Sněmovní
Podvýbor
pro
letectví
schválil
návrh
zákona,
který
by
ministru
dopravy
dával
právo
posuzovat
a
schvalovat
zadlužené
odkupy
velkých
amerických
aerolinek.
Rychlou
legislativní
akci,
představenou
ve
středu
a
schválenou
podvýborem
při
včerejším
hlasování,
uspíšilo
zhroucení
plánu
získat
mateřskou
společnost
společnosti
United
Airlines,
společnost
UAL
Corp.
Předpokládá
se,
že
návrh
zákona
zítra
převezme
Výbor
pro
veřejné
práce
a
dopravu
a
příští
týden
již
bude
vyžádáno
plenární
hlasování.
Nové
opatření
vyvolalo
kritiku
ze
strany
Bushovy
administrativy
a
poslední
slovo
měl
finančník
Donald
Trump,
který
včera
stáhl
svou
nabídku
na
převzetí
společnosti
AMR
Corp.,
mateřské
společnosti
American
Airlines.
V
dopise
předsedovi
podvýboru
Jamesi
Oberstarovi
(demokrat
za
stát
Minnesota)
Trump
kritizuje
návrh
zákon
jako
přímou
snahu
zmařit
jeho
nabídku
na
společnost
AMR
a
řekl,
že
právě
to
přispělo
ke
zhroucení
celého
obchodu.
Také
Elaine
Chao,
náměstkyně
ministra
dopravy,
poslala
dopis,
ve
kterém
vyjadřuje
nesouhlas
administrativy
se
zákonem
"v
jeho
současné
podobě".
Poslanec
Oberstar
odbyl
Trumpova
obvinění
jako
"výmluvu
pro
selhání
jeho
vlastního
obchodu".
Řekl
také,
že
fakt,
že
onen
druhý
dopis
nepřišel
od
ministra
dopravy
Samuela
Skinnera,
naznačil,
že
v
pozicích
administrativy
je
ještě
"prostor
pro
manévrování".
Oberstar
a
další
členové
výboru
opakovaně
zdůrazňovali,
že
legislativní
opatření
nejsou
odpovědí
na
žádnou
konkrétní
situaci
na
trhu.
Příklady
společností
UAL
a
AMR
však
citovali
jako
důvody
k
rychlému
převedení
těchto
legislativních
návrhů
na
zákon.
Poradci
jak
ve
Sněmovně,
tak
v
Senátu
uvedli,
že
stažení
Trumpovy
nabídky
na
společnost
AMR
pravděpodobně
nezmaří
úsilí
tato
legislativní
opatření
protlačit.
"Pořád
to
jde
rychle
kupředu
a
pořád
to
chceme
udělat,"
řekl
jeden
poradce
v
Senátu.
Návrh
zákona
se
zaměřuje
na
podchycení
obav,
že
by
nějaká
letecká
společnost
mohla
obětovat
nákladná
bezpečnostní
opatření,
aby
splatila
dluh
vzniklý
při
zadluženém
odkupu.
V
současné
době
nemá
ministr
dopravy
jasně
stanovená
práva
blokovat
fúze,
ale
může
přistoupit
k
tvrdému
opatření,
kdy
odejme
provozní
povolení
tomu
přepravci,
kterého
tento
vládní
úředník
považuje
za
nezpůsobilého.
Zastánci
nových
legislativních
opatření
vnímají
návrh
zákona
jako
snahu
přidat
stabilitu
a
jistotu
do
procesu
akvizic
aerolinek
a
jako
snahu
zachovat
bezpečnost
a
způsobilost
tohoto
průmyslu.
Obecně
by
předtím,
než
by
bylo
možné
získat
15
%
a
více
akcií
s
hlasovacím
právem
nějakého
velkého
amerického
leteckého
přepravce,
zákon
umožňoval
ministerstvu
dopravy
30denní
posuzovací
období.
Také
by
po
přebírající
straně
požadoval,
aby
uvědomila
ministra
dopravy
a
poskytla
veškeré
informace
potřebné
k
posouzení
záměru
akvizice.
Zákon
by
dovolil
ministrovi
zamítnout
odkup,
pokud
by
nezbytné
informace
nebyly
poskytnuty,
nebo
pokud
by
se
zdálo,
že
odkup
přepravce
finančně
oslabí,
povede
k
podstatnému
zmenšení
velikosti
aerolinky
prostřednictvím
odprodeje
aktiv
nebo
předá
kontrolu
zahraničním
zájmům.
Pokud
by
bylo
potřeba
více
informací,
měl
by
ministr
právo
prodloužit
posuzovací
období
o
20
dní.
Všichni
zúčastnění,
jak
členové
Kongresu,
tak
i
průmysloví
experti,
vyjádřili
podporu
zákonu,
aby
zabránili
ziskuchtivcům
těžit
ze
zisků
aerolinek
na
úkor
bezpečných
a
úsporných
služeb.
Několik
členů
výboru
však
nesouhlasilo,
někteří
podpořili
Trumpovo
prohlášení,
že
hrozba
regulace
způsobila
neúspěch
obchodu
se
společností
UAL
a
pád
na
akciovém
trhu.
Jednou
z
hlavních
obav
vyjádřenou
nesouhlasícími
osobami
bylo,
že
se
velké
aerolinky
nebudou
smět
zbavovat
svých
menších
jednotek
a
zakládat
nezávislé
vyčleněné
společnosti.