférou
České
Lotynky
a
zastavených
pražských
domů
U
Černé
Matky
boží
a
U
hybernů
prověřuje
Nezávislý
kontrolní
úřad.
Deklarovaným
úmyslem
ministerstva
je
nalézt
provozovatele
zámku
konkursem,
který
by
se
měl
uskutečnit
do
jara
příštího
roku.
Nikoho
nekritizuji,
opatrnost
chápu,
říká
Gaifmanová.
Nikdy
jsem
také
nechtěla,
aby
kontrakt
podepsali
na
dlouhou
dobu
nebo
bez
konkurzu.
Šlo
mi
zatím
jen
o
pronájem
do
doby,
než
bude
konkurz
uzavřen.
Pokud
bychom
v
něm
neuspěli,
v
pořádku,
příliš
dlouho
jsem
žila
na
Západě,
aby
nevěděla,
že
nemusím
vždycky
vyhrát.
Vedení
ministerstva
se
doufám
přesvědčí,
že
pro
ně
náš
projekt
nepředstavuje
žádné
riziko.
Navíc
provoz
zámku
stojí
poměrně
hodně
peněz
i
v
době,
kdy
je
prázdný.
Jediný
hlídač-
a
na
Dobříši
je
jich
potřeba
víc-
stojí
za
rok
půl
milionu.
My
bychom
objekt
udržovali
a
jako
nájem
odevzdávali
Státnímu
fondu
kultury
dvacet
procent
z
čistého
zisku.
Sponzorování
Akademie
Dobříš
se
ujala
Nadace
Českého
námořního
divadla,
není
však
sponzorem
jediným.
Nadace
pracuje
na
přestavbě
a
přípravě
zámořské
lodi,
jež
pod
českou
vlajkou
a
pod
jménem
Thalia
vypluje
v
dubnu
a
v
různých
světových
přístavem
bude
předvádět
divadelní
a
operní
produkce.
Souhlasila
jsem
se
spoluprací
za
podmínky,
že
na
lodi
budou
i
koncerty,
uvádí
Gaifmanová.
Pedagogickou
činnost
na
Dobříši
přitom
žádná
komercializace
nepostihne,
oboje
bude
přísně
oddělené.
České
námořní
divadlo
získá
v
Akademii
Dobříš
základnu
pro
přípravu
operních
inscenací,
ti
nejlepší
absolventi
dobříšských
interpretačních
kurzů
angažmá
a
neobvyklou
příležitost
vystupovat.
Komorní
hudba
je
škola
tolerance
Akademie
Dobříš
se
chce
opírat
o
některé
pedagogy,
kteří
na
Dobříši
vedli
kursy
v
minulosti,
mezi
nimi
Alexandra
Lonquiche,
Anthonyho
Newmana,
Radovana
Vladkovi,
Eduarda
Brunnera,
Hatto
Beyerle.
Nesoutěžím,
nepřebírám,
tvrdí
ovšem
autorka
projektu.
Studium
má
být
na
rozdíl
od
Mozartovy
akademie
placené
(patnáct
set
dolarů
za
trimestr).
Má
to
ekonomické,
ale
i
výchovné
důvody,
tvrdí
Gaifmanová.
Mívala
jsem
už
na
Dobříši
pocit,
že
co
je
zadarmo,
toho
si
člověk
neváží.
Při
čtyřiceti
žácích
vystačí
toto
školné
údajně
i
na
stipendia
pro
čtvrtinu
účastníků
kurzů.
Peníze
by
pro
studium
na
Dobříši
neměly
být
překážka,
země
studentova
původu
by
ovšem
neměl
být
důvod,
říká
Gaifmanová.
Odmítá
tak
jistou
vnějškovou
političnost
Coblencova
programu,
kde
třetinu
studentů
museli
vždy
tvořit
hudebníci
ze
střední
a
východní
Evropy.
Tolerance
ano,
ale
přes
hudbu.
Komorní
hra
je
škola
tolerance
sama
od
sebe,
tvrdí.
Místo
formálně
praktikovaného
humanitního
studijního
programu
by
děkanka
Gaifmanová
ráda
rozšířila
kurzy
o
workshop
speciální
preventivní
medicíny.
Co
může
muzikant
dělat
proto,
aby
neměl
profesionální
deformace,
se
na
hudebních
školách
zatím
nevyučuje
nejen
v
České
republice,
ale
většinou
ani
jinde
ve
světě.
Cestou
newyorského
právníka
Alaina
Coblence,
který
se
v
České
republice
uvedl
pokusem
získat
Stavovské
divadlo,
nechce
jít
Akademie
Dobříš
také
při
veřejné
koncertní
činnosti.
Spíše
než
na
pořádání
velkých
festivalů
věří
Hanna
Arie
Gaifmanová
na
pravidelné
koncertování
na
Dobříši
i
v
Praze
a
na
spolupráci
s
tím,
co
už
tady
v
dané
oblasti
existuje.
Máme
také
zájem
dodávat
pravidelné
koncerty
do
nově
zpřístupněné
Novoměstské
radnice,
poznamenává.
Výuka
by
měla
na
Dobříši
začít
v
lednu.
Už
teď
začíná
být
pozdě
na
rozesílání
přihlášek,
uzavírá
Gaifmanová.
Doufám
a
věřím,
že
se
situace
mezi
námi
a
ministerstvem
vyjasní
tento
týden.