Jídelní
vozy
podnikají
bez
smlouvy
Obsluha
pasažérů
na
českých
tratích
je
zastaralá
a
ztrátová
Praha
(dr)
-
Bez
písemné
smlouvy
s
Českými
drahami
už
dva
roky
podniká
akciová
společnost
Jídelní
a
lůžkové
vozy
(JLV).
Součástí
privatizačního
projektu,
podle
něhož
se
JLV
osamostatnily
od
dřívějších
ČSD,
jsou
podle
slov
generálního
ředitele
JLV
Jiřího
Paula
i
zásady
budoucí
spolupráce
obou
společností,
které
stanoví
také
podmínky
podnikání
této
firmy.
Neexistenci
smlouvy
mezi
oběma
společnostmi
bude
řešit
obchodní
soud.
České
dráhy
vlastní
vagony
jídelních
a
lůžkových
vozů,
navíc
je
ve
Fondu
národního
majetku
pro
ně
ponecháno
35
%
akcií
společnosti
JLV.
Vloni
předložily
dráhy
návrh
smlouvy,
v
němž
požadují
na
JLV
50
až
60
mil.
Kč
za
poskytování
služeb.
Vzhledem
k
zisku
pěti
mil.
Kč
jsou
tyto
požadavky
podle
J.
Paula
nesplnitelné.
Provozování
jídelních
vozů
na
vnitrostátních
linkách
je
ztrátové.
Například
denní
výkon
jídelního
vozu
v
rychlíku
Šohaj
je
kolem
1500
Kč.
Vozy,
které
poskytují
služby
na
zahraničních
tratích,
mají
denní
výkon
kolem
30
tisíc
Kč.
Tady
ovšem
JLV
narážejí
na
jinou
překážku
-
jídelní
vozy
jsou
zastaralé.
V
Českých
Velenicích
sice
provádějí
rekonstrukci
jejich
interiérů,
do
té
však
není
zahrnut
podvozek,
u
nějž
se
nadále
počítá
pouze
s
rychlostí
do
160
km/hod.,
zatímco
v
zahraničí
je
požadavek
na
rychlosti
do
200
km/hod.
Do
posledního
grafikonu
Evropské
konference
o
vlakové
dopravě
jsou
ještě
české
jídelní
vozy
zahrnuty,
ale
J.
Paul
se
domnívá,
že
je
to
naposled.
Nový
vůz
s
vybavením
obvyklým
v
Evropě,
to
znamená
s
klimatizací,
mrazáky
apod.,
stojí
3
až
3,8
mil.
DEM
(60
až
70
mil.
Kč).
Pořídit
minimálně
10
vozů
se
blíží
miliardě.
To
není
v
moci
naší
ani
Českých
drah.
Je
to
věc
dopravní
politiky
státu,
uvedl
J.
Paul.
Všechny
okolní
státy,
Maďarsko,
Polsko
apod.,
vozy
modernizují
a
vytlačují
nás
tak
z
trhu,
dodal.
Podle
jeho
slov
podepsaly
České
dráhy
smlouvu
o
smlouvě
budoucí
s
rakouskou
firmou
SGP.
Ta
by
měla
dodat
10
nových
vozů,
ovšem
první
nejdříve
15
až
18
měsíců
od
podpisu
smlouvy.
JLV
navrhují
provozovat
klasické
jídelní
vozy
pouze
na
zahraničních
tratích.
Občerstvení
na
vnitrostátních
linkách
by
mohlo
být
zajištěno
formou
samoobsluh
a
občerstvovacích
vozíků.
K
výsledkům
nedávné
kontroly
České
obchodní
inspekce,
která
objevila
závažné
nedostatky
v
hygieně,
J.
Paul
uvedl,
že
nikdy
žádnému
zákazníkovi
nenabízeli
potraviny
ze
zkažených
surovin.
Pracovníci
JLV
jsou
však
povinni
tyto
suroviny
dovézt
zpátky,
nemohou
je
vyhodit
cestou.
Pracovníci,
kteří
účtovali
v
neprospěch
spotřebitele,
byli
kromě
blokové
pokuty
na
místě
potrestáni
i
podle
vnitřní
směrnice
JLV
o
pracovních
přestupcích.