Protože
se
stovky
tisíc
dojíždějících
se
vyhýbají
trasám
poničeným
zemětřesením
z
minulého
týdne,
připravuje
se
město
na
kolaps.
Odhady
škod
v
šesti
okresech
oblasti
sanfranciského
zálivu
se
bez
započítání
nákladů
na
opravu
dopravního
systému
tohoto
území
přiblížily
5
milionům
dolarů.
Most
Bay
Bridge,
hlavní
tepna
vedoucí
z
východu
do
San
Franciska,
bude
uzavřen
přinejmenším
několik
týdnů.
Při
zemětřesení,
jehož
hodnota
byla
naměřena
na
6,9
stupňů
Richterovy
škály,
se
část
mostu
zřítila.
Za
den
přes
most
běžně
přejede
250 000
dojíždějících.
Kvůli
opravám
byla
zavřena
také
většina
nájezdů,
které
spojují
město
s
jeho
hlavním
spojkou
na
jih,
s
dálnicí
101.
Systém
rychlého
průjezdu
oblastí
zálivu
(BART),
který
pod
zálivem
provozuje
vlaky
podzemní
dráhy,
je
připraven
zdvojnásobit
obvyklý
každodenní
počet
cestujících
na
300 000.
V
rámci
přípravy
na
takový
nápor
rozšířil
systém
BART
provoz
na
24
hodin
denně.
Nejneobvyklejší
budou
lidé
dojíždějící
po
vodě
z
měst
Oakland
a
Berkeley
ve
Východním
zálivu.
Poprvé
za
32
let
byla
mezi
Východním
zálivem
a
San
Franciskem
obnovena
trajektová
doprava.
Společnost
Red
and
White
Fleet,
která
provozuje
pravidelnou
trajektovou
přepravu
pro
lidi
dojíždějící
z
okresu
Marin
County
a
zpět
a
výlety
po
zálivu
pro
turisty,
nabízí
dojíždějícím
z
Východního
zálivu
možnost
plout
po
vlnách
za
zpáteční
jízdné
v
ceně
10
dolarů.
Tato
sazba
je
pro
některé
výdělečně
činné
osoby
zaměstnané
ve
finanční
čtvrti
příliš
vysoká.
"Zůstanu
u
systému
BART,"
řekla
jedna
sekretářka,
která
překousla
své
obavy
z
používání
podzemní
dráhy
vedoucí
pod
zálivem.
Úředníci
očekávají,
že
most
Golden
Gate
bude
zaplaven
mimořádným
náporem
dojíždějících
včetně
obyvatel
Východního
zálivu,
kteří
pojedou
velkou
oklikou.
"Očekáváme
pořádnou
dopravní
krizi,"
řekl
jeden
úředník.
Během
dopravní
špičky
obvykle
přes
most
Golden
Gate
cestuje
zhruba
23 000
lidí.
Za
24
hodin
přejede
asi
130 000
vozidel.
Schůzky
odvolané
evropskými
prodejci
společnosti
Apple
Computers
Inc.
a
dalšími
skupinami
vyvolaly
hrozbu
prázdných
hotelových
pokojů
a
restaurací.
Vyvolaly
také
hněv
těch,
kdo
podporují
turistiku
ve
městě.
"(Skupinám,
které
zde
mají
zamluveny
výlety
a
konference)
volají
jiná
města
a
-
abych
nebyl
necitlivý
-
vykrádají
náš
seznam
rezervací,"
řekl
Scott
Shafer,
mluvčí
starosty
Arta
Agnose.
Představitelé
města
se
drží
svého
2miliardového
odhadu
škod
ve
městě
ochromeném
zemětřesením.
Ostatních
pět
okresů
oblasti
zálivu
zvýšilo
své
odhady
celkových
škod
na
2,8
miliardy
dolarů.
Žádné
odhady
nezapočítávají
opravu
dálnic,
která
by
mohla
překročit
1
miliardu
dolarů.
Mezi
nákladné
neznámé
patří
úseky
vyvýšené
dálnice
v
San
Francisku,
které
byly
kvůli
škodě
způsobené
zemětřesením
uzavřeny.
Nejvíce
starostí
působí
1,2
míle
dlouhý
nábřežní
úsek
dálnice
známé
jako
Embarcadero
Freeway.
Než
byl
v
úterý
uzavřen,
poskytoval
nejrychlejší
sérii
výjezdů
pro
dojíždějící
z
Bay
Bridge,
kteří
mířili
do
finanční
čtvrti.
Inženýři
říkají,
že
oprava
konstrukce
dálnice
Embarcadero
bude
trvat
nejméně
osm
měsíců.
V
rámci
úsilí
o
zotavení
ze
zemětřesení
prozkoumal
stavební
odbor
města
přibližně
3 000
budov
včetně
všech
výškových
budov
ve
finanční
čtvrti.
Předběžný
závěr
prohlídky
200
výškových
budov
v
centru
je,
že
"jsme
měli
neuvěřitelné
štěstí",
řekl
Lawrence
Kornfield,
hlavní
stavební
inspektor
San
Franciska.
I
když
mnohé
z
těchto
budov
utrpěly
značné
poškození,
málo
z
toho
se
týkalo
závažného
narušení
konstrukcí.
Městské
stavební
předpisy
vyžadují
stavby,
které
odolají
zemětřesení.
Martin
Leach,
mluvčí
společnosti
Lloyd's
of
London,
v
Anglii
prohlásil,
že
pojišťovací
trh
ještě
nebyl
schopen
odhadnout
celkové
potenciální
nároky
v
důsledku
katastrofy.
"Rozsah
nároků
nebude
ještě
nějakou
dobu
znám,"
řekl
Leach.
Prezident
Bush
v
pátek
při
své
návštěvě
Kalifornie
slíbil
"splnit
povinnost
federální
vlády"
podílet
se
na
poskytování
pomoci.
Představitelé
Kalifornie
mají
v
úmyslu
požádat
Kongres
o
federální
pomoc
ve
formě
dotací
a
půjček
s
nízkým
úrokem
ve
výši
3
miliard
dolarů
či
více.
Stát
má
rezervu
ve
výši
1
miliardy
dolarů
a
očekává
se,
že
v
příštím
roce
do
fondu
1
miliardu
dolarů
přidá.
Část
těchto
peněz
bude
k
dispozici
na
opravu
dálnic
a
na
zvláštní
pomoc
v
případě
nouze,
ale
členové
zákonodárného
sboru
také
uvažují
o
dočasné
státní
dani
z
benzínu,
aby
se
vybrali
peníze
na
odstranění
následků
zemětřesení.
Pravomoc
zákonodárného
sboru
na
vybírání
takovýchto
daní,
pokud
je
voliči
neodsouhlasí
v
celostátním
referendu,
jsou
ale
omezovány
státními
právy
iniciovat
návrhy
zákonů.
Na
tomto
článku
se
podíleli
G.
Christian
Hill
a
Ken
Wells.