Francouzské
námořnictvo
poprvé
veřejně
oznámilo
ke
škodě
francouzského
bojového
stíhacího
letounu
Rafale,
že
na
obranu
svých
mateřských
letadlových
lodí
hodlá
koupit
15
letounů
F-18
Hornet
společnosti
McDonnell
Douglas
Corp.
Toto
prohlášení
patrně
zostří
diskuzi
uvnitř
francouzské
vojenské
organizace
ohledně
letounů
Rafale,
které
vyrábí
společnost
Avions
Marcel
Dassault-Breguet
Aviation
SA.
V
rozhovoru
v
oficiálním
týdenním
časopise
válečného
námořnictva
Cols
Bleus
uvedl
admirál
Yves
Goupil,
zástupce
velitele
námořnictva,
že
vojenské
námořnictvo
má
přesto
stále
v
úmyslu
koupit
na
konci
90.
let
a
na
začátku
21.
století
86
letounů
Rafale,
jak
bylo
naplánováno.
Vojenské
letectvo
hodlá
zakoupit
nejméně
250
dalších.
Admirál
Goupil
řekl,
že
námořnictvo
nemůže
čekat
do
roku
1998,
až
budou
námořní
letouny
Rafale
dostupné,
aby
nahradilo
svou
zastaralou
flotilu
letounů
Crusader
vyrobených
v
Americe,
které
na
obranu
letadlových
lodí
před
útokem
používá
od
50.
let.
Spíše
něž
obnovu
letounů
Crusader,
kterou
společnost
Dassault
nabízí
provést
za
cenu
přibližně
1,8
miliardy
francouzských
franků
(286,6
milionu
dolarů),
jak
uvedl
admirál
Goupil,
má
námořnictvo
v
plánu
zakoupit
použité
letouny
F-18
od
amerického
námořnictva.
Oficiálně
není
toto
prohlášení
útokem
na
letouny
Rafale.
Admirál
Goupil
řekl,
že
až
letouny
F-18
doslouží,
je
vojenské
námořnictvo
připraveno
nahradit
je
letouny
Rafale.
Neoficiálně
však
nejvyšší
představitelé
vojenského
námořnictva
ostře
kritizují
Rafale
coby
letadlo
vojenského
letectva,
které
se
nehodí
pro
účely
letadlových
lodí.
Ačkoli
to
nikdy
neuvedli
veřejně,
nijak
se
netají
s
tím,
že
z
provozních
důvodů
upřednostňují
letouny
F-18.
Komentáře
admirála
Goupila
patrně
podnítí
rozsáhlejší
debatu
uvnitř
zdejších
vojenských
orgánů
ohledně
role
společnosti
Dassault.
Společnost
Dassault
je
sice
řízena
vládou,
ale
stále
ji
vede
syn
zakladatele,
předseda
Serge
Dassault,
který
rázně
brání
nezávislost
své
společnosti.
Projekt
Rafale
je
výsledkem
neschopnosti
Francie
vyvinout
letadlo
ve
spolupráci
s
dalšími
zeměmi
a
francouzští
vysocí
představitelé
pochybují
o
tom,
zda
stát
může
i
nadále
hradit
nákladné
nezávislé
programy.
Serge
Dassault
dosud
odolává
tlaku
na
provedení
změn.
Tento
problém
vojenského
námořnictva
začal
být
aktuální
proto,
že
letouny
Crusader
se
doslova
rozpadají
a
jejich
okamžitá
náhrada
se
neplánuje.
Admirál
Goupil,
bývalý
velitel
letky
Crusader,
řekl,
že
další
poslední
země,
která
užívala
letouny
Crusader,
Filipíny,
vyřadila
poslední
letouny
před
dvěma
roky.
Pád
francouzských
letounů
Crusader
před
několika
měsíci
zvýšil
tlak
na
nová
letadla.
Admirál
Goupil
odmítl
návrh
společnosti
Dassault
na
obnovu
letounů
Crusader,
přičemž
uvedl,
že
náklady
není
možno
odhadnout.
Řekl,
že
dokonce
i
po
modernizaci
budou
letouny
Crusader
představovat
zastaralou
a
nebezpečnou
ochranu
mateřských
letadlových
lodí,
které
Francie
vysílá
do
takových
krizí,
jako
je
válka
v
Libanonu
nebo
v
Perském
zálivu.
Ministr
obrany
Jean-Pierre
Chevenement
uvedl
na
schůzi
Angloamerické
tiskové
asociace,
že
otázka
modernizace
letounů
Crusader,
nebo
koupě
použitých
letounů
F-18,
je
"politické"
rozhodnutí,
které
bude
učiněno
v
pravý
čas.