Vůz
roku
nebyl
doceněn
Japonský
Nissan
čeká
na
zkušenější
motoristy
Tomáš
Pudil
Automobilka
Nissan
patří
v
západní
Evropě
i
ve
světě
k
nejprodávanějším.
Drží
druhou
příčku
v
Japonsku
a
čtvrtou
ve
světě,
ovšem
místo
na
českém
žebříčku
tomuto
trendu
neodpovídá.
Kde
hledat
příčinu
takového
rozdílu,
o
tom
jsme
mluvili
s
obchodním
ředitelem
Nissan
ČR
ing.
Lubomírem
Tvrdíkem.
Jedním
z
důvodů
je
pozdější
a
od
našeho
zakladatele
poněkud
opatrnější
nástup
na
tehdy-
v
roce
1991-
ještě
československý
trh.
Mnozí
konkurenti
ho
zpracovávali
intenzivněji
a
uvolnili
i
větší
prostředky
na
investice.
To
se
projevilo
jak
poměrně
pomalým
růstem
počtu
dealerů,
tak
i
počtem
nabízených
typů.
V
roce
1992
jsme
měli
k
dispozici
tři
modely
a
Mazda
například
osm.
V
tom
jsme
byli
určitým
způsobem
handicapováni
ve
srovnání
s
jinými
evropskými
i
světovými
výrobci.
o
To
ovšem
nemohl
být
jediný
důvod.
Seat
má
ještě
užší
škálu
vozů
než
vy
a
jeho
vozy
patří
mezi
nejprodávanější.
Český
zákazník
má
dosud
jiná
měřítka
než
ten
ve
světě.
Hodně
se
dá
ovlivnit
reklamou
a
vzhledem,
nejvíce
pak
cenou.
Nissan
je
mezi
odborníky
znám
svým
soustředěním
na
technické
provedení.
Motor,
podvozek.
Proto
ho
také
evropský
kupec,
který
již
vystřídal
několik
značek,
vyhledává.
U
nás
ještě
stále
kupují
oči
a
hlavně
zmíněná
peněženka,
takže
naše
o
něco
dražší
modely
nejdou
tolik
na
odbyt
jako
třeba
velmi
líbivé
mazdy.
Důležitý
je
i
způsob
prodeje.
Zákazník
nemá
všude
možnost
se
s
autem
projet,
takže
se
spoléhá
na
informace
z
tisku
a
od
přátel.
Důkazem
mých
slov
může
být
Nissan
Micra,
vyhlášený
za
vůz
roku
1993.
Ačkoliv
se
jedná
o
prostorný
malý
automobil
s
výbornými
motorickými
i
jízdními
vlastnostmi,
jimiž
právě
odborníky
přesvědčil,
aby
ho
označili
za
vůz
roku,
u
nás
zůstal
nedoceněný
a
odbyt
nebyl
úměrný
této
jeho
pozici.
Lidi
odrazovala
vyšší
cena,
ovšem
třeba
v
Itálii,
kde
si
řidiči
potrpí
na
dobré
vozy,
se
stal
doslova
trhákem.
o
Výchova
motoristy
se
nedá
uspěchat.
Máte
jiné
způsoby,
jak
přesvědčit
zákazníky?
Provádíme
různé
prodejní
akce,
nabízíme
výhodní
leasing.
Na
podzim
letošního
roku
snižujeme
koeficient
na
1.15,
u
užitkových
vozidel
základní
sazbu
dokonce
na
1.12
při
35procentní
akontaci
a
36
splátkách.
Dovezeme
nový
model
Micra,
u
kterého
půjdeme
díky
pochopení
firmy
s
cenou
dolů
o
39000
korun.
Na
příští
rok
chystáme
uvedení
na
trh
modelu
Nissan
Maxima,
který
je
velice
úspěšný
v
USA.
Měsíčně
se
tam
prodává
deset
tisíc
vozů.
Tak
obsadíme
i
kategorii,
kterou
jsme
dosud
neměli.