wsj1303.cz

wsj1303.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Japonská společnost Daiwa Securities Co. jmenovala prezidentem Masahira Dozena. Dozen je nástupcem Sadakaneho Doie, který se stane místopředsedou. Yoshitoki Chino si udrží svoji funkci předsedy společnosti Daiwa, druhé největší makléřské firmy v Japonsku. V japonských firmách prezident obvykle na starosti každodenní provoz, zatímco funkce předsedy je více formální. Funkce generálního ředitele se nepoužívá. Ačkoli lidé u společnosti Daiwa, zvláště internacionalisté, očekávali, že se 52letý Dozen nakonec stane prezidentem společnosti Daiwa, rychlost jeho povýšení mnohé překvapila. Tento veselý, dobrácký vedoucí pracovník - rád žertuje s Američany o svém jménu, které je synonymem pro dvanáct - byl teprve na začátku tohoto roku jmenován zástupcem prezidenta. Dozen přebírá otěže makléřské společnosti, která si na domácím trhu vede velmi dobře, ale stále se snaží uplatnit svůj potenciál ve světovém investičním bankovnictví a v obchodování s cennými papíry. Společnost Daiwa je jednou z největších makléřských firem na světě. K 31. březnu měla skupina Daiwa v držbě kapitál společnosti ve výši 801,21 miliardy jenů (5,64 miliardy dolarů). Za šestiměsíční období, které skončilo 30. září, oznámila firma Daiwa nekonsolidovaný (s mateřskou společností) čistý zisk 79,03 miliardy jenů (556,5 milionu dolarů) při výnosu 332,38 miliardy jenů (2,34 miliardy dolarů). Obě cifry byly rekordně vysoké. Několik pozorovatelů považuje Dozenovo jmenování za pokus firmy Daiwa zvýšit zisky svých mezinárodních provozů, zatímco připravují firmu na následky pokračující deregulace japonského domácího trhu, což by mělo znamenat zvýšenou konkurenci. Každá z takzvané Velké čtyřky japonských makléřských firem - společnost Nomura Securities Co. Ltd., největší na světě, společnost Nikko Securities Co. Ltd., společnost Yamaichi Securities Co. Ltd. a společnost Daiwa - zaznamenala nezdary ve svých pokusech proniknout na zahraniční trhy. Zatímco se na trhu euroobligací dostávaly do popředí v upisování cenných papírů s pevným příjmem - většinou pro japonské firmy - v USA byly jen nepatrně ziskové, pokud vůbec. Američtí institucionální investoři nikdy neměli na japonský vlastní kapitál velkou chuť. A i když Japonci v několika posledních měsících zvyšovali nákupy amerických akcií, v minulosti se ukázali jako nestálí investoři. Ve stejné době společnost Daiwa a její spřátelené firmy čelily tvrdé konkurenci ze strany dobře zavedených amerických konkurentů, kteří jim bránili ve vytváření silných vazeb na americké korporace a institucionální investory. Dozen zná tyto problémy z první ruky. Když přijel v roce 1969 do USA - což byl začátek osmileté cesty - pokoušel se americkým investorům prodat japonské dluhopisy denominované v jenech. "Zoufale se snažil, využil žluté stránky od začátku do konce," řekl Koji Yoneyama, prezident amerického jednotky společnosti Daiwa. "Avšak neprodal se ani jediný cenný papír." Dozen podle vlastní zprávy nepořídil o moc lépe ani s americkými dluhopisy. Před několika měsíci si v rozhovoru vzpomněl, jak se po nějakém školení ve společnosti Salomon Brothers Inc. úspěšně ucházel o možnost prodávat podíly 20 amerických emisí podnikových obligací. Nemohl ale žádné prodat. "Japonský prodejce akcií prodává americké obligace? Možná je to šílené," řekl. Dozen to dokonce přirovnal k potupě, kterou zakusil, když on a dva kolegové šli na noční rybářskou expedici poblíž pobřeží New Jersey a nic nechytili. Hned po návratu do New Yorku "jsem si vyčerpaný sedl do taxíku a řidička řekla: `Američané jsou lepší rybáři,'" vzpomínal. Nezdrcený Dozen řekl, že cílem společnosti Daiwa je vybudovat "mezinárodní organizaci zaměřenou na vyspělou technologii, která bude mít možná trochu japonské příchuti". Řekl, že se zajímal zvláště o to, aby jeho firma získávala odborné znalosti ohledně termínových obchodů, prémiových opčních obchodů, hypotekárních zástavních listů, digitalizovaných obchodních a investičních systémů, a také fúzí a akvizic. Dozen též řekl, že silné stránky společnosti Daiwa byly v její velké kapitálové základně, její vlivné pozici na tokijském trhu a v jejím propojení s japonskými korporacemi a institucionálními investory. Dozen nastoupil do společnosti Daiwa poté, co v roce 1959 dokončil studia na univerzitě Kyoto University. Jako mnoho mladých nováčků v japonských makléřských firmách začal svoji kariéru prodáváním cenných papírů individuálním investorům. Při svém výstupu na vrchol stál Dozen také v čele burzovní divize společnosti, jejích jednotek s pevnými příjmy a jejích mezinárodních provozů. "Aby získal více zkušeností, neustále se učil novým věcem a teď je velmi vyrovnaný," řekl Takuro Isoda, předseda americké jednotky společnosti Daiwa v New Yorku. Byla to však ona Dozenova zkušenost jakožto obchodního zástupce, která mu umožnila získat politickou podporu - obzvláště ze strany maloobchodních prodejců - k nástupu do funkce prezidenta. Provizní příjem z prodeje domácích akcií a obligací tvoří velkou část výdělku japonských makléřských společností. A každý, kdo postrádá podporu maloobchodních prodejců, "bude slabý", řekl jeden vedoucí pracovník společnosti Daiwa. Pokud Dozen nějakou slabinu, pak je to způsob, jak hraje golf. "Místo toho, aby odpálil míček, ryje v písku jako sedlák," říká Yoneyama.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View