wsj0749.cz

wsj0749.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Prezidentský výbor Národní akademické atletické asociace (NCAA), která dohlíží na většinu amerických meziuniverzitních sportů, uzavřel v roce 1987 smlouvu s Americkým institutem pro výzkum sídlícím ve Washingtonu na průzkum zkušeností vysokých škol ohledně toho, co tento orgán posuzuje při vybírání studentů-sportovců. Stručné "prováděcí shrnutí" bylo vydáno minulý duben a přitáhlo jistou, avšak nevelkou pozornost. Následovaly podrobnější zprávy a přitáhly ještě méně pozornosti. Mám za to, že jsem jedním z několika lidí, kteří je přečetli všechny. Šestá a poslední zpráva byla vydána nyní a zasazuje toto úsilí do kontextu. Byla nazvána "Komentáře studentů" a věnuje se skutečné ostudě univerzitních sportů: Co se stane s mladými sportovci, když vstoupí do univerzitního světa. Ze strany těch, kteří toto nákladné představení umožnili, je to pouhá prosba o pomoc. Předchozích pět zpráv bylo hlavně statistických, ale v hlavních rysech dostatečně srozumitelných. Ukázaly, že hráči první divize fotbalu a mužského basketbalu, špičkových "ziskových sportů", nastoupili do školy s horšími známkami a výsledky testů ze střední školy než hráči "menšinových sportů" a studenti, kteří se podíleli na jiných mimoškolních činnostech, a jakmile byli přijati, měli horší známky, což bylo alespoň částečně způsobeno sportovními nároky, které na byly kladeny. Hráči fotbalu a basketbalu strávili v sezóně sportem více času než účastí na výuce a domácími úkoly dohromady (30 hodin týdně proti 25,3). Téměř polovina (49,8 %) nahlásila, že ze strany trenérů zakusila "psychické týrání", a téměř čtvrtina (24,8 %) uvedla, že byla nucena ignorovat zranění. Ale dokonce ani tato čísla nepopisují situaci tak dobře, jak to činí sportovci vlastními slovy. Složený obraz, který tak vzniká, není obrazem hýčkaného univerzitního sportovce, který si jen krátí čas před tím, než dostane sedmicifernou profesionální smlouvu - ten je součástí nepatrné menšiny. Je to spíš obraz dítěte (mluvíme tu o věku 17 22 let), pro které je velmi těžké ze svého pravděpodobně jediného pokusu na vysoké škole vytěžit maximum. Trefná otázka, která přichází na konci dlouhého anonymního dotazníku, byla tato: "Je něco, na co jsme se vás nezeptali a co byste nám rádi řekli o vašem životě na vysoké škole?" Z téměř 3 000 dotázaných sportovců jich 1 240 věnovalo čas odpovědi. Zde je několik jejich odpovědí: - "Tvrdí, že jsem student-sportovec, ale ve skutečnosti jsem sportovec-student. Na náborovém výletu mi lhali. Fotbal je tu prvořadý." - Juniorský fotbalista. - "Být studentem-sportovcem na vysoké škole je o hodně jiné než na střední škole. Sport, který děláte, především není hra - stává se z něj zaměstnání. Trenéři od vás požadují mnohem více, přestože někteří nejsou ochotní udělat si čas, aby se věnovali vašemu rozvoji. Stáváte se nahraditelným. Váš zájem nejde ze srdce, protože lidé se starají jenom o váš výkon." - Hráč basketbalu v prvním ročníku. - "Trenéři by měli mít ke studentům osobnější a soucitnější přístup - ne na nás pohlížet jako na kusy masa. Vždycky říkají, že prvořadé je dokončit školu, ale nedopřejí nám čas ani neumožní vynechat trénink, abychom se naučili na zkoušky. Prostě chtějí dosáhnout svého za cenu jakýchkoliv nároků na sportovce." - Fotbalista v prvním ročníku. - "Tlak, který je na nás vyvíjen, abychom stále vítězili, vyvrcholil fyzickým násilím, jako jsou rány a facky od trenérů. Někdy se k vám trenéři chovají, jak kdybyste byli součástí velkého stáda zvířat. Jinými slovy, považují vás za kus masa." - Fotbalista ve druhém ročníku. - "Provozování meziuniverzitních sportů vám neposkytuje mnoho času, který byste mohli strávit s ostatními. Jsme téměř odříznuti od (školních) společenských činností. Většinou k tomu dochází proto, že od fotbalu na podzim jdeme přes vzpírání v zimě opět k fotbalu na jaře." - Fotbalista v prvním ročníku. - "Mluvíte o volném čase - jakém volném čase? Čas pro odpočinek a zábavu je vždy něčím, co je nějak spojené s fotbalem (zápasy, vzpírání činek, cvičení nebo filmy). Není žádné období pro regeneraci - je to jeď, jeď, jeď. TÝRÁNÍ našich těl je k nevydržení. Při našem rozvrhu je těžké dobře spát, když víte, co vás zítra čeká." - Juniorský fotbalista. - "Tělesné vyčerpání a deprese jsou v mém životě a v životě některých mých spoluhráčů běžné." - Fotbalista, ročník neuveden. - "Nejčastěji to bývá tak, že univerzitní sportovci procházejí školou, aniž by skutečně naplno zakusili univerzitní život. Člověk si musí vybudovat svou vlastní identitu mimo sport a udělat sport jen součástí, ne celým životem studenta-sportovce." - Hráč basketbalu ve druhém ročníku. - "Nějak, a nevím jak, je třeba znovu začít hrát pro radost, a ne pro příjmy z národní ligy nebo výhodné televizní smlouvy." - Fotbalista, postgraduální student. Existují předzvěsti toho, že změny jsou konečně na cestě. Nadace bratří Knightových z Akronu v Ohiu založila národní výbor pro prošetření reformy univerzitních sportů a prezidentský výbor asociace NCAA již dříve tento měsíc doporučil omezit jarní fotbalovou přípravu na polovinu, posunout zahájení basketbalovou přípravu o měsíc zpět a snížit maximální rozvrh v tomto sportu na 25 utkání z 28. Ačkoli klíčové slovo v tomto odstavci je "může". Když výkonný ředitel asociace NCAA Richard Schlutz přijímal místo ve výboru Nadace bratří Knightových, zdůrazňoval, že skupina zastává "vyvážený" pohled, který hledá všechny možnosti, jak zabránit, aby se loď nerozhoupala přespříliš, a že by doporučení prezidentů mohla čelit významné opozici na velkém lednovém shromáždění asociace NCAA, které o nich bude hlasovat. Četl jsem, že nejmenovaný sportovní ředitel předpověděl, že návrh na omezení basketbalu neprojde kvůli požadavkům "reálného světa" (to jest ekonomickým požadavkům). Avšak "reálný svět" také obsahuje nemilou pravdu, že univerzity podvádějí atlety, které nalákaly a získaly. Pokud svoje způsoby nezmění dobrovolně, možná by je měl někdo mocnější - Kongres - přinutit.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View