Donald
Trump,
který
čelil
rostoucí
nedůvěře
ohledně
své
nabídky
na
AMR
Corp.,
mateřskou
firmu
American
Airlines
ještě
předtím,
než
se
v
pátek
rozložil
odkup
American
Airlines,
svou
nabídku
7,54
miliardy
dolarů
stáhl.
Bankéři
reprezentující
skupinu,
která
se
snaží
koupit
mateřskou
firmu
United
UAL
Corp.
se
samostatně
setkala
s
dalšími
bankami
ohledně
znovuoživení
této
koupě
za
nižší
cenu,
možná
okolo
250$
za
akcii,
neboli
5,65
miliardy
dolarů.
Nižší
nabídka
by
se
ale
mohla
setkat
s
odmítnutím
dozorčí
rady
UAL.
Pan
Trump,
který
ve
středu
slíbil
"postoupit"
s
nabídkou,
řekl,
že
ji
nechal
padnout
"ve
světle
nedávných
změn
tržních
podmínek."
Řekl,
že
by
mohl
nyní
prodat
svůj
podíl
v
AMR,
koupit
více
akcií
anebo
učinit
jinou
nabídku
za
nižší
cenu.
Manhattanský
nemovitostní
projektant
konal
poté,
co
kupci
UAL
nesehnali
finance
na
svou
dřívější
nabídku
300
$
za
akcii,
která
vyvolala
prodejní
paniku,
která
se
rozrostla
na
190
bodový
páteční
propad
Dow
Jonesova
indexu.
Novinky
o
UAL
a
AMR,
jejichž
akcie
se
nikdy
nezačaly
obchodovat
poté,
co
bylo
obchodování
v
pátek
kvůli
oznámení
UAL
přerušeno,
poslaly
obě
emise
do
střemhlavého
letu
ve
smíšeném
obchodování
na
Newyorské
akciové
burze.
UAL
se
propadala
o
56,875$
na
222,875$
při
objemu
2,3
miliónu
akcií
a
AMR
poklesla
o
22,125$
na
76,50,
když
4,7
miliónu
akcií
změnilo
majitele.
Společně
tyto
dvě
akcie
napáchaly
paseku
mezi
akciovými
obchodníky
s
převzetími
a
způsobily
7,3%
propad
Dow
Jonesova
Dopravního
indexu,
podle
velikosti
jen
druhém
po
krachu
akciového
trhu
19.
října
1987.
Někdo
říká,
že
páteční
debakl
na
trhu
dává
panu
Trumpovi
omluvu
za
stažení
se
z
nabídky,
která
vykazovala
znaky
přetažení
už
předtím,
než
se
vyjevily
problémy
týkající
se
obchodu
UAL.
Po
dosažení
jednodenního
maxima
107,50$
5.
října,
kdy
pan
Trump
zveřejnil
svou
nabídku,
se
akcie
AMR
minulý
týden
stáhly
až
na
nízkých
97,75$.
Někteří
akcioví
obchodníci
s
převzetími
sázeli
proti
panu
Trumpovi,
protože
je
o
něm
známo,
že
zveřejňuje
zájem
ve
společnostech,
které
jsou
potenciálním
cílem
převzetí,
aby
pak
se
ziskem
prodal,
aniž
by
učinil
nabídku.
"Dosud
nedokázal
svou
vytrvalost
jako
extraligového
umělce
převzetí,"
řekl
letecký
analytik
Kevin
Murphy
z
Morgan
Stanley
&
Co.
"Tohle
udělal,
když
koupil
kousek
společnosti
a
pak
se
z
ní
vyprodal.
Napsal
tuto
knihu,
"Umění
dohody.'
Proč
jen
neprochází
jednou
z
těchto
věcí?"
Pan
Trump
stáhl
svou
nabídku
předtím,
než
ji
dozorčí
rada
AMR,
která
se
má
sejít
zítra,
i
jen
formálně
zvážila.
AMR
zvažovala
široký
rozsah
možných
odpovědí,
od
suchého
odmítnutí
po
rekapitalizace
a
reinvestice
z
vykoupení,
které
mohly
zahrnovat
jak
zaměstnance,
tak
spřátelené
kupce
jako
je
texaský
miliardář
Robert
Bass,
nebo
oba.
AMR
se
také
snažila
zhatit
plány
pana
Trumpa
v
Kongresu
prostřednictvím
lobování
za
legislativu,
která
by
podpořila
pravomoc
ministerstva
dopravy
nepřijmout
odkoupení
aerolinek.
Včera
se
pan
Trump
pokusil
obvinit
z
kolapsu
UAL
Kongres
když
řekl,
že
narychlo
spíchl
zákon
na
ochranu
představitelů
AMR.
"Věřím,
že
dojem,
že
legislativa
v
této
oblasti
mohla
být
schválena
unáhleně,
přispěl
ke
kolapsu
transakce
UAL
a
k
následnému
zničení
finančních
trhů,
které
jsme
zakusili
minulý
pátek,"
napsal
pan
Trump
členům
Kongresu.
AMR
se
odmítla
vyjádřit
a
pan
Trump
na
žádosti
o
rozhovor
neodpověděl.
Pan
Trump
nikdy
neřekl,
kolik
akcií
AMR
koupil,
pouze
že
jeho
vlastnictví
je
"podstatné."
Nicméně
dostal
jen
federální
povolení
na
zakoupení
akcií
za
více
než
15
miliónů
dolarů
20.
září,
kdy
cena
vzrostla
o
2$
za
akcii
na
78,50$.
Mezi
tím
a
jeho
nabídkou
5.
října
cena
kolísala
mezi
75,625$
a
87,375$.
Ve
snaze
přesvědčit
investory,
že
jeho
nabídka
nebyla
jen
"akciovou
hrou,"
pan
Trump
minulý
týden
slíbil
uvědomit
trh
před
prodejem
jakýchkoli
akcií.
AMR
se
včera
před
jeho
oznámením
o
stažení
se
obchodovala
za
zhruba
84$
a
pak
okamžitě
spadla
na
zhruba
76$.
S
předpokladem,
že
zaplatil
zhruba
průměrnou
cenu
80$
za
akcii
a
s
předpokladem,
že
neprodával
před
tím,
než
jeho
oznámení
dorazilo
na
trh,
může
pan
Trump
sedět
s
mírnou
ztrátou
s
akciemi
na
76,50$.
Někteří
analytici
říkají,
že
by
předseda
AMR
Robert
Crandall
mohl
využít
šanci
představovanou
propadem
ceny
akcií
k
ochraně
největších
aerolinek
ve
státě
pomocí
obranné
transakce,
jako
například
prodejem
akcií
spřátelenému
vlastníkovi
nebo
zaměstnancům
společnosti.
Avšak
další
obeznámení
pozorovatelé
říkají,
že
byli
přesvědčeni,
že
se
pan
Crandall
a
dozorčí
rada
AMR
mohli
také
rozhodnout
přečkat
to
bez
provedení
kroků
navíc.
Někteří
analytici
řekli,
že
důvěřovali
panu
Trumpovi,
jehož
impozantní
ego
bylo
některými
vnímáno
jako
důvod
domnívat
se,
že
se
nestáhne,
že
se
může
vrátit
s
nižší
nabídkou.
Ray
Neidl
z
Dillon
Read
&
Co.
řekl,
že
pan
Trump
"couvá
a
čeká,
až
se
prch
usadí.
Jsem
si
jistý,
že
stále
chce
AMR."
Jiní
ale
zůstali
skeptičtí.
"Nikdy
jsem
nevěděl,
jestli
Donald
Trump
doopravdy
chce
převzít
AMR,"
řekl
John
Mattis,
analytik
dluhopisů
u
Shearson
Lehman
Hutton
Inc.
"Co
se
stalo
s
United
byla
pro
něj
pohodlná
cesta,
jak
vycouvat."
Pan
Trump
nikdy
pro
svou
nabídku
nezískal
finance.
Zmíněná
nedůvěra
by
mu
způsobila
ještě
větší
problémy
s
důvěryhodností,
pokud
by
se
vrátil,
což
by
jej
oslabilo
v
jakékoli
snaze
vyšoupnout
dozorčí
radu
z
boje
o
moc.
Mezitím
se
Citicorp
a
Chase
Manhattan
Corp.,
dva
hlavní
věřitelé
v
převzetí
UAL,
včera
setkaly
s
dalšími
bankami,
aby
určily,
zda
budou
ochotné
financovat
převzetí
za
nižší
cenu.
Představitelé
obeznámení
s
jednáními
řekli,
že
Citicorp
zvažovala
snížení
nabídky
na
250$
za
akcii,
ale
řekli,
že
cena
byla
tématem
rozhovoru
a
že
nebylo
učiněno
žádné
rozhodnutí.
Při
250
dolarech
za
akcii
by
si
skupina
musela
půjčit
od
bank
asi
6,14
miliardy
dolarů.
První
obchod
UAL
byl
rozmetán
poté,
co
Citibank
a
Chase
nemohly
získat
7,2
miliardy
dolarů.
Citibank
a
Chase
souhlasily
se
závazkem
3
miliard
dolarů
a
řekly,
že
byly
"hluboce
přesvědčeny,"
že
získají
další
4,2
miliardy
dolarů.
Citicorp
a
Chase
společně
přijaly
8
miliónů
dolarů
na
poplatcích,
aby
získaly
zbytek
financí.
Jiné
banky
ale
odmítly
nízké
úrokové
míry
a
bankovní
poplatky,
které
jim
skupina
UAL
chtěla
platit.
Představitelé
obeznámení
s
bankovními
jednáními
řekli,
že
skupina
odkupu
UAL
-
piloti
UAL,
management
a
British
Airways
PLC
-
nyní
chce
platit
vyšší
bankovní
poplatky
a
úroky,
ale
asi
nezvýší
svůj
kapitálový
příspěvek
965
miliónů
dolarů.
Skupina
také
asi
nepřijde
s
přehodnocenou
nabídkou
během
následujících
48
hodin
navzdory
naději
mnohých
obchodníků.
Poradci
skupiny
chtějí
ujistit,
že
napodruhé
mají
spolehlivé
bankovní
závazky.
I
když
je
odkupní
skupina
schopná
získat
finance,
transakce
stále
čelí
překážkám.
Dozorčí
rada
UAL
může
novou
cenu
odmítnout
jako
příliš
nízkou,
především
když
neexistují
konkurenční
nabídky.
Losangeleský
investor
Marvin
Davis,
jehož
nabídka
275$
za
akcii
byla
dozorčí
radou
UAL
zamítnuta,
nevykázal
známky
zájmu
o
záložní
nabídku
300
$
za
akcii,
kterou
udělal
minulý
měsíc.
Navíc
koalice
pracovníků
a
managementu,
dlouhodobých
nepřátel,
kteří
spojili
síly
jen
v
nebezpečí
nabídky
pana
Davise,
by
se
teď
mohla
rozpadnout.
Odolnost
skupiny
podstoupí
svou
první
zkoušku
dnes,
kdy
se
30
nejvyšších
vůdců
pilotů
shromáždí
mimo
Chicago
na
předem
naplánované
schůzce.
Předseda
Union
F.C.
(Rick)
Dubinsky
čelí
těžkému
úkolu
vysvětlit,
proč
banky
odmítly
financovat
odkup,
který
členové
minulý
týden
převážnou
většinou
schválili.
Svaz
pilotů
slíbil
uskutečnit
převzetí,
ať
dozorčí
rada
rozhodne
jakkoli.
Avšak
jestli
dozorčí
rada
odmítne
redukovanou
nabídku
a
rozhodne
se
prozkoumat
jiné
alternativy,
mohlo
by
to
původně
harmonický
proces
přeměnit
na
nepřátelský.
Piloti
by
mohli
hrát
tvrdě
a
poznamenat,
že
jsou
zásadní
v
každém
prodeji
nebo
restrukturalizaci,
protože
mohou
odmítnout
s
letadly
létat.
Pokud
by
trvali
na
nízké
nabídne
například
200$
za
akcii,
dozorčí
rada
by
nemusela
být
schopná
získat
vyšší
nabídku
od
dalších
zájemců,
protože
by
banky
mohly
váhat
s
financováním
transakce,
proti
níž
jsou
piloti.
Také,
protože
se
předseda
UAL
Stephen
Wolf
a
další
vysocí
činitelé
UAL
k
nabídce
pilotů
připojili,
dozorčí
rada
by
mohla
být
nucena
vyloučit
jej
ze
svých
rozhodování,
aby
byla
spravedlivá
k
dalším
zájemcům.
To
by
jej
mohlo
stát
příležitost
mít
vliv
na
výsledek
a
snad
i
připojit
se
k
vítězné
nabídce.