Bezproblémový
život
aerolinky
Cathay
Pacific
Airways
možná
pomalu
končí.
První
známky
potíží
se
objevily
minulý
měsíc,
když
tento
hongkongský
přepravce,
přidružená
společnost
společnosti
Swire
Pacific
Ltd.,
za
prvních
šest
měsíců
oznámil
5%
pokles
provozního
zisku
a
upozornil,
že
marže
zůstanou
do
konce
roku
pod
tlakem.
Analytici
cenných
papírů,
z
nichž
mnozí
odložili
doporučení
ke
koupi
poté,
co
zjistili
předběžné
výsledky
společnosti
Cathay
Pacific
Airways,
se
domnívají,
že
společnost
čekají
další
rány.
Náklady
na
palivo
a
personál
stoupají
a
na
cestování
do
Hongkongu
a
přes
něj
padá
od
pekigského
vraždění
4.
června
stín
nepokojů
v
Číně.
Zpožděné
dodávky
prvních
dvou
z
alespoň
28
letadel
Boeing
747-400,
které
tento
přepravce
objednal,
navíc
zvýšily
náklady
kvůli
najmutí
personálu
na
obsluhu
těchto
letadel.
A
tvrdá
konkurence
na
trhu
letecké
nákladní
dopravy
se
zařezává
i
do
důležité
přidružené
výroby.
Existují
i
obavy,
že
až
se
Hongkong
v
roce
1997
vrátí
pod
čínskou
správu,
bude
společnost
Cathay
Pacific
Airways
nucena
hrát
druhé
housle
vedle
často
znevažovaného
čínského
vlajkového
přepravce,
společnosti
Civil
Aviation
Administration
of
China,
neboli
CAAC.
"Všeobecně
se
míní,
že
již
nikdy
nebudeme
v
takové
pozici,
kdy
by
pro
nás
všechno
pracovalo,
jako
to
bylo
dřív,"
říká
Rod
Eddington,
obchodní
ředitel
společnosti
Cathay
Pacific
Airways.
Sarah
Hallová,
analytička
společnosti
James
Capel
Ltd.
(pro
Dálný
východ),
říká,
že
společnost
Cathay
Pacific
Airways
nemůže
s
rostoucími
náklady
na
palivo,
nasyceným
trhem
práce
v
Hongkongu
nebo
s
posilováním
místní
měny,
která
je
vázaná
na
americký
dolar,
dělat
téměř
nic.
Tyto
činitele
navíc
komplikuje
snaha
společnosti
transformovat
se
z
místního
přepravce
na
přepravce
mezinárodního,
uvedla
Hallová.
Hallová
očekává,
že
letos
a
příští
rok
poroste
zisk
společnosti
Cathay
přibližně
o
13
%
ročně.
V
roce
1988
společnost
při
výnosu
11,79
miliardy
hongkongských
dolarů
vydělala
2,82
miliardy
hongkongských
dolarů
(361,5
milionu
amerických
dolarů).
Pro
posílení
obchodu
podniká
společnost
Cathay
Pacific
Airways
různé
kroky.
Jedním
krokem
je
rozšiřování
letky.
Kromě
letadel
společnosti
Boeing
Co.
oznámila
společnost
Cathay
Pacific
Airways
počátkem
tohoto
roku
zakázku
až
na
20
letadel
Airbus
A330-300.
Toto
rozšíření,
které
by
mohlo
v
příštích
osmi
letech
stát
až
5,7
miliardy
amerických
dolarů,
zvětší
podle
společnosti
Sun
Hung
Kai
Securities
Ltd.
do
roku
1991
letku
na
přibližně
43
letadel,
což
je
vzrůst
oproti
30
z
konce
minulého
roku.
Hospodárná
letadla
Airbus
se
použijí
zejména
jako
náhrada
za
stárnoucí
letadla
společnosti
Cathay,
Lockheed
Tristar,
využívaná
na
místní
lety,
zatímco
letadla
Boeing
budou
používána
na
dálkové
trasy
do
Evropy
a
Severní
Ameriky.
Společnost
Cathay
Pacific
Airways
také
přesouvá
některé
své
pracovně
náročné
provozy,
které
se
zabývají
zpracováním
dat,
mimo
Hongkong.
Vysoké
nabídky
za
mladé
zaměstnance
v
Hongkongu
zvyšují
ročně
náklady
společnosti
Cathay
Pacific
Airways
na
pracovní
sílu
o
20
%
u
řadového
personálu,
zatímco
zkušení,
kvalifikovaní
zaměstnanci
opouštějí
kolonii
v
rámci
odlivu
mozků.
Některé
profese
již
byly
přesunuty
do
Austrálie
a
v
plánu
je
umístit
další
do
Kanady.
David
Bell,
mluvčí
aerolinií,
říká,
že
částečným
cílem
přesunu
je
udržet
stávající
personál,
který
odchází,
aby
si
před
rokem
1997
obstaral
zahraniční
pasy.
Společnost
Cathay
se
snaží
propagovat
Hongkong
jako
destinaci,
která
sama
o
sobě
stojí
za
návštěvu,
nikoliv
jen
jako
přestupní
stanici.
I
když
vraždění
v
Pekingu
ze
4.
června
uškodilo
letům
společnosti
Cathay
Pacific
Airways
do
Číny,
jiné
trasy
zůstaly
vysoce
vytížené.
Eddington
považuje
propagaci
Hongkongu
za
důležitou
součást
lákání
návštěvníků
z
Japonska,
Jižní
Koreje
a
Tchaj-wanu,
kde
prudce
vzrostl
počet
lidí,
kteří
chtějí
cestovat
do
zahraničí.
Objevují
se
i
spekulace,
že
společnost
Cathay
bude
mezi
hlavními
účastníky
ze
soukromého
sektoru
v
plánech
hongkongské
vlády
na
vybudování
nového
letiště,
přičemž
tento
přepravce
bude
možná
investovat
do
vlastního
terminálu.
Představitelé
společnosti
Cathay
se
k
této
spekulaci
odmítli
vyjádřit.
Eddington
považuje
aliance
s
jinými
přepravci
-
především
nedávné
spojení
společnosti
Cathay
se
společností
American
Airlines
společnosti
AMR
Corp.
-
za
důležitou
součást
strategie
společnosti
Cathay.
Zdůrazňuje
však,
že
společnost
Cathay
vůbec
nemá
zájem
o
výměnu
podílů
vlastního
kapitálu
s
tímto
americkým
přepravcem
nebo
se
společností
Lufthansa,
západoněmeckou
aerolinií,
se
kterou
společnost
spolupracuje
asi
10
let.
Analytici
se
domnívají,
že
společnost
Cathay
kvůli
takovýmto
výměnám
pravidelně
kontaktovali
i
jiní
přepravci,
zejména
poté,
co
mezi
evropskými
přepravci
vzrostla
obliba
výměny
akcií.
"Myslíme
si,
že
aliance
jsou
velmi
důležité,"
říká
Eddington.
"Raději
bychom
ale
vkládali
finanční
prostředky
do
svého
vlastního
podniku
než
do
cizích.
Nejsem
si
jist,
jestli
by
křížové
vlastnictví
věci
nutně
zjednodušilo."
Na
základě
modelu,
podle
kterého
se
snaží
začlenit
několik
klíčových
amerických
destinací,
společnost
Cathay
nedávno
oznámila
plány
na
obsluhu
San
Franciska
prostřednictvím
letů
do
uzlového
letiště
společnosti
American
Airlines
v
Los
Angeles
a
nasměrováním
dále
pokračujících
pasažérů
na
lety
tohoto
amerického
přepravce.
"Ve
Spojených
státech
nikdy
nebudeme
mít
velký
provoz
a
oni
nikdy
nebudou
mít
v
Pacifiku
tak
velký
provoz,
jako
máme
my,"
tvrdí
Eddington.
"Takhle
ale
společnost
American
Airlines
sjednotí
dobré
přípoje
do
Bostonu,
New
Yorku,
Chicaga
a
Dallasu.
My
na
tomto
konci
zase
sladíme
spoje
do
míst
jako
Bangkok,
Singapur
a
Manila."
Doprava
po
Asii,
která
momentálně
představuje
65
%
obchodu
společnosti
Cathay,
zůstane
podle
očekávání
pro
tohoto
přepravce
stěžejní.
Společnost
Cathay
již
dávno
oznámila
přání
zdvojnásobit
své
týdenní
lety
do
Číny
na
14
a
žádá
o
obnovení
dlouhodobě
zrušených
letů
do
Vietnamu.
Pravděpodobná
je
i
další
expanze
do
jižní
Evropy,
říká
mluvčí
Bell.
Zatímco
velký
počet
hongkongských
společností
se
nově
registruje
před
rokem
1997
v
zahraničí,
není
takový
krok
pro
společnost
Cathay
možný,
protože
by
tím
ohrozila
svá
oprávnění
k
přistávání
v
Hongkongu.
A
Eddington
rozhodně
vylučuje
přesun
do
Londýna:
"Obchodní
práva
v
Hongkongu
jsou
naší
životní
silou."
Říká,
že
aerolinie
důvěřují
čínsko-britské
dohodě
o
navrácení
Hongkongu
Číně.
Zvláštní
oddělení,
které
se
zabývá
leteckými
právy,
prohlašuje,
že
přistávací
práva
pro
aerolinie
z
Hongkongu,
zahrnující
i
menší
hongkongskou
společnost
Dragon
Airlines,
budou
i
nadále
předmětem
jednání
hongkongské
vlády.
Kritici
se
však
obávají,
že
po
roce
1997
se
představitelé
nakonec
budou
zodpovídat
Pekingu.
"Mám
dojem,
že
z
dlouhodobého
hlediska
nemá
(společnost
Cathay)
naději,"
říká
analytik,
který
si
nepřeje
být
jmenován.
"Společnost
Cathay
by
ráda
pokračovala,
ale
obecně
se
má
za
to,
že
budou
muset
něco
udělat."
Eddington
uznává,
že
se
přepravce
bude
muset
vyvíjet
a
přizpůsobovat
místním
změnám,
myslí
si
však,
že
čínsko-britská
dohoda
je
pevný
základ,
na
kterém
se
dá
do
budoucna
stavět.
"Věříme,
že
to
ochrání
naši
strukturu
linek,"
říká,
"a
naši
schopnost
růst
a
prosperovat."