ln94203_82
ln94203_82
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Do
Prahy
dvě
opery
patří
Petr
Veber,
Hudební
kritik
Státní
opera
Praha
již
v
polovině
srpna
zahájila
verdiovským
festivalem
svůj
neustávající
boj
o
diváka,
o
pověst,
o
přízeň,
o
peníze.
S
napětím
budeme
sledovat,
jak
tento
boj
dopadne
-
zvláště
koncem
roku,
kdy
může
být
druhá
z
pražských
operních
scén
zcela
odstavena
od
dosavadních,
byť
stejně
nepostačujících
dotací.
Není
přitom
pochyb
(i
přes
všechny
možné
výhrady
k
některým
inscenacím),
že
boj
Státní
opery
o
diváka
a
o
procenta
finanční
soběstačnosti
nedopadal
zatím
nejhůře.
Nesporné
také
je,
že
umělecké
výsledky
scény
by
byly
lepší,
kdyby
omezený
rozpočet
nepodvazoval
možnosti
hostování
a
spolupráce
s
vynikajícími
umělci
zvenčí.
O
čem
však
vůbec
není
pochyb,
jsou
dávné
tradice:
jednak
koexistence
dvou
pražských
operních
domů
a
jednak
samotného
Nového
německého
divadla,
v
jehož
budově
a
na
jehož
profil
Státní
opera
stále
programověji
navazuje
nejen
konkrétními
projekty
(například
uvedením
děl
Zemlinského
či
Krásy),
ale
i
operními
plesy
a
vstřícností
k
německy
hovořícímu
publiku.
Národní
divadlo
(kde
se
přes
léto
naopak
usídlila
opera
rocková)
se
nemusí
ani
v
sezoně
konkurence
Státní
opery
bát,
ba
naopak
-
tematické
rozdělení
dramaturgie
a
repertoáru
je
stejně
prospěšné
jako
soutěžení
v
kvalitě.
Snad
tedy
stát
spolu
s
městem
naleznou
organizační
a
finanční
východisko,
jak
koncem
roku,
kdy
Státní
opera
přestane
být
příspěvkovou
organizací
ministerstva
kultury,
její
situaci
stabilizovat.
Tak,
aby
nemusel
přijít
na
řadu
katastrofický
scénář:
dotace
-
byť
načas
-
zastaveny,
opera
zrušena,
soubor
rozpuštěn
a
budova
někdejšího
německého
a
později
Smetanova
divadla
v
konkurzu
poskytnuta
soukromé
společnosti
pro
rentabilní
muzikálové
show.
Nebo
pro
kabaret.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View