Do
restaurace
ve
státě
Maryland
vešli
dva
ozbrojení
lupiči,
nařídili
dvěma
zaměstnancům,
aby
si
lehli
na
podlahu,
a
střelili
je
zezadu
do
hlavy.
Zabijáci
utekli
s
méně
než
100
dolary.
Tuto
a
jiné
příšerné
vraždy
popisoval
nedávno
senátor
Strom
Thurmond
(republikán
za
Jižní
Karolínu),
čímž
apeloval
na
spolutvůrce
zákonů,
aby
obnovili
federálně
platný
trest
smrti.
"Trest
smrti,"
prohlašoval,
"ochrání
ty,
kdo
dbají
zákonů,
před
brutálními
a
krutými
jedinci,
kteří
tyto
zločiny
páchají."
Má
to
jen
jeden
háček:
Zákon,
který
senátor
Thurmond
prosazuje,
by
byl
v
případech
vražd
v
marylandské
restauraci
a
skoro
všech
dalších
zabití
irelevantní.
Většina
vražd
jsou
státní
zločiny,
takže
jakýkoli
federální
zákon
o
trestu
smrti
by
se
pravděpodobně
ukázal
být
více
symbolický
než
podstatný.
Přesto
tento
návrh
zákona
vyvolává
více
rozruchu
než
obchod
s
drogami.
Republikáni
v
Senátu
poté,
co
se
jim
opakovaně
nezdařilo
připojit
pozměňovací
návrh
k
nesouvisející
legislativě,
konečně
protlačili
plnohodnotný
návrh
zákona
o
trestu
smrti
výborem.
Vedení
demokratů
souhlasilo,
že
nechá
v
Senátu
o
problému
hlasovat
před
koncem
roku
-
rozprava
se
jistě
zaměří
na
údajnou
rasovou
nerovnost
ve
vynášení
rozsudků
smrti.
Dokonce
i
někteří
demokraté
připouštějí,
že
většina
senátorů
nejspíš
upřednostňuje
nějakou
formu
zákona
o
trestu
smrti
s
širší
platností.
Návrh
zákona
čekající
na
projednání,
předložený
senátorem
Thurmondem,
by
oživil
dlouho
nepoužívané
federální
zákony
o
trestu
smrti
zřízením
právních
postupů
vyžadovaných
Nejvyšším
soudem.
V
roce
1972
Nejvyšší
soud
všechny
zákony
o
trestu
smrti
-
federální
stejně
jako
státní
-
odložil
a
označil
za
protiústavní.
Ale
v
roce
1976
soud
obnovu
takových
zákonů
povolil,
pokud
splní
jisté
procedurální
požadavky.
Poroty
by
například
musely
před
rozhodnutím,
zda
někoho
pošlou
na
smrt,
vzít
v
úvahu
zvláštní
"přitěžující"
a
"polehčující"
okolnosti.
Od
tohoto
rozhodnutí
v
roce
1976
znovu
zavedlo
trest
smrti
37
států.
Na
federální
úrovni
ho
ale
zablokovali
demokrati
v
Kongresu,
s
výjimkou
zákona
z
roku
1988,
který
umožňuje
trest
smrti
v
jistých
případech
zabití
člověka
souvisejících
s
drogami.
Thurmondův
návrh
zákona
by
zavedl
trest
smrti
na
federální
úrovni
za
23
zločinů,
z
nichž
většina
byla
dříve
trestána
smrtí
podle
federálních
zákonů,
které
Nejvyšší
soud
zrušil.
Mezi
těmito
zločiny
je
vražda
na
federální
půdě,
atentát
na
prezidenta
a
špionáž.
Thurmondův
návrh
zákona
by
také
přidal
pět
nových
zločinů
trestaných
smrtí,
včetně
vraždy
na
objednávku.
(Mimoto
Senát
minulý
týden
přijal
zákon
umožňující
popravu
teroristů,
kteří
zabijí
Američany
v
zahraničí.)
Ve
víru
trestního
řečnění
kolem
problému
se
jedna
zásadní
otázka
týkala
toho,
zda
by
federální
trest
smrti,
vedle
existujících
státních
zákonů,
nějaké
budoucí
zločince
odradil.
Jednak
není
pravděpodobné,
že
by
mnoho
lidí
dostalo
federální
trest
smrti,
neřkuli
bylo
popraveno.
Většina
zločinů
zahrnutých
do
Thurmondova
návrhu
zákona
je
nesmírně
vzácná
-
zabití
soudce
Nejvyššího
soudu,
například,
nebo
úmyslné
zavinění
vlakové
havárie,
která
způsobí
smrt.
Pokud
by
Thurmondův
zákon
platil
v
posledních
třech
letech,
bylo
by
podle
studie
demokratické
části
senátního
Justičního
výboru
ve
skutečnosti
na
federální
rozsudek
smrti
kvalifikováno
pouze
28
obžalovaných.
Poslední
federální
poprava
před
rozhodnutím
Nejvyššího
soudu
z
roku
1972
zakazujícím
trest
smrti
se
uskutečnila
v
roce
1963,
což
znamená,
že
federální
vláda
svou
pravomoc
k
popravě
nevyužila
osm
let.
"V
tomto
smyslu
je
celá
debata
určitý
podvod,"
tvrdí
člen
demokratické
části
Senátu.
"Odvádí
to
pozornost
od
závažných
problémů,
například
jak
přimět
DEA,
FBI
a
celní
úřady
ke
spolupráci"
v
boji
proti
drogám.
Republikáni
uznávají,
že
podle
Thurmondova
zákona
by
bylo
popraveno
jen
málo
lidí,
ale
tvrdí,
že
o
to
nejde.
"Mnoho
vědců
je
toho
názoru,
že
pouhá
existence
trestu
odstraší
od
spáchání
hrdelního
zločinu
mnoho
lidí,"
říká
senátor
Orrin
Hatch
(republikán
za
Utah).
Popravy,
bez
ohledu
na
to,
jak
často
k
nim
dochází,
jsou
také
"řádnou
odplatou"
za
těžké
zločiny,
tvrdí
senátor
Hatch.
Thomas
Boyd,
vedoucí
pracovník
ministerstva
spravedlnosti,
říká,
že
nové
federální
zločiny
související
s
drogami,
od
loňského
listopadu
trestané
smrtí,
mohou
vyústit
v
prudký
nárůst
rozsudků
smrti,
ačkoli
se
to
zatím
nestalo.
Kromě
vzkříšení
starého
problému,
zda
trest
smrti
odradí
zločince,
učinil
zákon
hlavním
tématem
debaty
rasu.
Než
zákon
opustil
výbor,
připojil
k
němu
senátor
Edward
Kennedy
(demokrat
za
Massachusets)
pozměňovací
návrh,
který
obžalovanému
umožňuje
vyhnout
se
rozsudku
smrti
v
soudních
okresech,
kde
je
o
popravách
rozhodováno
prokazatelně
rasistickým
způsobem.
Pozměňovací
návrh
přiměl
senátora
Thurmonda
k
ironickému
protestu,
když
si
postěžoval,
že
toto
trest
smrti
"zabije".
Mnoho
studií
ukazuje,
že
státní
soudci
a
poroty
ukládali
tresty
rasově
diskriminujícím
způsobem.
A
Kennedyho
pozměňovací
návrh
by
omezil
nejen
federální,
ale
i
státní
rozsudky,
a
to
dvěma
podstatnými
způsoby.
Všem
obžalovaným
by
umožnil
předložit
statistické
důkazy
ukazující,
že
v
minulosti
byl
trest
smrti
uplatňován
v
rasovém
nepoměru.
A
na
žalobce
by
přenesl
úkol
vyvrátit,
že
jakékoli
statistické
rasové
nerovnosti
byly
způsobeny
diskriminací.
"Tento
úkol
je
velmi
těžké,
ne-li
nemožné,
splnit,"
říká
Boyd.
"Jak
dokážete,
že
ne?"
Jelikož
většina
žalobců
by
nebyla
schopna
nezvratně
dokázat,
že
rozsudek
neovlivnily
rasové
faktory,
mohly
by
se
popravy
zastavit
všude,
vysvětluje
Boyd.
Přinejmenším
15
významných
studií
chce
ukázat,
že
jednotlivé
státy
ukládaly
trest
smrti
nerovnoměrně
mezi
vrahy
bílých
a
černých
a
mezi
černé
a
bílé
obžalované.
Konzervativci
přesvědčivost
studií
zpochybňují
a
připomínají,
že
Nejvyšší
soud
v
roce
1987
rozhodl,
že
takový
průzkum,
bez
ohledu
na
přesnost,
není
relevantní
vzhledem
k
ústavnímu
napadání
konkrétního
rozsudku
smrti.
Kennedyho
pozměňovací
návrh
by
v
podstatě
vytvořil
zákon
obcházející
rozhodnutí
Nejvyššího
soudu.
Právníci
by
se
ustanovení
dychtivě
chopili
ve
svých
odvoláních
proti
trestu
smrti,
říká
Richard
Burr,
vedoucí
týmu
pro
obhajobu
trestu
smrti
Právního
fondu
pro
obhajobu
a
vzdělávání
Národní
asociace
na
podporu
nebělošské
populace
(NAACP).
Kennedy
svůj
návrh
nedokázal
začlenit
do
vloni
vytvořené
protidrogové
legislativy
a
ten
tedy
bude
nyní
členy
Senátu
opět
vážně
napadán.
Ale
jestli
to
přečká,
mohl
by
podnítit
další
změny
zákonů,
tvrdí
Burr.
To
by
mohlo
donutit
Kongres
a
státy
zúžit
trest
smrti
pouze
na
ty
rozsudky,
které
se
ukážou
být
poměrně
prosty
rasové
nevyrovnanosti
-
např.
u
vražd
spáchaných
recidivisty,
kteří
své
oběti
mučili.
Takové
zúžení
trestu
by
zřetelně
omezilo
jakýkoli
odstrašující
účinek,
který
nyní
má.
A
to
by
zase
jen
posílilo
argumenty
těch,
kteří
jsou
proti
popravě
za
jakýchkoli
okolností.