wsj2227.cz

wsj2227.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Pokračující série skandálů na Ministerstvu pro bytovou výstavbu a rozvoj měst (HUD) je bohužel očekávaným výsledkem politiky odměňování za politickou podporu. Nicméně zájmové skupiny, jako je Národní asociace stavitelů domů (NAHB), pokračují ve svém tlaku na Kongres kvůli zvýšení výdajů na své zvláštní zájmy. Kent Colton, výkonný viceprezident asociace NAHB, tvrdí, že USA čelí mnohostranné bytové krizi - snížená dostupnost bytů pro ty, kdo kupují poprvé, zvyšující se bezdomovectví a nižší tempo výstavby bytů - to bude "velmi těžké" vyřešit "bez zvýšených federálních výdajů". Na podnikatelských skupinách usilujících o vyšší vládní výdaje není nic neobvyklého. Avšak asociace NAHB byla vytvořena v roce 1943 z organizace, která si udělala jméno tím, že bojovala proti návrhu Rooseveltovy administrativy na převzetí veškeré chráněné bytové výstavby. Během let se tato asociace stala aktivním členem koalice daňových poplatníků, která prosazuje takové iniciativy, jako je pozměňovací návrh zákona na vyrovnaný rozpočet. Nicméně v otázkách týkajících se, ehm, bydlení... "Rozpočet ministerstva HUD poklesl od roku 1980 o více než 70 %," tvrdí Colton. "Vzali jsme víc než spravedlivý podíl. Nevadilo by mi, kdyby ostatní programy byly zasaženy podobně." To, že asociace NAHB podporuje dotace, nemá souvislost s nynějším nedostatkem prostředků na bytovou výstavbu; asociace NAHB podporuje spoustu veřejných programů léta. Jednou usilovala o to, aby cílem stanoveným federální vládou byla národní bytová výstavba, a pravidelně prosazovala opatření proti recesi bytové výstavby. A navíc, vysvětluje jeden úředník ministerstva HUD, asociace NAHB stále snadno podléhá vnitřnímu tlaku svých členů, kteří se specializují na dotovanou výstavbu. Asociace prosazuje rozsáhlý a nákladný seznam přání, který by znamenal podstatné zvýšení výdajů o více než 15 miliard dolarů ročně nad dosavadní úroveň. Asociace by chtěla stanovit pevný strop u záruk na hypotéky stanovovaných Federálním úřadem pro bytovou výstavbu (FHA) na 95 % průměrné hodnoty na konkrétním trhu namísto omezení tohoto stropu na 101 250 dolarů, omezit (či dokonce vyloučit) požadavky FHA na zálohy a zvýšit dostupnost hypoték s různými sazbami, rozšířit program záruk za půjčky realizovaný Odborem pro záležitosti veteránů (VA), poskytnout "adekvátní" financování Farmářské domovní správě (FmHA), zvýšit federální financování a daňové pobídky pro výstavbu levných a nájemních bytů včetně 4 miliard dolarů ve formě blokových dotací jednotlivým státům a lokalitám a "plně financovat" tzv. McKinneyův zákon, všehochuť o hodnotě 656 milionů dolarů pro bezdomovce. Přímé federální dotace pro bytovou výstavbu se v minulosti ukázaly jako neúnosně drahé a nevyhnutelně se zvrhly ve prospěch stavebních podnikatelů a lobbyistů majících ty správné kontakty, jak je vidět z probíhajícího skandálu na ministerstvu HUD, nebo ve prospěch kongresmanů. Nepřímé dotace, například prostřednictvím FHA, jsou jen o málo lepší. Ačkoliv Colton říká, že rozšířením půjček poskytovaných úřadem FHA "by vládě nevznikly žádné náklady", pouhý přesun financí z jiných odvětví ekonomiky a z jiných typů výstavby (jako například pro skupiny s nízkým příjmem) na trh domů pro jednu rodinu by znamenal velký výdaj. A co je důležitější, programy výstavby řízené HUD, VA nebo FmHA se topí v červených číslech. Jen FHA ve fiskálním roce 1988 ztratila 4,2 miliardy dolarů; vlastní kapitál vlády v této agentuře, ve skutečnosti její rezervní fond, poklesl na záporné 2,9 miliardy dolarů. Federální vláda musela od roku 1984 napumpovat 2,28 miliardy dolarů do bytového programu VA, aby fond udržela nad hladinou, a odbor VA požadoval dalších 120 milionů dolarů za právě skončený fiskální rok. Se vším všudy federální vláda ručí za hypotéky v hodnotě více než 900 miliard dolarů. Ve své pěkně provedené publikaci "Kde budou bydlet naše děti?" NAHB připouští, že "samozřejmě federální vláda nemůže zajistit dostupnost bydlení v plném rozsahu". To ukazuje na škodlivý vliv lokální vládní regulace, zejména poplatků za územní a stavební rozhodnutí, které tlačí ceny bydlení mimo možnosti lidí s nízkými a středními příjmy. Ale přestože asociace NAHB navrhla kroky, které by jednotlivé státy a lokality měly podniknout, aby se snížily regulační bariéry, nenavrhla žádný aktivní legislativní program - ve srovnání například s jejím podrobným požadavkem na větší počet federálních dotací - který by eliminoval kontraproduktivní regulace. Asociace, jejíž většina ze 156 000 členů staví méně než 25 jednotek za rok, se podobá mnoha jiným podnikatelským zájmovým skupinám. Sheila MacDonald z Národní unie daňových poplatníků vysvětluje: "Pohybuje se ve dvou světech. Stavbaři mají rádi dotace, ale zároveň inklinují k fiskálnímu konzervatizmu v důležitých otázkách, jako je pozměňovací návrh zákona na vyrovnaný rozpočet." Naneštěstí touha této organizace po veřejných financích tendenci převálcovat její celkovou fiskální odpovědnost. Před dvěma roky, když asociace NAHB lobovala za souhrnný návrh zákona o bydlení za 19 miliard dolarů, tato organizace "v podstatě vystoupila z koalice daňových poplatníků," říká paní MacDonald. Jak přiznává Colton z NAHB: "Vláda nebude tento problém řešit... Skutečným klíčem je mít fungující ekonomiku a nízké úrokové sazby." Více peněz pro ministerstvo HUD zvýší schodek a destabilizuje ekonomiku, více peněz pro jednotlivá samosprávná města, která ruinují své místní trhy s bydlením, je bude dále chránit před destruktivními vlivy jejich vlastní politiky. Je tohle to, co chtějí bytové stavební firmy? Pan Bandow je pracovníkem institutu Cato. (Viz související článek: "A návrhy zákona na splnění přání" - WSJ, 17. říjen 1989.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View