wsj2140.cz

wsj2140.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Vývoz korejských aut v tomto roce dosud klesl asi o 40 %, ale výrobci aut tu nepanikaří. Jsou spokojeni s domácími tržbami, které jim více než vynahrazují ztrátové tržby v zámoří. Jihokorejští zákazníci by podle očekávání měli v letošním roce koupit téměř 500 000 osobních aut, což je oproti roku 1988 zvýšení o 60 %. Někteří výkonní představitelé automobilky dokonce naznačují, že polevující poptávka po jejich autech ve Spojených státech a Kanadě je vlastně požehnáním, protože jinak by nebyli schopni uspokojit poptávku na výnosnějším domácím trhu. "Jsme velmi rádi, že jsme tak snadno přešli od vývozní ztráty k domácím ziskům," říká Hong Tu Pyo, vrchní ředitel pro domácí marketing společnosti Hyundai Motor Co. Za stávající situace není neobvyklé, že na oblíbené modely čekáte v pořadníku i měsíc. Poptávka je tak masivní, že všichni domácí výrobci - Hyundai, Kia Motors Corp., Daewoo Motor Co., a dokonce i nová společnost SsangYong Motor Co. ? mají v plánu vybudovat více továren. Průmysloví analytici předpovídají, že do roku 1995 se v Jižní Koreji bude vyrábět tři miliony aut ročně, přičemž přibližně polovina bude určena na vývoz. V průmyslu, který teď čelí celosvětovému přesycení, je to optimistický vývoj. Jihokorejští výrobci aut jsou však přesvědčeni, že se vývozní trh rychle zotaví a že poptávka v Koreji zůstane silná. V současné době vlastní auto pouze jeden Jihokorejec z 38, což je zvýšení oproti jednomu ze 200 před deseti lety. "V roce 2000 to bude jedno auto na rodinu. V době se domácí tržby zpomalí," říká Kim Yoon Kwon, ředitel marketingu společnosti Daewoo Motor. Důvod pro tuto obrovskou poptávku je jednoduchý: Jihokorejci náhle mají mnohem více peněz. "Nikdy jsme si nemysleli, že budeme mít auto," říká Kwang Ok Kyong, která právě koupila Daewoo LeMans na půjčku se splatností pěti let. Ona a její manžel začali trochu podnikat v tiskařském odvětví a potřebují auto jak na práci, tak i na víkendové výlety. Zvýšení platů o 60 % během posledních tří let poskytlo mnoha Jihokorejcům peníze na koupi zboží, kterým předtím zásobovali celý svět. Úspěch nováčka SsangYong Motor poukazuje na sílu automobilového průmyslu a na jeho rostoucí rozmanitost. Část konglomerátu SsangYong Group orientovaného na konstrukci převzala v roce 1986 skomírající společnost Dong-A Motor Co. Společnost SsangYong začala vyrábět varianty džípu s názvem "Korando". (Společnost Dong-A měla dříve smlouvu o používaných postupech s výrobcem džípů American Motors Corp., který je nyní součástí společnosti Chrysler Corp.) Nejoblíbenější typ je prodloužená varianta "Rodina", připomínající Ford Bronco či Chevy Blazer. Auta s pohonem na všechny čtyři kola jsou k dostání od 15 000 dolarů, varianta Rodina může přesáhnout i 25 000 dolarů. Společnost SsangYong, která jen asi 3% podíl na domácím trhu, tento rok prodá přibližně 18 000 modelů, dvakrát více než loni. Pro příští rok počítá se zvýšením prodeje o 45 % na 26 000 výrobků. Společnost plánuje, že do roku 1991 rozšíří výrobní kapacitu o 50 %. Zároveň doufá, že do doby začne vyrábět osobní automobil založený na modelu Volvo 240 a prodávat ho přibližně za 20 000 dolarů. Zdá se, že Hyundai a Daewoo se necítí být společností SsangYong ohroženi, zato Kia, nejistý výrobce aut číslo 3, prodává auta s pohonem na čtyři kola prostřednictvím své jednotky v Asii. Pro rok 1989 plánuje prodat 1 700 aut. Kia, jediný korejský výrobce aut, kterému v roce 1989 vzrostly tržby v zámoří, se zaměřuje na běžné Korejce. Jeho předností je malý Pride (pýcha) plný elánu, který se ve Spojených státech prodává jako Ford Festiva. Toto malé úsporné vozidlo za cenu 3,8 milionu wonů, čili 5 700 dolarů, je nejlevnějším autem v Jižní Koreji. Spolu se dvěma většími modely tato společnost 18% podíl na domácím trhu. Ford Motor Co. a japonská Mazda Motor Corp. vlastní kmenové akcie Kia. Kia je v nabídkách financování z korejské "Velké trojky" nejagresivnější. Půjčky na pět let znamenají, že auta jsou snadno dostupná, přičemž měsíční splátky jsou jen 80 000 wonů neboli 120 dolarů. Daewoo Motor, podnik se společnou majetkovou účastí 50 : 50 společnosti General Motors Corp. a konglomerátu Daewoo Group, je jediným výrobcem aut, který se podle všeho trápí. Lodní dodávky modelu Lemans do divize GM Pontiac oproti loňskému roku klesly asi o 65 %, ve srovnání se 44% poklesem u Hyundai a 18% nárůstem u společnosti Kia. Domácí tržby společnosti Daewoo navíc rostly poloviční rychlostí než tržby jeho konkurentů. Velký problém pro společnost Daewoo, která asi 21% podíl na trhu, představují často opakovaná přerušení práce, která ji letos sužují. I Daewoo se ale rozšiřuje. Její sesterská společnost Daewoo Shipbuilding and Heavy Machinery ve skutečnosti plánuje do poloviny 90. let vyrobit 240 000 miniaut. Hyundai, vedoucí společnost na korejském trhu s 58% podílem, rovněž plánuje, že se v téže době pustí do miniaut. podobný projekt na 200 000 aut ročně. Uvádí se, že podobný plán zvažuje i Kia. Dokonce i o gigantu Samsung Group v korejském tisku kolují zvěsti, že zvažuje, že se bude angažovat v automobilovém průmyslu; mluvčí společnosti to však nekomentoval.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View