Na
Wall
Street
by
chtěli,
aby
správní
rada
letecké
společnosti
UAL
změnila
názor
na
udržení
nezávislosti
společnosti.
Ale
to,
co
se
stane
v
pokračujícím
dramatu
převzetí
dále,
bude
spíše
záležet
na
dvou
nejsilnějších
a
vzpurných
odborových
organizacích
společnosti:
na
pilotech
a
mechanicích.
Někteří
lidé
znalí
situace
věří,
že
kolaps
předchozího
výkupu
za
6,79
miliardy
dolarů
mohl,
když
už
nic
jiného,
alespoň
posílit
pozice
těchto
dvou
odborových
skupin.
Výsledkem
je,
že
možná
mají
nyní
obě
organizace
virtuální
právo
veta
na
jakoukoliv
transakci
týkající
se
společnosti
UAL.
Jeden
důvod:
banky
-
které
pravděpodobně
zareagují
na
jakýkoli
nový
obchod
týkající
se
společnosti
UAL
ještě
obezřetněji
než
poprvé
-
budou
pravděpodobně
trvat
na
souladu
odborářů,
než
budou
souhlasit
s
vydáním
peněz
na
jakoukoliv
novou
nabídku
nebo
i
na
nějaký
méně
ambiciózní
rekapitalizační
plán.
"Sjednocení
piloti
již
ukázali
při
mnoha
příležitostech,
že
jsou
ochotni
a
schopni
stávkovat,"
řekl
vedoucí
pracovník
ve
Fuji
Bank,
jednom
z
velkých
věřitelů
společnosti
UAL.
"Máte-li
obě
(odborové)
skupiny
ve
stávce,
nemáte
žádné
příjmy,
a
to
je
pro
banku
velmi
děsivá
představa."
Právě
minulý
týden
požádala
přední
japonská
banka
o
schůzku
s
předáky
odborů
mechaniků,
aby
zjistila,
na
které
straně
budou
stát,
pokud
by
se
naskytla
další
možnost
nabídky
nebo
rekapitalizace.
Další
důvod:
Mechanici,
povzbuzeni
svým
úspěchem,
kdy
pomohli
potopit
předchozí
transakci,
budou
pravděpodobně
agresivnější,
objeví-li
se
nějaký
další
pokus
o
výkup.
Obě
odborové
organizace
už
mají
výhodné
postavení
v
tom,
že
se
jejich
zaměstnavatel
musí
s
každou
z
nich
dohodnout
na
nových
smlouvách.
To
dává
oběma
možnost
hrozit
stávkou
a
schopnost
odolávat
jakýmkoliv
ústupkům
na
mzdách,
které
by
mohly
být
nutné
k
uskutečnění
transakce.
Takže
i
investoři,
kteří
tlačí
správní
radu
k
rekapitalizaci,
která
by
vyplatila
akcionářům
speciální
dividendy
a
možná
zaručila
zaměstnancům
vlastnický
podíl,
uznávají,
že
odbory
hrají
klíčovou
roli.
"Pravděpodobnost
vytvoření
a
dokončení
transakce
je
bez
spolupráce
odborů
a
ústupků
na
mzdách
menší,"
řekl
Richard
Nye
z
firmy
Baker,
Nye
Investments,
newyorské
společnosti
obchodující
s
akciemi
při
převzetích.
Pan
Nye
se
domnívá,
že
by
se
správní
rada
společnosti
UAL
měla
rozpustit,
pokud
brzy
nepodnikne
kroky
ke
zvýšení
hodnoty
akcionářských
podílů.
Piloti
i
mechanici
dali
jasně
najevo,
že
hodlají
zablokovat
všechny
transakce,
které
se
jim
nebudou
líbit.
"Piloti
se
budou
účastnit
všech
transakcí,
které
se
zde
budou
odehrávat,"
prohlásil
včera
předseda
odborové
organizace
pilotů
Frederick
C.
Dubinsky.
Ale
zda
se
piloti
dokáží
spojit
s
mechaniky,
svými
dlouholetými
protivníky,
je
jiná
otázka.
Zástupce
pilotů
Dubinsky
říká,
že
jeho
odbory
chtějí
majoritní
podíl
pro
zaměstnance.
Piloti
chtějí
přinejmenším
nějakou
formu
kontroly
nad
leteckou
společností,
možná
prostřednictvím
volebního
práva
kvalifikované
většiny.
Mechanici
byli
na
druhou
stranu
ze
zásady
vždy
proti
většinovému
vlastnictví
a
říkali,
že
podle
jejich
názoru
by
zaměstnanci
neměli
být
vlastníky.
Nicméně
v
posledních
dnech
ukázali
předáci
odborové
organizace
mechaniků
jistou
flexibilitu.
"Možná
budeme
moci
dosáhnout
kompromisu,
v
němž
bude
místo
pro
zájmy
(odborové
organizace
pilotů)
i
pro
naše,"
uvedl
Brian
M.
Freeman,
finanční
poradce
mechaniků.
Pan
Freeman
řekl,
že
poradci
odborové
organizace
mechaniků
plánují
tento
týden
schůzku,
kde
se
pokusí
vypracovat
návrh
určité
formy
rekapitalizace,
která
by
mohla
zahrnovat
speciální
dividendu
pro
akcionáře,
zaměstnanecký
podíl
a
možná
investici
do
akciového
kapitálu
od
spřáteleného
investora.
Nepůjde-li
dosáhnout
kompromisu,
trvají
piloti
na
tom,
že
mohou
provést
transakci
bez
podpory
mechaniků.
Ale
v
této
chvíli
je
to
možná
jen
zbožné
přání.
Mechanici
tvrdě
lobovali
za
společnost
proti
původní
nabídce
pilotů
a
vedení
společnosti
UAL.
Jejich
odpor
pomohl
odradit
některé
japonské
banky.
Trvání
pilotů
na
majoritním
vlastnictví
také
může
ztížit
dosažení
myšlenky
rekapitalizace.
"Kdo
by
chtěl
být
veřejným
akcionářem
investujícím
do
společnosti
ovládané
odborovou
organizací
pilotů?"
ptá
se
Candace
Browningová,
analytička
ze
společnosti
Wertheim
Schroeder
&
Co.
"Pro
koho
by
správní
rada
pracovala
-
pro
veřejné
akcionáře
nebo
pro
piloty?"
dodává.
Browningová
říká,
že
věří,
že
rekapitalizace
zahrnující
vlastnický
podíl
zaměstnanců
uspěje
pouze
tehdy,
pokud
piloti
zmírní
své
požadavky
na
kontrolu.
Také
poznamenává,
že
když
piloti
nyní
přijmou
nějaký
minoritní
podíl,
mohou
se
později
vrátit
k
původní
myšlence
a
pokusit
se
převzít
kontrolu.
Další
možností
je,
že
se
piloti
spojí
s
vnějším
investorem,
který
by
se
mohl
pokusit
vynutit
si
vypuzení
správní
rady
pomocí
vyžádaného
souhlasu.
Tímto
způsobem
by
piloti
mohli
přinutit
radu,
aby
schválila
rekapitalizaci,
která
by
dala
zaměstnancům
majoritní
podíl,
nebo
aby
zvážila
poslední
návrh
vedení
odborové
skupiny.
Tato
skupina
neučinila
formální
nabídku,
ale
namísto
toho
sdělila
poradcům
společnosti
UAL
před
poslední
schůzí
správní
rady,
že
pracuje
na
nabídce
v
hodnotě
od
225
do
240
dolarů
za
akcii.
Ale
opět
budou
možná
potřebovat
pomoc
mechaniků.
"Myslím,
že
dynamika
situace
je
taková,
že
se
něco
musí
stát,"
řekl
jistý
představitel
znalý
situace.
Správní
rada
a
management
společnosti
UAL
se
podle
něho
"nemohou
jen
tak
vrátit"
k
běžným
povinnostem.
"Piloti
jim
to
totiž
nedovolí.