Společná
konference
Senátu
a
Sněmovny
schválila
trvalý
zákaz
kouření
na
všech
domácích
leteckých
linkách
v
rámci
kontinentálních
Spojených
států
a
u
všech
letů
trvajících
šest
a
méně
hodin
na
Aljašku
a
Havaj.
Tato
omezení
by
se
kromě
malého
procenta
vztahovala
na
veškerou
domácí
leteckou
dopravu
a
představují
významné
rozšíření
stávajícího
zákazu
kouření
u
dvouhodinových
a
kratších
letů.
Výjimka
pro
delší
lety
na
Aljašku
a
Havaj
se
zdá
být
hlavně
kompromisním
ústupkem
tradičně
silnému
tabákovému
průmyslu,
který
se
v
důsledku
tlaku
veřejnosti
v
posledních
letech
dostává
do
stále
větší
izolace.
Poměrem
6
ku
4
vyjednavači
Sněmovny
nejprve
včera
v
noci
odmítli
senátní
opatření
zahrnující
všechny
domácí
lety.
Ale
brzy
se
v
následujících
diskusích
dohodli
na
kompromisu
šesti
hodin.
V
praxi
by
to
znamenalo,
že
lety
ze
západního
pobřeží
na
Havaj
budou
zahrnuty,
protože
spadají
do
časového
limitu,
ale
formulace
by
vyňala
delší
trasy
začínající
například
v
Chicagu
nebo
na
východním
pobřeží.
V
Senátu
má
tento
zákaz
agresivní
podporu
senátora
Franka
Lautenberga
(demokrat
za
New
Jersey),
který
využil
své
pozice
předsedy
senátního
Podvýboru
pro
přidělování
finančních
prostředků
pro
uvolňování
finančních
částek
k
tomu,
aby
shromáždil
hlasy
pro
tuto
iniciativu.
Toto
opatření
je
přiřazeno
k
návrhu
zákona
na
více
než
26
miliard
dolarů
na
dopravu
pro
fiskální
rok
1990,
který
spadá
do
působnosti
pana
Lautenberga,
a
konečný
kompromis
je
provázaný
s
více
než
205
miliony
dolarů
na
silniční
projekty
vyčleněnými
poslanci,
stejně
jako
s
financemi
potřebnými
pro
hlavní
letiště,
a
to
včetně
Denveru.
Tabákový
průmysl
si
od
počátku
není
jistý,
jakou
strategii
zaujmout.
Průmysl
má
ale
i
nadále
podporu
ve
vedení
Sněmovny
díky
vlivu
pěstitelských
států,
jako
je
Severní
Karolína.
Sněmovní
sekretář
většiny
William
Gray
má
politický
dluh
vůči
jižanským
zemědělským
zákonodárcům
za
svůj
vzestup
ve
Sněmovně
a
tento
demokrat
z
Filadelfie
využil
své
pozice
na
konferenci,
aby
zachránil
výjimku
z
absolutního
zákazu.
Ačkoliv
opatření
proti
kouření
přitáhlo
zájem
velké
části
veřejnosti,
byl
tento
zákon
předmětem
zákulisního
nátlaku
kvůli
svému
dopadu
na
leteckou
přepravu
a
na
banálnější,
ale
politicky
důležité,
projekty
poslanců.
V
tvrdé
lekci,
jakou
pravomoc
mají
Výbory
pro
přidělování
finančních
prostředků,
Sněmovna
úmyslně
pohřbila
hrstku
projektů
podporovaných
zákonodárci
na
Floridě,
v
Illinois
a
Pennsylvánii,
kteří
hlasovali
proti
vedení
grémia
na
půdě
Sněmovny.
"Každý
může
hlasovat,
jak
chce,"
řekl
poslanec
William
Lehman
(demokrat
za
Floridu),
šéf
účastníků
konference
Sněmovny.
"Ale
pokud
o
něco
žádáte,
měli
byste
výbor
podporovat."
V
rámci
Federální
letecké
zprávy
slibuje
konečný
návrh
zákona
zvýšit
výdaje
na
zařízení
a
vybavení
o
více
než
20
%
oproti
minulému
roku
a
celkový
provoz
by
měl
stoupnout
na
3,84
miliardy
dolarů,
což
je
12%
posílení.
Účet
na
zařízení
počítá
s
40
miliony
dolarů
pro
ambiciózní
nové
letiště
v
Denveru
a
soupeření
o
tyto
prostředky
dalo
vzniknout
pohyblivým
aliancím
mezi
městskými
zákonodárci
reprezentujícími
zavedená
letiště
ve
Filadelfii
a
Michiganu
a
hlavními
přepravci
do
Denveru,
společnostmi
United
a
Continental.
Nedůvěrou
k
nákladům
a
podle
slov
kritiků
ke
konkurenci
se
letecké
společnosti
snaží
získat
vliv
nad
městem
Denver.
Společnost
Texas
Air
Corp.,
která
vlastní
firmu
Continental,
a
Asociace
letecké
přepravy
byly
v
prosazování
svých
zájmů
nejvýraznější.
Odvětví
usilovalo
o
stanovení
podmínek,
které
by
pozdržely
financování
projektu,
dokud
se
Denver
a
letecké
společnosti
nedohodnou
na
pronájmu
50
%
přístupových
cest
k
letadlům.
Ale
to
bylo
odmítnuto
ve
prospěch
mnohem
volnější
formulace
požadující,
aby
ministerstvo
dopravy
přezkoumalo
náklady
na
první
fázi,
které
se
očekávají
ve
výši
asi
2
miliard
dolarů.
Ačkoliv
jde
o
menší
část
v
celkové
částce,
konference
schválila
zachování
odhadovaných
30,6
milionu
dolarů
na
sporné
dotace
přepravcům,
kteří
obsluhují
venkovská
nebo
odlehlá
letiště.
Částka
je
více
než
dvojnásobek
toho,
co
Sněmovna
schválila
pro
tento
program,
ale
počet
letišť,
která
na
ni
budou
mít
nárok,
se
podle
nových
požadavků
na
vzdálenost
a
limitů
na
výši
dotace
sníží
o
22.
Kongres
už
v
tomto
roce
vyškrtl
šest
letišť.
Dopad
těchto
změn
má
eliminovat
mnoho
extrémních
případů,
kde
vláda
platí
v
dotacích
více
než
200
dolarů
za
každého
cestujícího.
Na
účet
železnic
a
dálnic
se
po
dohodě
přidělí
615
milionů
dolarů
pro
Amtrak,
včetně
85
milionů
dolarů
na
kapitálová
vylepšení.
A
granty
na
federální
program
hromadné
dopravy
by
byly
účinně
zmrazeny
na
1,625
miliardy
dolarů,
neboli
o
20
milionů
více
než
v
minulém
fiskálním
roce.