Žalostné
tržby
v
General
Motors
Corp.
stáhly
začátkem
října
americký
trh
nákladních
i
osobních
aut
pod
loňskou
úroveň
a
bylo
to
právě
první
tržby
z
nových
modelů
roku
1990.
Osm
největších
domácích
výrobců
aut
prodalo
160,510
aut
vyrobených
v
Severní
Americe
během
prvních
10ti
dnů
v
říjnu,
o
12.6
%
méně
než
ve
stejném
období
loňského
roku.
Prodej
nákladních
aut
vyrobených
v
tuzemsku
poklesl
o
10.4
%
na
86,555
pickupů,
dodávek
a
automobilů
pro
volný
čas.
Zdá
se,
že
intenzivní
pobídkový
program
pro
výprodej
modelů
1989
vzal,
alespň
v
počátcích,
vítr
z
plachet
prodeji
modelů
1990,
který
byl
oficiálně
zahájen
1.
října.
Platí
to
zvláště
pro
společnost
GM,
která
měla
vysoký
prodej
v
srpnu
a
září,
ale
výsledky
na
začátku
října
klesly
o
26,3
%
ve
srovnání
s
loňským
rokem,
kdy
byl
automobilový
trh
velmi
úspěšný.
Celkově,
prodeje
všech
vozidel
domácí
výroby
klesly
o
11.9
%
ve
srovnání
s
loňským
rokem.
Bez
GM,
celkový
prodej
ostatních
amerických
výrobců
byl
přibližně
stejný
jako
za
rok
1989.
Někteří
američtí
výrobci
aut
už
přijali
pobídkové
programy
na
většinu
modelů
1990,
ale
pravděpodobně
budou
muset
svoje
programy
rozšířit,
aby
udrželi
prodej
na
dostatečné
úrovni.
"Vytvořili
jsme
si
takové
podmínky
za
kterých,
bez
pobídkových
programů,
se
pohybujeme
na
velmi
obtížném
trhu,"
říká
Tom
Kelly,
obchodní
ředitel
Bill
Wink
Chevrolet
z
Dearbornu,
stát
Michigan.
Prodeje
aut
poklesly
ne
úroveň
průměrného
ročního
procenta
prodeje,
očištěného
od
sezonních
odchylek,
který
činí
5,8
miliónů
vozidel,
nejnižší
od
řjna
1987.
Špatné
výsledky
se
liší
od
silné,
téměř
osmimiliónové,
míry
prodeje
z
minulého
měsíce.
Mimoto,
prodejci
dotazovaní
během
minulého
týdne
tvrdili,
že
nevidí
žádný
okamžitý
efekt
pátečního
prudkého
poklesu
trhu
na
prodej.
Prodeje
tuzemských
automobilů
GM
poklesly
o
24.3
%
a
tuzemská
nákladní
auta
poklesla
ještě
prudčeji
o
28.7
%
ve
srovnání
se
stejným
obdobím
minulého
roku.
Všechny
divize
GM,
kromě
divize
Cadillac
prokazovaly
velké
poklesy.
Cadillac
uveřejnil
nárůst
o
3.2
%
navzdory
nové
konkurenci
ze
strany
Lexusu,
nově
ustavené
divize
luxusních
aut
firmy
Toyota
Motor
Corp.
Prodeje
Lexusu
nebyly
k
dispozici;
jsou
to
dovážená
auta
a
Toyota
publikuje
své
výsledky
vždy
na
konci
měsíce.
Pokles
prodeje
automobilového
výrobce
číslo
1
může
být
částečně
způsoben
pobídkovými
programy
pro
prodejce
z
konce
září,
které
společnost
GM
nabízela
ještě
k
zákaznickým
slevám
a
nízko
úročenému
financování,
prohlásil
mluvčí
společnosti.
Minulý
rok
měla
GM
jiný
program,
který
odměňoval
prodejce
po
celou
dobu,
než
byly
všechny
modely
1989
prodány.
Kromě
GM,
ostatní
výrobci
aut
zveřejnili
všeobecně
různorodé
výsledky.
Prodej
tuzemských
aut
společnosti
Ford
Motor
poklesl
o
1.8
%,
ale
vzrostl
o
2.4
%
u
nákladních
aut.
Chrysler
Corp.
zaznamenal
7.5%
ní
pokles
v
prodeji
aut,
odrážející
obecně
horší
výsledky
za
celý
rok.
Nicméně,
prodej
nákladních
aut,
včetně
populárních
mini-dodávek,
vzrostl
o
4.3
%.
Prodej
aut
vyrobených
v
tuzemsku
společnosti
Honda
Motor
skočil
o
21.7
%
ve
srovnání
s
minulým
rokem.
Továrna
společnosti
Honda
v
Marysvillu,
stát
Ohio,
zvedal
výrobu
modelů
Accords
1990,
prohlásil
mluvčí
společnosti
Honda.
"Jsme
si
skutečně
jisti,
že
všechno
se
vrátí
k
normálu,"
dodal.
Samostatně,
Chrysler
oznámil,
že
pevné
ceny
jeho
modelů
1990
tuzemských
aut
a
mini-dodávek
vzrostou
v
průměru
o
5
%
ve
srovnání
s
podobně
vybavenými
modely
1989.
Pevné
ceny
se
obecně
shodují
s
předběžnými
cenami
vyhlašovanými
na
začátku
podzimu.
Tehdy
Chrysler
oznámil,
že
základní
ceny,
které
nebyly
přizpůsobené
změnám
vybavení,
vzrostou
o
4
%
až
9
%
u
většiny
vozidel.
a
Celkové
ceny
zahrnují
pouze
prodeje
vykazované
v
daném
období.
c
Auto
domácí
výroby
d
Procentuální
změna
vyšší
než
999
%.
x
V
posledním
období
bylo
8
prodejních
dní
a
8
dní
před
rokem.
Rozdíly
v
procentech
jsou
založené
na
denním
odbytu
spíše
než
na
objemu
prodeje.