Předseda
vlády
Rádžív
Gándhí
stanovil
na
příští
měsíc
datum
všeobecných
voleb,
přičemž
někteří
analytici
říkají,
že
by
jej
i
jeho
vládnoucí
Kongresovou
stranu
(I)
mohly
stát
kontrolu
nad
vládou.
Jiní
analytici
říkají,
že
by
si
indický
vůdce
mohl
udržet
kontrolu
těsnou
většinou
nebo
být
nucen
vládnout
jako
dominantní
partner
v
koalici
s
jinými
stranami.
Výsledky
voleb
je
v
tomto
velkém,
různorodém
a
vášnivém
národě
vždy
těžké
předpovídat.
Mnohé
závisí
na
opozici,
volném
seskupení
regionálních
a
ideologických
stran
vedených
bývalým
ministrem
Gándhího
vlády
Vishwanathem
Pratapem
Singhem.
Největší
jistota
spočívá
v
tom,
že
volby
budou
hlasem
pro
nebo
proti
Gándhímu
a
jeho
pěti
letům
u
moci
-
pěti
letům
plusů
i
minusů,
slibů
i
zklamání
a
velkých
výkyvů
popularity.
Včera,
čtyři
dny
po
neobvyklé
parlamentní
porážce
vládnoucí
strany,
vyhlásil
Gándhí
volby
do
dolní
komory
parlamentu
na
22.
a
24.
listopad.
Volby
se
budou
konat
v
různých
státech
v
jednom
z
těchto
dvou
dnů.
(Pětileté
období
dolní
komory
končí
v
lednu,
horní
komora
parlamentu
je
jmenovaná).
Volby
budou
pro
45letého
předsedu
vlády
a
Kongresovou
stranu
(I),
která
v
různých
formách
vládla
celých
40
let
z
42
let
nezávislosti
Indie,
tvrdým
testem.
Po
drtivém
vítězství
v
roce
1984
ve
volbách
uskutečněných
po
zavraždění
své
matky,
Indíry
Gándhíové,
zjistil
Gándhí,
že
se
jeho
popularita
začala
houpat
jako
na
horské
dráze.
Jeho
prvotní
sliby,
že
učiní
z
Indie
moderní
stát,
uvízly
v
bahně
přebujelé
byrokracie.
Jeho
závazek
pročistit
místní
administrativu
i
indickou
politiku
včetně
jeho
vlastní
strany
zůstal
nesplněný.
Jeho
image
"pana
Čistého"
byla
pošpiněna
korupčním
skandálem
se
zbraněmi,
který
bude
hlavní
náplní
předvolební
kampaně.
Někteří
analytici
předpovídají,
že
zklamání
z
nesplněných
slibů
Gándhího
o
snížení
korupce
a
těžkopádnosti
místní
vlády
ve
volbách
vyvrcholí.
"Po
celé
zemi
panuje
všeobecný
pocit
nevole,"
říká
Bhabani
Sen
Gupta
z
Centra
politického
výzkumu
v
Novém
Dillí.
"Myslím,
že
lidé
budou
soudit
režim
podle
řadového
policisty,
nebo
podle
zkorumpovaného
výběrčího
daní.
Toto
by
mohl
být
velký
protest
proti
selhání
administrativy."
I
kdyby
si
Kongresová
strana
(I)
udržela
kontrolu
nad
vládou,
mohla
by
být
schopnost
Gándhího
prosadit
důležité
iniciativy
zbrzděna
těsnější
většinou.
Ekonomičtí
analytici
označují
jeho
průkopnickou
liberalizaci
indické
ekonomiky
za
nedokončenou
a
mnozí
doufají
ve
velkou
novou
liberalizaci,
pokud
se
navrátí
pevně
k
moci.
Lok
Sabha,
neboli
dolní
komora
parlamentu,
má
542
volených
a
dvě
jmenovaná
křesla.
V
roce
1984
získala
Kongresová
strana
(I)
405
křesel,
což
bylo
největší
vítězství
v
historii
indické
demokracie.
Drtivé
vítězství
bylo
poháněno
panikou,
která
v
té
době
v
Indii
převládala.
Indíra
Gándhíová
byla
zavražděna
separatistickými
Sikhy
a
mnoho
Indů
se
obávalo,
že
by
se
jejich
země
mohla
rozpadnout.
V
předchozích
třech
všeobecných
volbách
rozhodly
hlasování
obdobné
národnostní
problémy.
V
roce
1971
vyhrála
Kongresová
strana
po
vítězství
Indie
v
bangladéšské
válce.
V
roce
1977
byla
Gándhíová
svržena
po
19
měsících
výjimečného
stavu
a
v
roce
1980,
když
její
následníci
dovedli
svou
tříletou
vládu
ke
zmatkům,
se
do
úřadu
opět
vrátila.
Většina
politických
analytiků
říká,
že
pokud
se
opozice
proti
Gándhímu
sjednotí
a
navrhne
jednoho
kandidáta
ve
většině
okrsků,
Kongresová
strana
(I)
hodně
ztratí.
Zůstane-li
ale
opozice
rozdrobená,
Kongresová
strana
(I)
by
mohla
vyhrát
těsnou
většinou
nebo
vést
koaliční
vládu.
Chimanbhai
Mehta,
poslanec
parlamentu
a
bývalý
Gándhíův
spojenec,
předpovídá,
že
pokud
opozice
navrhne
jediného
kandidáta
v
80
%
okrsků,
získá
Kongresová
strana
(I)
pouze
čtvrtinu
komory,
150
křesel.
Analytici
říkají,
že
se
opozice
bude
tento
týden
snažit
sjednotit,
a
její
úspěch
bude
jasný
teprve
až
oznámí
svůj
konečný
seznam
kandidátů
do
parlamentu.
Korupční
skandál
se
zbraněmi
pravděpodobně
bude
jedním
z
velkých
diskusních
témat
kampaně,
ale
není
jasné,
jak
na
něj
pohlíží
průměrný
indický
volič.
V
roce
1986
podepsala
Indie
kontrakt
za
1,4
miliardy
dolarů
na
koupi
400
dělostřeleckých
zbraní
se
společností
AB
Bofors,
jednotkou
společnosti
Nobel
Industries
Sweden
AB.
Kontrakt
byl
dohodnut
premiéry
obou
zemí
a
předpokládalo
se,
že
nebude
zatížen
žádnými
zprostředkovatelskými
poplatky
nebo
provizí.
V
roce
1987
vyšly
najevo
důkazy,
že
byla
zaplacena
provize.
Opozice
vznesla
obvinění,
že
tyto
peníze
byly
použity
na
podplacení
indických
vládních
úředníků,
Gándhího
administrativa
však
toto
obvinění
popřela.
Mnohá
jeho
tvrzení
v
parlamentu
na
toto
téma
však
byla
později
na
základě
dokumentů
prokázána
jako
nepravdivá.
Skandál
utichal
a
znovu
propukal,
ale
poslední
zjištění
jej
vynesla
opět
na
titulní
stránky,
což
pomohlo
povzbudit
opozici,
která
minulý
týden
zablokovala
přijetí
dvou
návrhů
zákonů
na
změnu
ústavy.
Bylo
to
poprvé
za
20
let,
kdy
byly
podobné
vládní
návrhy
zákonů
zamítnuty.
V
zemi,
kde
je
úplatek
nutný
k
získání
telefonní
linky,
práce
a
dokonce
i
k
přijetí
do
školy,
se
jméno
Bofors
stalo
mocným
plamenným
pokřikem
proti
vládě.
Ilustruje
to
onen
typ
nespokojenosti,
kterou
mnozí
Indové
cítí
ke
Gándhímu,
jehož
si
nadšeně
zvolili
a
s
nadšením
podporovali
v
jeho
prvních
dvou
letech
u
moci.
V
jeho
volebním
období
nenastala
žádná
velkolepá
selhání
v
politice,
ekonomice
nebo
na
vojenské
frontě,
naopak
byly
zaznamenány
některé
úspěchy.
Průměrný
Ind
však
měl
k
mladistvému
vůdci
a
jeho
slibům,
že
učiní
vládu
i
vládnoucí
stranu
efektivnějšími
a
méně
zkorumpovanými,
obrovskou
důvěru.
Jeho
neúspěch
v
těchto
dvou
oblastech
hluboce
a
někdy
i
hořce
zklamal
mnoho
Indů.
"Kongresová
strana
(I)
se
nám
nelíbí,"
říká
Sooraji
Jath,
farmář
ze
západního
státu
Gujarat.
"Vláda
Kongresové
strany
bere
farmářům
chléb
a
neposkytuje
jim
žádnou
podporu.
Když
jsou
problémy
se
studnami,
osvětlením
nebo
silnicemi,
vláda
říká,
abychom
na
to
zapomněli."
Věc,
která
Gándhímu
a
Kongresové
straně
(I)
nahrává
nejvíce,
je
špatná
reputace
opozice.
I
kdyby
se
kvůli
volbám
sjednotila,
její
soudržnost
bude
nejspíš
jen
dočasná.
Když
Kongresová
strana
(I)
v
roce
1977
po
nenáviděném
výjimečném
stavu
vyhlášeném
Gándhíovou
prohrála
volby,
k
moci
se
dostala
obdobná
koalice,
a
pak
se
rozpadla.
Mnozí
Indové
se
obávají,
že
se
tato
zkušenost
bude
opakovat.
24.
března
1986:
Společnost
AB
Bofors,
jednotka
společnosti
Nobel
Industries
Sweden
AB,
uzavírá
kontrakt
za
1,4
miliardy
dolarů
s
indickým
ministerstvem
obrany
na
dodávku
400
polních
houfnic
typu
s
FH-77B
ráže
155
mm.
V
roce
1985
si
premiér
Rádžív
Gándhí
při
rozhovorech
se
švédským
premiérem
Olofem
Palmem
vynutil,
že
kontrakt
nebude
mít
žádné
prostředníky.
16.
dubna
1987:
Švédský
státní
rozhlas
uvádí,
že
společnost
Bofors
vyplatila
asi
40
milionů
dolarů
-
téměř
3
%
celkové
částky
kontraktu
-
jako
provizi
prostředníkům.
1.
června
1987:
Švédský
Státní
revizní
úřad
ve
své
zprávě
potvrzuje
vyplacení
kolem
40
miliónů
dolarů
blíže
neurčeným
Indům.
Zpráva
uvádí,
že
vyšetřování
vážně
bránil
nedostatek
spolupráce
ze
strany
společnosti
Bofors.
Společnost
Bofors
tvrdí,
že
nemůže
jména
prostředníků
prozradit,
protože
by
ohrozila
důvěru
v
utajení
informací
v
tomto
odvětví.
Část
zprávy
obsahující
jména
prostředníků
zadržují
úředníci
s
odkazem
na
požadavky
bankovního
tajemství.
6.
srpna
1987:
Premiér
Gándhí
v
indickém
parlamentu
říká:
"...
ani
já,
ani
žádný
člen
mé
rodiny
nedostal
v
těchto
transakcích
žádnou
odměnu.
Taková
je
pravda."
26.
srpna
1987:
Společnost
Bofors
přiznává
vyplacení
41
miliónu
dolarů
prostředníkům.
22.
dubna
1988:
List
Hindu
publikuje
faksimile
bankovních
dokumentů
pro
poukázání
peněz
v
zahraniční
měně
a
dopisy
mezi
společností
Bofors
a
jistými
soukromými
společnostmi,
týkající
se
prodeje
zbraní
do
Indie.
26.
dubna
1988:
Parlamentní
vyšetřovací
výbor
jmenovaný
Kongresovou
stranou
(I)
dochází
k
závěru,
že
v
obchodě
nefigurovali
žádní
prostředníci
a
že
nedošlo
k
žádné
platbě
indické
osobě
nebo
společnosti.
18.
července
1989:
Kontrolor
a
hlavní
indický
auditor
oznamuje
vážná
pochybení
ve
vládním
technickém
a
finančním
vyhodnocení
zakázky
společnosti
Bofors.
15.
září
1989:
Bývalý
náčelník
štábu
armády
Krishnaswami
Sundarji
v
interview
prozrazuje,
že
v
květnu
1987
navrhoval,
aby
vláda
kontrakt
se
společností
Bofors
zrušila.
Podle
generála
Sundarjiho
by
to
společnost
Bofors
přinutilo
ke
zveřejnění
jmen
prostředníků,
kteří
od
společnosti
dostali
úplatek.
Jeho
doporučení
bylo
vládou
zamítnuto.
9.
října
1989:
List
Hindu
publikuje
zadrženou
část
zprávy
švédského
Státního
revizního
úřadu.
V
odhalení
je
uvedeno,
že
společnost
Bofors
zaplatila
provizi
indickému
zástupci
zbrojařské
společnosti.