Velká
trojka
amerických
automobilek
vykázala
za
třetí
čtvrtletí
ztráty
ve
svých
klíčových
automobilových
podnicích
v
Severní
Americe
a
očekávání
trvale
slabého
prodeje
vozidel
a
cenových
válek
vrhá
stín
na
čtvrté
čtvrtletí.
Nejvýraznější
známky
obtíží
Velké
trojky
přišly
od
společnosti
Ford
Motor
Co.,
která
uvedla,
že
ve
svém
automobilovém
podniku
v
USA
utrpěla
ztrátu
poprvé
od
roku
1982.
Společnost
Ford
předpovídá,
že
čistý
příjem
za
čtvrté
čtvrtletí
spadne
pod
loňskou
úroveň,
a
to
částečně
kvůli
pravděpodobnému
výdaji
500
milionů
dolarů
na
prodej
jejích
ocelářských
provozů.
Neradostné
výsledky
automobilek
byly
vyváženy
silnými
výdělky
z
některých
neautomobilových
provozů.
Přesto
součet
zisku
společností
Ford,
Chrysler
Corp.
a
General
Motors
Corp.
klesl
bez
započtení
jednorázového
zisku
společnosti
Chrysler
ve
výši
309
milionů
dolarů
z
prodeje
akcií
společnosti
Mitsubishi
Motors
o
44
%
z
loňské
1,83
miliardy
na
1,02
miliardy
dolarů.
Všechny
tři
společnosti
oznámily
ztrátu
ze
severoamerických
automobilových
podniků
naposledy
v
krizovém
roce
1982.
Včerejší
oznámení
pomohla
na
akciovém
trhu
zažehnout
polední
vlnu
programového
prodávání.
Kmenové
akcie
společnosti
GM
uzavřely
na
44,375
dolaru
na
akcii,
což
je
snížení
o
50
centů,
společnost
Ford
spadla
o
37,5
centu,
aby
zakončila
na
47,50
dolaru,
a
společnost
Chrysler
klesla
o
37,5
centu
na
22,25
dolaru,
to
vše
při
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů.
Ponuré
vyhlídky
v
Detroitu
odráží
pesimismus
trhu.
Zatímco
japonské
automobilky
získaly
podíl
na
trhu,
Velká
trojka
vedená
společností
GM
snížila
výrobu
v
Severní
Americe
a
spustila
intenzivní
kampaň
maloobchodních
slev.
Podle
představitelů
průmyslu
vyvrcholila
cenová
válka
ve
třetím
čtvrtletí,
kdy
se
tovární
slevy
Velké
trojky
vyšplhaly
přes
1 000
dolarů
za
vůz.
"Nejsilnější
pobídky"
měla
pravděpodobně
společnost
GM,
řekl
Robert
S.
Miller,
finanční
ředitel
společnosti
Chrysler.
"Všichni
jsme
dělali,
co
jsme
museli,
abychom
je
neztratili
z
dohledu."
Avšak
toto
nákladné
úsilí
japonské
zisky
podílů
na
trhu
příliš
nezpomalilo
a
prodej
domácích
automobilů
od
30.
září,
kdy
Velká
trojka
mnoho
svých
programů
ukončila,
klesl
o
19
%.
Společnosti
GM,
Ford
a
Chrysler
již
snížily
výrobní
plány
pro
USA
na
čtvrté
čtvrtletí
odhadem
o
15
%
oproti
úrovním
z
roku
1988.
Pokud
se
prodej
nezotaví,
budou
škrty
ještě
hlubší
a
znovu
se
objeví
pobídky.
Výdělky
společnosti
Ford,
která
se
dlouho
vychloubala,
jak
dokáže
odolat
poklesu,
dostaly
co
proto.
Tato
automobilka
č.
2
označila
za
viníka
44%
poklesu
čistého
zisku
na
477,1
milionu
dolarů,
neboli
1,03
dolaru
na
akcii,
při
příjmu
20,24
miliardy
dolarů
náklady
na
pobídky
a
sníženou
výrobu
-
což
obojí
vzniklo
následkem
výrazně
slabšího
amerického
trhu.
Téměř
celý
pokles
pocházel
z
amerických
automobilových
provozů
společnosti
Ford.
Tento
výrobce
automobilů
z
Dearbornu
v
Michiganu
utrpěl
na
montáži
a
prodeji
automobilů
v
USA
ztrátu
37
milionů
dolarů,
což
je
v
tomto
směru
zhoršení
o
378
milionů
dolarů
oproti
stejnému
čtvrtletí
roku
1988.
Společnosti
Ford
se
podařilo
vykázat
za
toto
čtvrtletí
zisk
zejména
díky
výdělkům
ze
zahraničních
automobilových
provozů
a
finančních
služeb.
Před
rokem
společnost
Ford
oznámila
rekordní
čistý
zisk
856,3
milionu
dolarů,
neboli
1,78
dolaru
na
akcii,
při
příjmu
20,38
miliardy
dolarů.
Za
posledních
devět
měsíců
vydělala
společnost
Ford
3,52
miliardy
dolarů,
neboli
7,51
dolaru
na
akcii,
ve
srovnání
s
4,14
miliardy
dolarů,
neboli
8,53
dolaru
na
akcii.
Ztráta
amerického
automobilového
průmyslu
byla
pro
společnost,
která
až
do
druhého
čtvrtletí
roku
1989
ve
12
po
sobě
jdoucích
čtvrtletích
vykazovala
rostoucí
výdělky,
prudkým
zvratem.
Finanční
viceprezident
David
N.
McCammon
však
trval
na
tom,
že
snižování
nákladů
a
malá
výrobní
kapacita
zapříčiní,
že
výsledky
"budou
při
tomto
poklesu
lepší
než
při
předchozích
poklesech",
kdy
měla
společnost
Ford
čisté
ztráty.
McCammon
přesto
řekl,
že
společnost
Ford
očekává
oslabování
americké
ekonomiky
do
konce
roku
1990,
což
bude
mít
za
důsledek
nižší
prodej
i
výrobu.
Uvedl,
že
kvůli
tomu
zisk
za
čtvrté
čtvrtletí
klesne
pod
výsledky
z
roku
1988,
ačkoli
pád
nebude
tak
prudký,
jako
byl
44%
pokles
ve
třetím
čtvrtletí.
Část
tohoto
poklesu
pochází
z
předpokládaných
výdajů
ve
výši
až
500
milionů
dolarů
na
navrhovaný
prodej
jednotky
Rouge
Steel.
Ve
čtvrtém
čtvrtletí
roku
1988
měla
společnost
Ford
čistý
zisk
ve
výši
1,16
miliardy
dolarů,
neboli
2,42
dolaru
na
akcii.
Provozní
zisk
společnosti
Chrysler
spadl
na
pouhých
22
milionů
dolarů,
neboli
10
centů
na
akcii,
což
je
nejnižší
celkový
čtvrtletní
zisk
této
společnosti
za
sedm
let.
Její
příjem
ve
výši
309
milionů
dolarů,
neboli
1,32
dolaru
na
akcii,
z
prodeje
75
milionů
akcií
společnosti
Mitsubishi
způsobil,
že
čistý
zisk
stoupl
na
331
milionů
dolarů,
neboli
1,42
dolaru
na
akcii.
Obrat
zůstal
na
7,88
miliardy
dolarů.
Tyto
výsledky
obsahují
také
rekordní
čtvrtletní
výdělky
společnosti
Chrysler
Financial
Corp.
ve
výši
76
milionů
dolarů.
Před
rokem
měla
společnost
Chrysler
čistý
zisk
ve
výši
113
milionů
dolarů,
neboli
50
centů
na
akcii.
Miller
uvedl,
že
náklady
na
propagaci
způsobily
"mírnou"
ztrátu
v
severoamerickém
podniku
společnosti
s
osobními
a
nákladními
automobily
ve
městě
Highland
Park
v
Michiganu.
Prohlásil,
že
tato
ztráta
se
"tolik
nelišila"
od
37milionové
ztráty
společnosti
Ford
z
automobilových
provozů
v
USA,
ale
odmítl
být
konkrétní.
Miller
uvedl,
že
společnost
Chrysler
ve
svých
pobídkových
programech
utratila
ve
třetím
čtvrtletí
průměrně
1 000
dolarů
na
vozidlo
ve
srovnání
s
pouhými
450
dolary
na
vůz
v
loňském
roce
-
v
té
době
rekordní
hodnotou.
Řekl,
že
společnost
Chrysler
"si
už
není
jistá"
svými
předpověďmi
obratu
z
osobních
a
nákladních
automobilů
na
modelový
rok
1990
ve
výši
14,2
milionu
dolarů.
Uvedl,
že
zákazníci
jsou
zklamáni
vyššími
cenami
aut
z
roku
1990
obzvláště,
když
vidí
pobídkami
snížené
ceny
modelů
z
roku
1989.
Čistý
zisk
za
devět
měsíců
činil
1,02
miliardy
dolarů,
neboli
4,38
dolaru
na
akcii,
což
zahrnuje
i
příjem
z
prodeje
akcií
společnosti
Mitsubishi,
ve
srovnání
s
617
miliony
dolarů,
neboli
2,77
dolaru
na
akcii,
po
započtení
výdajů
na
uzavření
továren
ve
výši
93
milionů
dolarů,
neboli
42
centů
na
akcii
ve
stejném
období
roku
1988.
Obrat
vzrostl
o
8,4
%
z
25,78
na
27,95
miliardy
dolarů.
Velké
ztráty
severoamerických
automobilových
provozů
poslaly
čistý
zisk
společnosti
GM
prudce
dolů
z
rekordních
859,2
na
516,9
milionu
dolarů.
Společnost
GM
sídlící
v
Detroitu
samostatné
čtvrtletní
výdělky
pro
severoamerické
automobilové
provozy
nezveřejňuje.
Analytici
však
odhadli,
že
společnost
GM
měla
v
domácích
automobilových
provozech
ztrátu
ve
výši
až
300
milionů
dolarů.
Mluvčí
společnosti
GM
uvedl,
že
do
příjmu
zasáhl
8,5%
pokles
obratu
z
osobních
a
nákladních
automobilů
v
severoamerických
provozech
a
slevy
pro
obchodníky
a
zákazníky
převýšily
příjmy
z
růstů
cen
modelů
vozů
pro
rok
1990
dodaných
v
tomto
období.
Výsledky
společnosti
GM
ale
také
ilustrují
rostoucí
rozmanitost
jejích
provozů.
V
jedné
analýze
připsala
společnost
GM
polovinu
čisté
ztráty
svým
dvěma
velkým
technologickým
jednotkám,
společnostem
Electronic
Data
Systems
a
GM
Hughes
Electronics.
Mezitím
společnost
GM
uvedla,
že
její
zahraniční
automobilové
provozy
jsou
na
cestě
k
překonání
rekordního
celoročního
loňského
čistého
zisku
ve
výši
2,7
miliardy
dolarů.
S
výjimkou
její
finanční
pobočky
pomohly
diverzifikované
provozy
společnosti
GM
navýšit
k
30.
září
hotovostní
rezervy
na
5,5
miliardy
dolarů,
což
je
oproti
loňskému
roku
nárůst
o
22
%.
Tato
rezerva
by
mohla
přijít
vhod,
pokud
by
společnost
GM
musela
ve
čtvrtém
čtvrtletí
snížit
výrobu
v
severoamerických
provozech
více,
než
o
již
plánovaných
9,5
%.
Mluvčí
potvrdil,
že
za
těchto
okolností
nebude
pro
společnost
GM
snadné
překonat
rekordní
čistý
zisk
za
čtvrté
čtvrtletí
roku
1988,
který
činil
1,4
miliardy
dolarů.
To
znamená,
že
společnost
pravděpodobně
nepřekoná
loňský
celoroční
zisk
ve
výši
4,9
miliardy
dolarů,
ačkoli
čistý
zisk
za
prvních
devět
měsíců
stoupl
o
1,9
%
na
3,52
miliardy
dolarů
při
příjmu
ve
výši
95,57
miliardy
dolarů.
V
prvních
devíti
měsících
roku
1988
vydělala
společnost
3,46
miliardy
dolarů
při
příjmu
ve
výši
91,21
miliardy
dolarů.