wsj0972.cz

wsj0972.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

"Rodičovství", úspěšný a zábavný film letošního léta o rodičích a dětech, byl zřejmě jen začátek. Zdá se, že nový film s příběhem dítěte, které se vyrovnává se smrtí matky, adopcí, stárnoucími rodiči nebo těhotenstvím, se objevuje každý den. A proč ne? Někteří z našich nejlepších a nejsvéráznějších filmových tvůrců - od Truffauta přes Felliniho k Woodymu Allenovi - se inspirovali u Čechova: Když se udělat působivé drama, není lepší místo než prostředí domova. Příliš mnoho lidí, kteří dnes v Hollywoodu pracují, však pravděpodobně trpí bludem, že drama, které se odehrává v každé domácnosti, bude zajímavé i pro lidi žijící někde jinde. A není tomu tak. Některé deníčky prostě nestojí za to, aby je někdo rozebíral. Přesto se najdou lidé, kteří si popláčou u filmu "Pohotová rodina", slabě postaveného a útočného filmu o adopci. To jsou ty citlivé duše, které soucítí, a dokonce si užívají, když slyší o problémech někoho jiného, bez ohledu na to, jak kostrbatě nebo předvídatelně se ten smutný příběh vypráví. Film "Pohotová rodina", který napsala Barbara Benedeková, spoluautorka filmu "Velký mráz", zaujímá postoj, že jen bohatí lidé bydlící v hezkých domech by měli mít děti. Tvůrci filmu zabalili tuto útočnou myšlenku do hezkého obalu. Všichni jsou velmi hodní a hezcí - adoptivní rodiče (Glenn Closeová a James Woods) i pár teenagerů, kteří se rozhodnou dát své dítě k adopci (Mary Stuart Mastersonová a Kevin Dillon). Linda a Michael (Closeová a Woods), jimž může táhnout tak na 40, žijí ve velkém a vkusně vyzdobeném domě na předměstí Seattlu. Všichni jejich přátelé mají děti a oni nemohou, takže nyní chtějí dítě více než všechno ostatní - možná i více než Michael chtěl svůj oblíbený kabriolet nebo luxusní stereo soupravu. Myšlenka na dítě jako nutný majetek mladého zbohatlíka je určitě motivuje, protože prosperující potomci jejich přátel se v pětileté terapii ukazují jako pěkní rošťáci. Když Linda a Michael vyčerpali všechny moderní prostředky podporující plodnost, rozhodli se pro adopci. Herci svými bolestnými výrazy vyjadřují svou opravdovou touhu po maličkém - nebo se možná jen ne tak jemně vyjadřují k nedokonalosti scénáře a chabé režii Jonathana Kaplana ("Obviněný"). Nebo jsou možná znechuceni doslovným hudebním doprovodem: pokud některá postava dospěje k důležitému rozhodnutí, odhalí se její myšlenky melodií "Teď vidím jasně". Kancelář zařizující adopce trvá na tom, aby se adoptivní rodiče setkali s rodnou matkou, takže Linda a Michael zaplatí těhotné Lucy (Mastersonová) autobusový lístek z Ohia. (Proč jsou v těchto filmech svobodné nastávající matky vždy z Ohia? Ptám se na to jen tak jakožto rozený obyvatel Ohia.) Lucy je samozřejmě krásná a vtipná, ačkoli nemá žádné vzdělání. Každý se do každého zamiluje. Nějaká bolest se objeví, když Lucy porodí a když "nevěděla, že se bude takhle cítit" a chce si dítě ponechat. Ale na konci se v deformovaném pohledu tvůrců filmu všechno obrátí v dobré. Stejně jako právníci v nepřátelském prostředí akvizic jde i dítě tam, kde jsou peníze. Na opačném konci životního cyklu je film "Táta", adaptace románu Williama Whartona od Garyho Davida Goldberga. Tento film je o synovi ve středním věku, který si zajišťuje, že jeho opožděný svazek s otcem potrvá, a čeká na jeho stmelení do posledního okamžiku před tím, než starý muž zemře. Obratný styl líčení emocí, který si Goldberg vybrousil v televizních "Rodinných vazbách", nestaví na tom, že by šel do hloubky. Jeho postavy prakticky projdou obrovským množstvím lidských emocí jako turista, který proběhne za osm dní 10 měst. Zastaví se pouze, aby zaznamenaly slzičky bolesti a výdechy zadostiučinění, jako turisté registrující pamětihodnosti, které viděli z okna autobusu. Tomuto filmu nepřidá na atraktivitě ani osvědčená šouravá chůze Jacka Lemmona. Takže je dobře možné, že ve srovnání s pompézností jiných filmů, které teď vznikají, není film "Kdopak to mluví" tak zábavný, jak vypadá. Ze srovnání s nimi však tato lehká komedie vychází jako klenot. Začíná oplodněním z pohledu spermie a pak přechází do pohledu dítěte. Nejlepší vlastností Bruce Willise jakožto herce je jeho plachý, pomalý hlas, kterým mluví za děcko: to je vše, co tu z něj máte. A konečně je tu jeden rodinný film, který docela výmluvně zkoumá hloubku lidských pocitů - jenže jeho hvězdami jsou medvědi. Francouzský režisér Jean-Jacques Annaud ve filmu "Medvědi" již podruhé ukazuje, jak mohou být filmy působivé. (Poprvé to bylo ve filmu "Boj o oheň".) Bezpochyby se divíme, co je to za člověka, kterého láká snažit se porozumět nejprimitivnějším touhám a instinktům způsobem, který vyžaduje nejdůmyslnější hodnocení obrazového vyprávění. Pravděpodobně nabídl tento film svému producentovi Claudeovi Berrimu ve čtyřech dějových linkách: "Osiřelé medvědí mládě. Velký osamocený medvěd. V lese dva lovci. Z pohledu zvířat." Ale potom nemohlo ani obrovské množství slov vystihnout výjimečný pocit z tohoto filmu o osiřelém medvědovi a jeho adopci. Tip na video: Jeden z nejlepších filmů o vztazích mezi dětmi a rodiči za poslední léta jsou "Zmatky v Arizoně", komedie bratří Coenů z roku 1987, která určitě není o těch obyčejných lidech odvedle.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View