wsj1271.cz

wsj1271.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Asi 400 000 dojíždějících snažících se nalézt cestu v zemětřesením roztrhaném dopravním systému v oblasti Bay bylo včera natěsnáno těsně na sobě v podzemkách, trčelo v dopravních zácpách na hlavních dálnicích nebo marně čekalo na autobus. Jinými slovy, bylo to o něco lepší než průměrné dojíždění na Manhattan. Městští úředníci se v prvním dni, kdy byl po zemětřesení z minulého úterka obnoven běžný pracovní provoz, obávali rozsáhlého kolapsu. Toto silné zemětřesení, které usmrtilo přinejmenším 61 lidí, odřízlo most Bay Bridge, hlavní dopravní tepnu na východ, a uzavřelo většinu nájezdů vedoucích na dálnici č. 101 a výjezdů z této největší dopravní tepny na jih. Oprava mostu potrvá několik týdnů a zabere několik měsíců, než bude opravena část ze 101 přípojek. Navzdory větrné bouři se však kolaps neuskutečnil, hlavně proto, že systém podzemní dráhy Bay Area Rapid Transit (BART) přepravil o 50 % více pasažérů než normálně. Poprvé v historii byly v elegantních moderních vozech systému BART k dispozici jen místa k stání. Navíc se na dvou hlavních mostech stále spojujících San Francisko s oblastí East Bay nevybíralo mostné, což umožnilo, aby doprava plynula bez zastavení. Úředníci se také domnívají, že dopravě pomohla opatření velkých zaměstnavatelů, kteří nechali pracující dojíždět do práce v neobvyklém čase, nebo skutečnost, že mnoho pracujících stále zůstává doma. Mnoho dojíždějících, kteří normálně přijížděli přes most Bay Bridge, jenž je nyní na několik týdnů uzavřen kvůli poškození jednoho oblouku, mohlo včera dorazit do práce o trochu rychleji systémem BART, pokud na přecpaných stanicích dokázali nalézt parkovací místo. I v těch nelepších obdobích je most Bay Bridge nejhorším místem pro dojíždění v regionu a v koloně se tam často čeká 20 30 minut nebo i více. Ne že by dostat se do města bylo jednoduché. Záplavy po bouři způsobily zácpy na dálnicích a mnoho dojíždějících si muselo nalézt cestu ke stanicím systému BART, protože parkoviště byla před svítáním plná. Autobusy někdy nedodržovaly jízdní řád a nechávaly dojíždějící, jako třeba Marilyn Sullivanovou, ve štychu. Její cesta do práce z Petalumy v Kalifornii přes most Golden Gate, který spojuje San Francisko s oblastí North Bay, trvá normálně hodinu a 15 minut. Včera uplynuly tři hodiny a stále čekala na autobusové zastávce a snažila se přestoupit do autobusu jedoucího do finanční čtvrti. "Je to horší, než jsem si myslela," řekla. "Nevím, kde všechny ty autobusy jsou." Ačkoli byl však provoz přes most Golden Gate v ranní špičce hustý, v 8 hodin ráno již zeslábl. "Je to jedna z nejplynulejších cest do práce, jakou jsem kdy absolvoval," řekl Charles Catania, pojišťovací zprostředkovatel, který jel autobusem z Mill Valley v Marin County. "Připadám si jako o dovolené. Myslím, že hodně lidí se polekalo a zůstalo doma." Mluvčí společnosti BankAmerica Corp. však řekla, že včerejší pracovní nepřítomnost v této bankovní holdingové společnosti nebyla o nic vyšší než v průměrný den. Na mostě San Mateo Bridge, který spojuje sanfranciský poloostrov s oblastí East Bay, byla policie překvapena rychlostí, jakou se doprava pohybovala. "Všichni se hodně zapojili a pomáhali," řekl Stan Perez, seržant kalifornské dálniční hlídky. Hodně známek nasvědčovalo tomu, že významnou úlohu sehrála nová pracovní doba zavedená velkými podniky. Most Golden Gate přepravil včera stejně aut jako obvykle, ale místo obvyklé dvouhodinové zácpy to bylo v průběhu čtyř hodin. Společnost Bechtel Group Inc., obří strojírenský koncern ovládaný malým počtem vlastníků uvádí, že zavedl opatření o flexibilní pracovní době od 6 hodin ráno do 8 hodin večer, podle něhož si zaměstnanci mohou v těchto hodinách vybrat jakýkoli osmihodinový interval a přijít do práce. Ze 17 500 zaměstnanců společnosti Bechtel jich asi 4 000 pracuje v San Francisku - a jedna třetina z nich dojíždí ze zasažené oblasti East Bay. Společnost Pacific Gas & Electric Co. nabízí svým 6 000 sanfranciským zaměstnancům dvojí volitelnou pracovní dobu - od 6.00 do 14.00 nebo od 10.00 do 18.00. Pružná pracovní doba možná o třetinu sníží počet zaměstnanců společnosti PG&E, kteří běžně pracují od 9.00 do 17.00, říká mluvčí. Část zaměstnanců se může rozhodnout pro čtyřdenní pracovní týden při 10 hodinách denně, aby dojíždění snížila o 20 %. Ve společnosti Pacific Telesis Group je pružná pracovní doba ponechána na jednotlivých pracovních skupinách, protože část zaměstnanců této telefonní společnosti musí být přítomna v běžné pracovní době, říká mluvčí. Někteří jedinci se sami pokusili za určitou cenu vyhnout očekávanému kolapsu. Jeden hlavní viceprezident společnosti Bechtel řekl, že aby dojel z East Bay do San Franciska, vstával ve tři ráno. Dopravní úředníci se však obávají, že tato mimořádná opatření a spolupráce nebudou trvat dlouho. Ačkoli jeden dopravní úředník uvedl, že řidiči, kteří nevyužili možnost spolujízdy, se dopustili "protispolečenského jednání", samy ve voze jely asi dvě třetiny motoristů přejíždějící Golden Gate v porovnání s obvyklými 70 %. A někteří dojíždějící, uklidněni tím, že nenastal dopravní kolaps, se chtějí vrátit ke svým starým způsobům.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View