wsj0085.cz

wsj0085.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Deset let chodila Genie Driskillová do banky v sousedství, protože to pro ni bylo pohodlné. Jako zákazník s vysokým zůstatkem na účtu, po kterém banky prahnou, nepřemýšlela příliš o úrocích, které dostávala, ani o poplatcích, které bance platila. V srpnu však zavedla banka First Atlanta National Bank svůj Královský účet, balíček připravený k nalákání takových zákazníků, jako je paní Driskillová. Balíček kromě jiného obsahoval běžný účet, bezpečnostní schránku a kreditní kartu - vše zdarma - a k tomu velkou nabídku půjček na splátky. Vše, co musela udělat, bylo vložit 15 000 dolarů na vkladní certifikát nebo získat oprávnění k osobnímu kreditu ve výši 10 000 dolarů. "Něco si za svou loajalitu zasloužím," říká. Přešla se svým podnikem k bance First Atlanta. Tak to dnes v konkurenčním světě spotřebitelského bankovnictví chodí. Téměř po celé desetiletí soutěžily banky o zákazníky hlavně úrokovými sazbami, které vyplácejí z jejich vkladů a které si účtují z jejich půjček. Konkurenční sazby byly většinou vyváženy vysokými poplatky za různé služby. Mnoho bank se však od striktní cenové soutěže odvrací. Místo toho se snaží vybudovat zákaznickou loajalitu sdružováním služeb do balíčků a jejich poskytováním pro malé cílové skupiny obyvatel. "Jestliže nesegmentujete trh, zkrachujete," říká Anne Mooreová, prezidentka společnosti Synergistics Research Corp., firmy zabývající se bankovním poradenstvím z Atlanty. Společnost NCNB Corp. z Charlotte v Severní Karolíně představila nedávno svůj Program finančních kontaktů zaměřený na mladé lidi, kteří právě startují svou kariéru. Program nabízí nejen předem schválenou půjčku na automobil do výše 18 000 dolarů, ale přidává speciální výpis pohybů finančních prostředků, aby pomohl ušetřit peníze. V září společnost Union Planters Corp. z Memphisu v Tennessee zavedla Výhodný účet, balíček určený pro skupinu lidí "něco nad třicet" se službami, které zahrnují kreditní kartu a úvěr bez ročních poplatků a o celý procentní bod nižší sazbu při půjčce na splátky. Teorie je následovná: tyto osoby, často s malými dětmi, se nacházejí v prvních letech svých úvěrů - a když si od banky půjčí, budou banku možná později využívat i nadále k jiným službám. Nějakou dobu banky směřovaly své balíčky na starší obyvatele, demografický segment s nejvyššími úsporami. Tyto snahy zesilují. Judie MacDonaldová, viceprezidentka pro maloobchodní prodej společnosti Barnett Banks Inc. z Jacksonville na Floridě, říká, že její společnost se nyní zaměřuje na podskupiny na trhu tak, že upravuje svůj populární Partnerský program pro seniory na míru lidem s různým životním stylem. "Rozdílný věk, místo pobytu i životní styl vytváří četné dílčí trhy," říká MacDonaldová. Říká, že jednotlivé pobočky banky Barnett mohou přidat do svých balíčků pro seniory různé výhody - jako například atletické aktivity nebo cestovní kluby - aby se obrátily k zájmům na místním trhu. "Aktivního 55letého člověka z Boca Raton budou možná více zajímat Seniorské olympijské hry, zatímco pětasedmdesátníka z Panama City může více zajímat seminář o zdraví," říká. Banky zkoušely bankovní služby v balíčcích dříve. V roce 1973 zavedla společnost Wells Fargo & Co. ze San Franciska Zlatý účet, která obsahoval zdarma vedení běžného účtu, kreditní kartu, bezpečnostní schránku a cestovní šeky za měsíční poplatek 3 dolary. Tohoto konceptu se chytila spousta napodobitelů, ale banky přestaly balíčky propagovat. Z jednoho velkého důvodu: kvůli nízkým maržím. Mnohé banky, hlavně ty menší, přecházely na počítačovou techniku pomalu a nemohly se zaměřit na neobsazené niky na trhu, které by tyto programu učinily ziskovějšími. Když se v polovině 70. let bankovní zisky ztenčily, důraz se přenesl na hledání způsobů, jak snížit náklady. Nyní však umožňují počítače více bankám analyzovat své zákazníky podle věku, příjmu a místa bydliště. Jsou schopnější dostat se k těm segmentům, které se v důsledku deregulace objevily koncem 70. let. Deregulace účinně odstranila všechna omezení určující, co mohou banky zaplatit za vklady, a otevřela prostor novým produktům, jako jsou například vkladní certifikáty s vysokou sazbou. Tam, kde dříve banka nabízela běžný spořící účet, začala nabízet účty peněžního trhu, vkladní certifikáty a běžné účty s úroky a zvyšující se sazby závislé na výši vkladu. Konkurence se přiostřila, když větší banky, jako Norwest Corp. z Minneapolis a Chemical Banking Corp. z New Yorku, rozšířily svůj boj o podíl na trhu do malých měst po celé zemi. "Dnes si bankéři dělají starosti s místními, regionálními (bankami) a těmi ve finančních centrech, stejně jako se spořitelními a úvěrovými sdruženími," říká A. Mooreová ze společnosti Synergistics Research. "Takže lidé, kteří před deseti lety ani nepomysleli na cílové skupiny, se dnes předhánějí v definování své zákaznické základny." Konkurence vychovala mnohem moudřejšího zákazníka. "Průměrná domácnost si otevře 19 účtů u tuctu finančních institucí," říká Michael P. Sullivan, který řídí svou vlastní firmu bankovního poradenství v Charlotte v Severní Karolíně. "Tato velká fragmentace dosti zdražuje proces přilákání a udržení si dnešních zákazníků citlivých na sazby." Balíčky podporují loajalitu tím, že odměňují zákazníky, když provádějí všechny své bankovní operace na jednom místě. Za své starosti získávají banky více zákazníků, u nichž je méně pravděpodobné, že odejdou kvůli každému snížení sazeb. Čím více účtů zákazníci mají, říká Sullivan, tím pravděpodobněji je osloví balíček služeb - a budou loajální k bance, která jej nabízí. To se může dále vyplatit, když se zákazníci, hlavně ti mladší, změní z dlužníků v ty, kteří spoří nebo investují. Balíčkové bankovnictví však i pár nedostatků. Nové technologie, školení zaměstnanců a propagační úsilí mohou být nákladné. Společnost Chemical Bank utratila podle hlavního viceprezidenta pro marketing Thomase Jacoba v roce 1986 přes 50 milionů dolarů za zavedení své řady ChemPlus, několika balíčků zaměřených na různé segmenty. "Není snadné přijít na trh s něčím tak obsáhlým a úspěšně to prodat," říká Jacob. Přesto bankéři očekávají, ze balíčkové bankovnictví bude prosperovat, hlavně proto, že stále více zákazníků požaduje, aby jim byly finanční služby ušity na míru podle jejich potřeb. "V dnešní době vstupují zákazníci bank do dveří a očekávají, že máte připraven balíček speciálně pro ," říká Mooreová. Podle Alvina T. Salea, marketingového ředitele společnosti First Union Corp. z Charlotte, se některé banky začínají tímto směrem orientovat. Banka First Union, říká, nyní balíčky pro sedm skupin zákazníků. Ty se brzy rozdělí na 30 podskupin. Sale říká: "Myslím, že si více bank začíná uvědomovat, že musíme být spíše jako obchodní domy, ne butiky." Osobní penzijní účty.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View