wsj1691.cz

wsj1691.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Co kdyby se to stalo nám? Bezprostředně po zemětřesení v Kalifornii a po pustošivém řádění hurikánu Hugo zvažuje mnoho společností v oblastech často postihovaných přírodními katastrofami problém připravenosti. Některé, zvláště v zónách zemětřesení u západního pobřeží, oprašují své evakuační plány, kontrolují zásoby potravin a připomínají zaměstnancům, co mají dělat, jestliže udeří nepředvídaná událost. Ostatní prohlašují, že jsou přesvědčeny, že kroky, které již podnikly, jim pomohou čelit katastrofě. Připravenost dnes znamená více než výstražná světla a požární poplachy. Některé velké společnosti mají týmy vnitropodnikových expertů soustřeďujících se na bezpečnost a opětovné zahájení obchodů. Mnoho společností ohrožených potenciální katastrofou zřídilo záložní kanceláře v bezpečných regionech v naději, že tam mohou převést zaměstnance a rychle obnovit podnikání. Znamená to zajistit, aby kopie nejdůležitějšího počítačového softwaru a záznamy společnosti byly mimo dosah škod. Některé společnosti - jako Disneyland - tvrdí, že dokonce i kdyby se během krize dostaly do izolace, byly by schopny své lidi živit a starat se o po dobu pěti dnů. "Soběstačnost musí být základním kamenem vašeho plánu," říká Stephanie Masaki-Schatzová, manažerka firemního krizového plánování v korporaci Atlantic Richfield Co. v Los Angeles. "Jestliže neochráníte své nepostradatelné lidi, nedokážete obnovit nezbytné obchodní funkce." Ačkoliv hlavní kancelář společnosti ARCO, více než 300 mil od epicentra, nebyla otřesy z tohoto týdne dotčena, Masaki-Schatzová této příležitosti využila k distribuci třístránkových poznámek "Tipy při zemětřesení" tisíci dvěma stům zaměstnanců společnosti ARCO. "Těchto momentů, kdy každý zpozorní, je třeba využít," říká. "Byla to dobrá připomínka, že my všichni se potřebujeme připravit, ještě než k něčemu dojde." Poznámky společnosti ARCO připomínají zaměstnancům, aby si v práci shromáždili určité zásoby, např. pevné boty a "silné rukavice na úklid trosek". Doporučují také, aby zaměstnanci byli informováni o všedních kancelářských potřebách, které mohou být použity k nouzové péči nebo jako přístřeší. Mezi doporučeními: punčocháče a pánské kravaty mohou být použity na výrobu smyček, zatímco vyjímatelné dřevěné police by mohly pomoci při "prorážení kancelářských zdí". Společnost ARCO udržuje kanceláře v Dallasu, které by převzaly zodpovědnost, kdyby byly narušeny mzdové operace v Pasadeně. Před dvěma měsíci společnost zřídila bezplatné číslo se základnou mimo Kalifornii pro vyřizování dotazů zaměstnanců, kdy by se měli po zemětřesení nebo jiné katastrofě dostavit zpět do práce. Plán společnosti ARCO bere v potaz i takové podrobnosti, jako které aspekty podnikání jsou v určitých obdobích roku vytíženější. Podle toho a v závislosti na tom, kdy by zemětřesení mohlo udeřit, mohou být oddělením, která by měla být uvedena zpět do provozu nejdříve, přiřazeny priority. U společnosti Hewlett-Packard přišlo zemětřesení právě tehdy, když společnost posuzovala své vlastní nouzové postupy. "Mluvili jsme o plánování praktického cvičení na listopad," řekla mluvčí Joan Tharpová. "Pak jsme to odpoledne absolvovali ve skutečnosti." Tento výrobce počítačů z města Palo Alto v Kalifornii spěšně zřizoval speciální telefonní linku, kterou oznámil zaměstnancům ve výrobě a technické podpoře, aby zůstali ve středu doma. Zaměstnanci prodeje a služeb byli požádáni, aby se vrátili zpět do práce a pomohli zákazníkům v oblasti zálivu, kteří volali ohledně počítačových problémů. Společnost Hewlett-Packard také povolala své systémové odborníky, aby obnovila vlastní počítačový provoz. "To znamená, že můžeme přijímat objednávky" a začít se vracet zpět do normálu, říká Tharpová. Společnost Great Western Bank, inspirována dřívějším zemětřesením v Kalifornii a také požárem v kancelářském věžáku v Los Angeles, si v minulém roce najala tři plánovače pro krizové situace a utratila 75 000 dolarů za vybavení přívěsného vozu komunikačními potřebami, aby sloužil jako nouzové hlavní ústředí. Ačkoliv vedoucí pracovníci této spořitelní a úvěrové jednotky společnosti Great Western Financial Corp. použili během zemětřesení v tomto týdnu některé ze svých nových plánů a zařízení, stále ještě na více než 24 hodin ztratili spojení s 15 pobočkami v postiženém území, aniž by věděli, zda nebyli zraněni zaměstnanci nebo nebyly poškozeny trezory. "Někteří lidé vůbec nevěděli, co dělat," říká Robert G. Lee, viceprezident pro krizové plánování a firemní bezpečnost v Great Western. Jak se ukázalo, bankovní zaměstnanci nebyli zraněni a trezory otřesům odolaly. "Potřebujeme naučit lidi, že se nějak potřebují dostat k telefonu, nějakou cestou, aby dali vědět, jaký je jejich stav," říká přesto Lee. Některé společnosti jsou přesvědčené, že jsou připraveny. Společnost Occidental Petroleum Corp. provádí pravidelná evakuační cvičení a na kontrolních stanovištích ve své 16podlažní centrále skladuje zásoby potravin, kyslíku a volně prodejných léků. Společnost udržuje v kancelářích nabíjecí výstražná světla a každé tři měsíce mění rezervní zásoby pitné vody. "Cítíme, že děláme všechno, co můžeme," říká mluvčí společnosti Occidental. Disneyland společnosti Walt Disney Co. v Anaheimu v Kalifornii skladuje vybavení pro první pomoc, zásoby léků a dostatek jídla a vody pro obživu nejméně 10 000 návštěvníků po dobu pěti dnů pro případ, že by zábavní park izolovala kalamita. Park také nouzová centra, odkud by speciálně trénovaní zaměstnanci koordinovali evakuaci a záchranné plány pomocí vysílaček, mobilních telefonů a místního rozhlasu. Tato centra jsou vybavena mapami podrobně znázorňujícími inženýrské sítě pod cestami a "nouzovými kryty", kde mohou být lidé shromažďováni stranou od větších staveb. Společnost Vista Chemical Co. se třemi chemickými závody v Lake Charles v Lousianě a okolí "se připravuje na každý hurikán, který vstoupí do Mexického zálivu", říká Keith L. Fogg, ředitel bezpečnosti společnosti. Hurikán Hugo, atlantická bouře, společnost Vista nijak neovlivnil. Ale tento rok zatím výrobu ohrozily dvě jiné význačné bouře, z nich nejčerstvější je hurikán Jerry tento týden. Poněvadž hurikán může rychle měnit směr, společnost posílá zaměstnance domů a provoz ukončuje postupně - čím těsněji se bouře dostane, tím je zastavení provozu větší. Společnost nečeká s přípravou na hurikán na poslední chvíli. "Existuje určitě spousta věcí, které je třeba brát v úvahu," říká Fogg. "Jestliže přijdou velké přílivové vlny, vrhnou na vás prázdné cisternové vozy." Vedení společnosti Vista si nicméně uvědomuje, že mají poměrně štěstí. "O hurikánu víte, že přichází. Máte čas připravit preventivní mechanizmy," poznamenává mluvčí Visty. "Situace jako v San Francisku je tak hrozivá právě proto, že neexistuje žádné varování.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View