wsj1432.cz

wsj1432.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Bezproblémový život aerolinky Cathay Pacific Airways možná pomalu končí. První známky potíží se objevily minulý měsíc, když tento hongkongský přepravce, přidružená společnost společnosti Swire Pacific Ltd., za prvních šest měsíců oznámil 5% pokles provozního zisku a upozornil, že marže zůstanou do konce roku pod tlakem. Analytici cenných papírů, z nichž mnozí odložili doporučení ke koupi poté, co zjistili předběžné výsledky společnosti Cathay Pacific Airways, se domnívají, že společnost čekají další rány. Náklady na palivo a personál stoupají a na cestování do Hongkongu a přes něj padá od pekigského vraždění 4. června stín nepokojů v Číně. Zpožděné dodávky prvních dvou z alespoň 28 letadel Boeing 747-400, které tento přepravce objednal, navíc zvýšily náklady kvůli najmutí personálu na obsluhu těchto letadel. A tvrdá konkurence na trhu letecké nákladní dopravy se zařezává i do důležité přidružené výroby. Existují i obavy, že se Hongkong v roce 1997 vrátí pod čínskou správu, bude společnost Cathay Pacific Airways nucena hrát druhé housle vedle často znevažovaného čínského vlajkového přepravce, společnosti Civil Aviation Administration of China, neboli CAAC. "Všeobecně se míní, že již nikdy nebudeme v takové pozici, kdy by pro nás všechno pracovalo, jako to bylo dřív," říká Rod Eddington, obchodní ředitel společnosti Cathay Pacific Airways. Sarah Hallová, analytička společnosti James Capel Ltd. (pro Dálný východ), říká, že společnost Cathay Pacific Airways nemůže s rostoucími náklady na palivo, nasyceným trhem práce v Hongkongu nebo s posilováním místní měny, která je vázaná na americký dolar, dělat téměř nic. Tyto činitele navíc komplikuje snaha společnosti transformovat se z místního přepravce na přepravce mezinárodního, uvedla Hallová. Hallová očekává, že letos a příští rok poroste zisk společnosti Cathay přibližně o 13 % ročně. V roce 1988 společnost při výnosu 11,79 miliardy hongkongských dolarů vydělala 2,82 miliardy hongkongských dolarů (361,5 milionu amerických dolarů). Pro posílení obchodu podniká společnost Cathay Pacific Airways různé kroky. Jedním krokem je rozšiřování letky. Kromě letadel společnosti Boeing Co. oznámila společnost Cathay Pacific Airways počátkem tohoto roku zakázku na 20 letadel Airbus A330-300. Toto rozšíření, které by mohlo v příštích osmi letech stát 5,7 miliardy amerických dolarů, zvětší podle společnosti Sun Hung Kai Securities Ltd. do roku 1991 letku na přibližně 43 letadel, což je vzrůst oproti 30 z konce minulého roku. Hospodárná letadla Airbus se použijí zejména jako náhrada za stárnoucí letadla společnosti Cathay, Lockheed Tristar, využívaná na místní lety, zatímco letadla Boeing budou používána na dálkové trasy do Evropy a Severní Ameriky. Společnost Cathay Pacific Airways také přesouvá některé své pracovně náročné provozy, které se zabývají zpracováním dat, mimo Hongkong. Vysoké nabídky za mladé zaměstnance v Hongkongu zvyšují ročně náklady společnosti Cathay Pacific Airways na pracovní sílu o 20 % u řadového personálu, zatímco zkušení, kvalifikovaní zaměstnanci opouštějí kolonii v rámci odlivu mozků. Některé profese již byly přesunuty do Austrálie a v plánu je umístit další do Kanady. David Bell, mluvčí aerolinií, říká, že částečným cílem přesunu je udržet stávající personál, který odchází, aby si před rokem 1997 obstaral zahraniční pasy. Společnost Cathay se snaží propagovat Hongkong jako destinaci, která sama o sobě stojí za návštěvu, nikoliv jen jako přestupní stanici. I když vraždění v Pekingu ze 4. června uškodilo letům společnosti Cathay Pacific Airways do Číny, jiné trasy zůstaly vysoce vytížené. Eddington považuje propagaci Hongkongu za důležitou součást lákání návštěvníků z Japonska, Jižní Koreje a Tchaj-wanu, kde prudce vzrostl počet lidí, kteří chtějí cestovat do zahraničí. Objevují se i spekulace, že společnost Cathay bude mezi hlavními účastníky ze soukromého sektoru v plánech hongkongské vlády na vybudování nového letiště, přičemž tento přepravce bude možná investovat do vlastního terminálu. Představitelé společnosti Cathay se k této spekulaci odmítli vyjádřit. Eddington považuje aliance s jinými přepravci - především nedávné spojení společnosti Cathay se společností American Airlines společnosti AMR Corp. - za důležitou součást strategie společnosti Cathay. Zdůrazňuje však, že společnost Cathay vůbec nemá zájem o výměnu podílů vlastního kapitálu s tímto americkým přepravcem nebo se společností Lufthansa, západoněmeckou aerolinií, se kterou společnost spolupracuje asi 10 let. Analytici se domnívají, že společnost Cathay kvůli takovýmto výměnám pravidelně kontaktovali i jiní přepravci, zejména poté, co mezi evropskými přepravci vzrostla obliba výměny akcií. "Myslíme si, že aliance jsou velmi důležité," říká Eddington. "Raději bychom ale vkládali finanční prostředky do svého vlastního podniku než do cizích. Nejsem si jist, jestli by křížové vlastnictví věci nutně zjednodušilo." Na základě modelu, podle kterého se snaží začlenit několik klíčových amerických destinací, společnost Cathay nedávno oznámila plány na obsluhu San Franciska prostřednictvím letů do uzlového letiště společnosti American Airlines v Los Angeles a nasměrováním dále pokračujících pasažérů na lety tohoto amerického přepravce. "Ve Spojených státech nikdy nebudeme mít velký provoz a oni nikdy nebudou mít v Pacifiku tak velký provoz, jako máme my," tvrdí Eddington. "Takhle ale společnost American Airlines sjednotí dobré přípoje do Bostonu, New Yorku, Chicaga a Dallasu. My na tomto konci zase sladíme spoje do míst jako Bangkok, Singapur a Manila." Doprava po Asii, která momentálně představuje 65 % obchodu společnosti Cathay, zůstane podle očekávání pro tohoto přepravce stěžejní. Společnost Cathay již dávno oznámila přání zdvojnásobit své týdenní lety do Číny na 14 a žádá o obnovení dlouhodobě zrušených letů do Vietnamu. Pravděpodobná je i další expanze do jižní Evropy, říká mluvčí Bell. Zatímco velký počet hongkongských společností se nově registruje před rokem 1997 v zahraničí, není takový krok pro společnost Cathay možný, protože by tím ohrozila svá oprávnění k přistávání v Hongkongu. A Eddington rozhodně vylučuje přesun do Londýna: "Obchodní práva v Hongkongu jsou naší životní silou." Říká, že aerolinie důvěřují čínsko-britské dohodě o navrácení Hongkongu Číně. Zvláštní oddělení, které se zabývá leteckými právy, prohlašuje, že přistávací práva pro aerolinie z Hongkongu, zahrnující i menší hongkongskou společnost Dragon Airlines, budou i nadále předmětem jednání hongkongské vlády. Kritici se však obávají, že po roce 1997 se představitelé nakonec budou zodpovídat Pekingu. "Mám dojem, že z dlouhodobého hlediska nemá (společnost Cathay) naději," říká analytik, který si nepřeje být jmenován. "Společnost Cathay by ráda pokračovala, ale obecně se za to, že budou muset něco udělat." Eddington uznává, že se přepravce bude muset vyvíjet a přizpůsobovat místním změnám, myslí si však, že čínsko-britská dohoda je pevný základ, na kterém se do budoucna stavět. "Věříme, že to ochrání naši strukturu linek," říká, "a naši schopnost růst a prosperovat."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View