Bylo
bývalo
možné
předejít
zřícení
silnice
I-880?
To
je
otázka,
kterou
si
včera
pokládali
stavební
inženýři
a
kalifornští
dopravní
úředníci,
když
záchranáři
začali
pracovat
na
hrůzostrašném
úkolu
pokusit
se
vyprostit
zpod
betonových
trosek
patrové
dálnice
Nimitz
Freeway
v
Oaklandu,
která
se
zřítila
během
úterního
zemětřesení,
nejméně
250
obětí.
Tisková
agentura
Associated
Press
uvedla,
že
guvernér
Kalifornie
George
Deukmejian
po
prohlídce
oblasti
včera
večer
požádal
o
prošetření
zřícení
dálnice,
přičemž
neštěstí
přičetl
nevyhovující
konstrukci.
Dopad
zřícení
tohoto
2,5mílového
úseku
silnice
se
tragicky
měřil
na
zmařené
životy.
Existují
však
i
jiné
dlouhodobé
následky,
které
vyvolávají
závažné
otázky
ohledně
schopnosti
kalifornské
infrastruktury
odolat
velkému
zemětřesení.
Mohlo
by
docela
dobře
trvat
dva
roky,
než
bude
hojně
používaná
tepna,
která
pomáhá
spojit
Oakland
a
San
Francisco,
znovu
otevřena
a
náklady
na
vybudování
nového
úseku
dálnice
by
se
mohly
vyšplhat
na
více
než
250
milionů
dolarů,
sdělil
Charles
J.
O'Connell,
náměstek
obvodního
ředitele
Kalifornského
ministerstva
dopravy
v
Los
Angeles,
kterému
se
říká
Caltrans.
Úřad
Caltrans
v
Sacramentu
uvedl,
že
celková
škoda
na
zřícené
silnici
se
odhaduje
kolem
500
milionů
dolarů.
Důsledky
tragédie
na
dálnici
se
odrážejí
také
v
Los
Angeles,
jelikož
místní
politici
včera
protestovali
proti
plánům
postavit
do
roku
1994
patra
na
dálnicích
v
Los
Angeles.
Caltrans
plánuje
přidat
druhé
patro
pro
autobusy
a
autoparky
nad
střední
část
2,5mílového
úseku
dálnice
Harbor
Freewary,
který
se
nachází
přímo
na
jih
od
Los
Angeles,
poblíž
stadionu
Memorial
Coliseum.
Člen
rady
kraje
Los
Angeles
Kenneth
Hahn
včera
slíbil,
že
bude
proti
zavedení
pater
v
této
oblasti
bojovat.
Caltrans
se
vzdal
patrových
dálnic
na
počátku
70.
let,
když
zemětřesení
v
okrese
Sylmar
v
roce
1971
zničilo
části
dálnice
právě
na
sever
od
Los
Angeles,
vysvětlil
O'Connell.
Toto
zemětřesení
mělo
sílu
6,1
stupně
Richterovy
škály,
úterní
bylo
Tak
proč
se
teď
ještě
uvažuje
o
stavění
pater
na
dálnicích?
"V
L.
A.
už
nám
na
budování
dálnic
došlo
místo
a
jediné
místo
kam
pokračovat,
je
nahoru,"
tvrdí
O'Connell,
ačkoli
uznává,
že
existuje
mnoho
překážek
včetně
nákladů.
Ohledně
bezpečnosti
však
tvrdí,
že
dvoupatrové
dálnice
postavené
dnes
ze
silně
vyztuženého
betonu
a
silnějších
sloupů,
které
se
po
zemětřesení
v
okrese
Sylmar
vyžadují,
by
měly
odolat
katastrofálnímu
zemětřesení
o
síle
7,5
až
8
stupňů
Richterovy
škály.
Důvody
kolapsu
dálnice
Nimitz
Freeway
byly
včera
nejasné.
Většina
stavebních
inženýrů
však
zkázu
přisoudila
nedostatečné
výztuži
sloupů,
které
podpíraly
patra,
a
skutečnosti,
že
země
pod
dálnicí
je
především
zavážka
a
při
větším
zemětřesení
může
být
nestabilní
nebo
"tekutá".
Tato
dvoupatrová
vozovka,
navržená
v
polovině
40.
let
a
dokončená
roku
1957,
byla
podepřená
sloupy,
které
očividně
postrádaly
jakoukoli
ocelovou
výztuž,
která
se
dnes
v
silnicích
používá.
Leo
Parker,
stavební
inženýr
z
Los
Angeles,
řekl,
že
i
když
sloupy
měly
pro
zpevnění
svisle
uložené
dlouhé
kovové
tyče,
očividně
postrádaly
dostatečné
množství
kovových
"smyček",
které
procházejí
sloupem
vodorovně.
Dnes
Caltrans
používá
alternativu
konstrukce,
kterou
Parker
popisuje,
se
spirálovitými
ocelovými
tyčemi
uvnitř.
V
případě
dálnice
Nimitz
Freeway
však
nedostatek
takových
podpěr
způsobil,
že
se
jádro
sloupů
rozdrolilo
a
prohnulo
pod
tíhou
druhého
patra,
přičemž
rozdrtilo
řidiče,
kteří
byli
o
necelých
15
stop
níže
natěsnaní
jeden
za
druhým
v
dopravní
špičce.
Představitelé
zmíněného
státního
úřadu
neměli
žádné
okamžité
vysvětlení,
proč
výztuž
nevydržela.
Caltrans
tuto
silnici
vyztužil
v
roce
1977
jakožto
část
55milionového
celostátního
projektu,
přičemž
k
připevnění
pater
dálnice
k
sloupům
a
prevenci
toho,
aby
se
při
zemětřesení
stavba
nenaklonila,
použil
ocelová
lana.
Mluvčí
úřadu
Caltrans
Jim
Drago
v
Sacramentu
odmítl
uvést
strojírenskou
firmu,
která
výztuž
vyrobila.
Odpovědnost
za
zřícení
mostu
a
silnice
bude
záviset
na
tom,
zda
vláda
věnovala
výstavbě
a
udržování
těchto
staveb
"přiměřenou
péči",
tvrdí
John
Messina,
prvník
z
Tacomy
ve
Washingtonu
zabývající
se
újmou
na
zdraví,
který
se
specializuje
na
případy
návrhů
a
udržování
silnic.
Odpovědná
by
mohla
být
také
firma,
která
byla
objednaná
na
zesílení
konstrukce.
Následky
zemětřesení
jistě
vyvolávají
otázky,
zda
byla
poskytnuta
přiměřená
péče,
tvrdí
Messina.
Vezmeme-li
v
úvahu
seismickou
historii
oblasti
zátoky,
"zdá
se
mi,
že
zemětřesení
o
síle
6,9
je
předvídatelná
událost".
Drago
z
úřadu
Caltrans
práci
úřadu
na
dálnici
Nimitz
Freeway
obhajoval.
"Práce
byla
provedena
řádně,"
řekl.
"V
podstatě
jsme
měli
silné
zemětřesení
dlouhého
trvání
a
to
ta
stavba
prostě
nemohla
ustát."
Caltrans
letos
paradoxně
začal
pracovat
na
druhé
etapě
seismického
zesílení
dálnic
ve
státě,
přičemž
tentokrát
balí
sloupy
dálnic
do
"ocelových
plášťů",
aby
je
vyztužil.
Nejvyšší
prioritu
však
měly
pouze
mosty
podepřené
jednou
řadou
sloupů
a
dálnice
Nimitz
Freeway,
podepřená
dvěma
řadami,
byla
vynechána,
vysvětlil
Drago.
"Důvodem
je,
že
technologie
je
taková,
že
stavby
s
více
sloupy
nejsme
schopni
zmodernizovat,"
uvedl.
Do
tohoto
článku
přispěli
Charles
McCoy
ze
San
Franciska
a
John
R.
Emshwiller
z
Los
Angeles.