Dozvuky
stávky
55 000
členů
Odborového
svazu
mechaniků
proti
firmě
Boeing
Co.
zasáhly
v
pátek
i
letecké
přepravce,
neboť
letecká
společnost
America
West
Airlines
oznámila,
že
její
nová
linka
z
Houstonu
bude
odložena
kvůli
zpoždění
v
dodávce
letadla
od
tohoto
výrobce
tryskových
letadel
ze
Seattlu.
Peter
Otradovec,
viceprezident
pro
plánování
tohoto
arizonského
přepravce
ve
Phoenixu,
v
interview
uvedl,
že
zastavení
práce
v
Boeingu,
které
nyní
vstoupilo
do
13.
dne,
"způsobilo
nějaké
zmatky
v
našich
plánech"
a
že
více
než
500
pasažérů,
kteří
si
již
u
společnosti
America
West
rezervovali
let
z
Houstonu,
bude
nyní
přeloženo
k
jiným
leteckým
společnostem.
Pan
Otradovec
řekl,
že
firma
Boeing
společnosti
America
West
oznámila,
že
757,
kterou
měli
dostat
tento
čtvrtek,
bude
dodána
nejdříve
7.
listopadu
-
tedy
den
poté,
co
měly
aerolinie
v
plánu
zahájit
linku
v
Houstonu
se
čtyřmi
lety
denně,
zahrnujícími
tři
nonstop
lety
do
Phoenixu
a
jeden
do
Las
Vegas.
Teď
se
dá
očekávat,
že
tyto
trasy
začnou
fungovat
až
v
lednu.
Firma
Boeing
s
největší
pravděpodobností
pošle
do
konce
roku
společnosti
America
West
také
další
dvoumotorové
letadlo
757
a
též
jednu
737.
Tato
letadla
dorazí
také
téměř
jistě
opožděně.
V
této
chvíli
nejsou
žádné
jiné
lety
společnosti
America
West
-
včetně
jejích
nových
linek
v
San
Antoniu
ve
státě
Texas,
v
Newarku
ve
státě
New
Jersey
a
v
Palmdale
v
Kalifornii
-
postiženy
zpožděním
dodávky
od
firmy
Boeing.
Přesto
však
společnost
ve
své
reakci
zdůrazňuje
dominový
efekt,
který
může
mít
na
ostatní
části
ekonomiky
takový
velký
výrobce,
jako
je
Boeing.
Tento
fakt
také
určitě
pomáhá
mechanikům
vyvíjet
zvýšený
tlak
na
firmu.
"Já
si
prostě
si
nemyslím,
že
to
firma
opravdu
může
ustát,
nebo
že
by
chtěla
prodloužení
stávky,"
řekl
včera
v
interview
Tom
Baker,
prezident
mechaniků
Obvodu
751.
"Nemyslím
si,
že
by
se
to
zákazníkům
příliš
líbilo."
America
West
je
menší
letecká
společnost,
a
tudíž
je
opožděnou
dodávkou
jednoho
letadla
postižena
mnohem
více,
než
by
byli
mnozí
její
konkurenti.
"Soudím,
že
letecké
společnosti
American
a
United
to
mají
asi
docela
těžké,
když
chtějí
spočítat
všechna
letadla
ve
svých
flotilách,
takže
by
jedno
snad
ani
nepostrádaly,"
řekl
Otradovec.
A
opravdu,
nezdálo
se,
že
by
páteční
namátková
prověrka
ukázala,
že
by
stávka
měla
nějaký
dopad
na
ostatní
letecké
operace.
Společnost
Southwest
Airlines
má
dostat
koncem
tohoto
měsíce
Boeing
737-300
a
očekává,
že
letadlo
dostane
včas.
"Letadlo
je
téměř
dokončeno
a
představitelé
Boeingu
nám
řekli,
že
žádný
problém
nenastane,"
řekl
mluvčí
společnosti
Southwest.
Mluvčí
společnosti
AMR
Corp.
řekl,
že
Boeing
ujistil
American
Airlines,
že
dodá
757
včas
koncem
tohoto
měsíce.
Společnost
American
se
připravuje
na
převzetí
další
757
počátkem
prosince
a
dalších
dvaceti
v
příštím
roce
a
neočekává
žádné
změny
v
časovém
harmonogramu.
Mluvčí
Boeingu
v
Seattlu
vysvětlil,
že
firma
je
ve
stálém
kontaktu
se
všemi
svými
zákazníky,
ale
že
je
nemožné
předvídat,
jaká
další
narušení
by
mohla
stávka
vyvolat.
Mezitím
se
kontroloři
a
nestávkující
zaměstnanci
snaží
dokončit
asi
40
letadel
-
většinou
jde
o
velká
dopravní
trysková
letadla
747
a
767
ve
firemní
továrně
Everett
ve
Washingtonu
-
které
byly
téměř
před
dokončením
ještě,
než
začala
stávka.
Od
pátku
byly
již
čtyři
z
nich
dodány
a
páté
letadlo
747-400
údajně
odletělo
během
víkendu
ke
společnosti
Air
China.
Žádné
datum
pro
návrat
k
jednacímu
stolu
nebylo
dosud
stanoveno.
"Chceme
mít
jistotu,
že
vědí,
co
chtějí,
než
přijdou
zpátky,"
řekl
Doug
Hammond,
spolkový
prostředník,
který
je
v
kontaktu
s
oběma
stranami
od
začátku
stávky.
Investiční
skupina
například
očekává
rychlé
řešení.
Ačkoliv
cena
akcií
Boeingu
dostala
spolu
s
ostatním
trhem
v
pátek
na
frak,
fakticky
během
posledních
dvou
týdnů
na
základě
nových
objednávek
zase
stoupla.
"Trh
zaujal
dvě
stanoviska:
že
zaměstnanecká
situace
se
zakrátko
urovná
a
že
dlouhodobý
výhled
vypadá
pro
Boeing
růžově,"
řekl
Howard
Rubel,
analytik
firmy
Cyrus
J.
Lawrence
Inc.
V
kombinovaném
obchodování
na
Newyorské
burze
spadly
v
pátek
akcie
Boeingu
o
4
dolary,
aby
uzavřely
na
57,375
dolarech.
Pan
Baker
však
řekl,
že
si
myslí,
že
nejdříve
by
k
dohodě
mohlo
dojít
koncem
tohoto
měsíce,
a
naznačil,
že
firma
a
odbory
možná
obnoví
jednání
počátkem
tohoto
týdne.
Ale
i
tak,
řekl,
je
možné,
že
by
stávka
mohla
trvat
podstatně
déle.
"Neočekával
bych
žádné
bezprostřední
vyřešení
čehokoli."
Minulý
týden
zaslal
předseda
firmy
Boeing
Frank
Shrontz
stávkujícím
dělníkům
dopis,
ve
kterém
konstatuje:
"pokud
vím,
představuje
nabídka
Boeingu
v
moderní
historii
celkově
nejlepší
tříletý
kontrakt
ze
všech
velkých
amerických
průmyslových
firem."
Ale
pan
Baker
označil
dopis
-
a
nabídku
firmy
na
10%
zvýšení
mezd
během
platnosti
dohody
a
prémie
-
za
"velmi
slabé."
Dodal,
že
firma
špatně
odhadla
odhodlání
odborů
a
zaměstnance,
kteří
jsou
znechuceni
tím,
že
jsou
nuceni
pracovat
mnoho
hodin
přesčas.
Vývoj
událostí
jinde:
-
Rozhovory
byly
přerušeny
mezi
Zástupci
mechaniků
ze
společnosti
Lockheed
Corp.
a
leteckou
firmou
z
města
Calabasas
v
Kalifornii.
Odbory
však
stále
ještě
studují
již
skončený
kontrakt.
Na
příští
neděli
měly
naplánované
hlasování
o
stávce,
ale
to
bylo
odsunuto
na
neurčito.
-
Svaz
United
Auto
Workers
Local
1069,
který
zastupuje
3 000
pracovníků
Boeingu
v
továrně
na
helikoptéry
v
Delaware
ve
státě
Pennsylvania,
oznámil,
že
odsouhlasil
prodlužování
kontraktu
den
po
dni,
s
10denní
výpovědní
lhůtou,
ale
zatím
stále
pokračuje
ve
vyjednávání.
Dohoda
vypršela
včera.
-
A
firma
Boeing
v
pátek
oznámila,
že
obdržela
objednávku
od
společnosti
Martinair
Holland
na
čtyři
modely
širokých
tryskových
dopravních
letadel
767-300
v
celkové
hodnotě
kolem
326
milionů
dolarů.
Tato
letadla,
dálkové
verze
dvoumotorových
letadel
na
střední
vzdálenosti,
budou
dodána
s
motory
Pratt
&
Whitney
typu
PW4060.
Společnost
Pratt
&
Whitney
je
jednotkou
společnosti
United
Technologies
Inc.
Společnost
Martinair
Holland
sídlí
v
Amsterdamu.
Mluvčí
Boeingu
řekla,
že
datum
dodání
těchto
letadel
je
stále
předmětem
diskusí
"z
celé
řady
důvodů,
ale
nikoliv
kvůli
stávce."
Na
tomto
článku
se
podílela
Bridget
O'Brian.