wsj0071.cz

wsj0071.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Když letos na podzim Warren Winiarski, vlastník společnosti Stag's Leap Wine Cellars v Napa Valley, oznámil cenu 75 dolarů za Cabernet ze sudu 23, ročník 1985, bránilo se tomu jen málo vináren a restaurací po celé zemi. "Toto je vrchol mých vinařských zkušeností," prohlásil Winiarski, když víno představoval na večeři v New Yorku, "a jako takový jsem jej chtěl vyzdvihnout." Odhaduji, že je to nejlepší víno, jaké kdy bylo ve Stag's Leap vyrobeno, a jelikož ho máme necelých 700 beden, jistě se rychle vyprodá. Cena je novým vrcholem za kalifornský Cabernet Sauvignon, ale není nejvyšší. Diamond Creek Lake Vineyard Cabernet ročník 1985 měl letos na podzim na láhvi cenovku 100 dolarů. Jedním z nejrychleji rostoucích segmentů na trhu s vínem je kategorie nejluxusnějších vín - vín s omezenou výrobou, s výjimečnou kvalitou (nebo považovanou za výjimečnou, což vyjde nastejno) a s nadmíru vysokými cenami. Do této skupiny patří léta stáj klasiků - první sklizně z Bordeaux (Lafite-Rothschild, Latour, Haut-Brion, Petrus), burgundská vína Grand Cru (Romanee-Conti a La Tache), prvotřídní šampaňská vína (Don Perignon či Roederer Cristal), exkluzivní sladká vína (Chateau Yquem či ryzlinky Trockenbeerenauslesen z Německa a Biondi-Santi Brunello Riserva z Toskánska). Tato prvotřídní vína se pohybovala v cenách od 40 do 125 dolarů za láhev. Zhruba před rokem přijal však tento exkluzivní klub několik nových zářících členů. Klasická vína prudce podražila, aby se vyrovnala konkurenci, a téměř to vypadá, že se mezi současnými zástupci z každého většího vinařského regionu na světě soutěží o láhev s nejvyšší cenou. Francie se může pochlubit lvím podílem na nejdražších lahvích. Láhev Bordeaux z první sklizně ročníků 1985 a 1986 stojí 60 80 dolarů (kromě nejméně vyráběného vína, co se týče množství, Chateau Petrus, které stojí kolem 250 dolarů!). V porovnání s jinými francouzskými víny ze současných sklizní se však tyto ceny zdají být poněkud skromné. Chateau Yquem, vedoucí víno ze Sauternes, se nyní u slabšího ročníku, jako byl 1984, šplhá vysoko nad 100 dolarů za láhev; neuvěřitelně dobrý ročník 1983 stojí 179 dolarů. U šampaňského se některá prestižní cuvée blíží 100 dolarům za láhev. První šampaňské, které překročilo tuto cenovou hranici, byl Salon de Mesnil Blanc de Blancs, ročník 1979. Salon z roku 1982 stojí 115 dolarů. Roederer Cristal s 90 dolary za láhev se ihned vyprodá po celé zemi a Comtes de Champagne Blanc de Blancs značky Taittinger se této hranici blíží. Skvělá červená vína z údolí řeky Rhone také podražila. Například Cote Rotie La Landonne značky E. Guigal ročník 1982 stojí 120 dolarů. Žádný z francouzských vinařských regionů však nedokáže vypálit rybník Burgundsku. Šest vín Domaine de la Romanee-Conti, 72 nejcennějších akrů vinohradů na celém světě, několik let udává ceny v trojciferných číslech. Počínaje sklizní ročníku 1985 ceny stouply: La Tache 195 dolarů; Richebourg 180 dolarů; Romanee-Conti 225 dolarů. Další malý burgundský pozemek, Coche-Dury, právě nabídl svůj ročník 1987 Corton-Charlemagne za 155 dolarů. Z Itálie je tu Angelo Gaja Barbaresco s 125 dolary za láhev, La Solaia značky Piero Antinori, 90dolarový Cabernet z Toskánska a Biondi-Santi Brunello za 98 dolarů. Španělské víno Vega Secilia Unico 1979 (vydané pouze ve svém desátém ročníku) stojí 70 dolarů, stejně jako australské Grange Hermitage, ročník 1982. "Existují jistá kultovní vína, která mohou diktovat tyto vyšší ceny," říká Larry Shapiro ze společnosti Marty, jednoho z největších vinařských obchodů v Dallasu. "Rozdíl je v tom, že se to teď děje s mladými právě nastupujícími víny. Příčinu vidíme částečně v tom, že staré sklizně jsou stále vzácnější." Vinařské aukce omezené zásoby těchto vín téměř vyčerpaly, a Shapiro pokračoval: "Zažili jsme dramatický pokles poptávky po vínech ze 40. a 50. let, která stojí 300 400 dolarů za láhev. Některá mladší vína, dokonce i ta za 90 100 dolarů za láhev, jsou téměř zadarmo." Vezměme si třeba Lake Vineyard Cabernet z Diamond Creek. Vyrábí se jen v letech, kdy hrozny perfektně dozrají (posledně to byl ročník 1979) a pocházejí z jediného akru vinohradu, který v roce 1987 vynesl pouhých 75 beden. Majitel Al Brownstein jej původně plánoval prodávat za 60 dolarů za láhev, ale když se ho maloobchodník z jižní Kalifornie zeptal: "Je to velkoobchodní nebo maloobchodní cena?", rozmyslel si to. Nabídl víno za zhruba 65 dolarů za láhev ve velkoobchodě (100 dolarů v maloobchodě) a rozeslal obchodníkům v celé zemi formulář s žádostí, aby zaškrtli jednu ze tří odpovědí: 1) ne, víno je příliš drahé (2 odpovědi); 2) ano, je drahé, ale vezmu ho (2 odpovědi); 3) vezmu vše, co bude k dostání (58 odpovědí). Víno bylo rozesíláno v baleních po šesti lahvích namísto běžných 12, ale i tak se ho nedostávalo, protože putovalo k 62 maloobchodníkům ve 28 státech. "Mysleli jsme si, že je strašně drahé," řekl Sterling Pratt, ředitel společnosti Schaefer ze Skokie v Illinois, jednoho z předních obchodů na předměstí Chicaga, "ale jsou lidé, kteří mají velmi rozdílné názory na hodnotu. Dostali jsme dvě balení po šesti lahvích - a jsou pryč." Pratt poznamenal, že si myslí, že ceny tak vzrostly proto, že výrobci neradi vidí, když špičková vína výrazně podraží později. I když se zákazníci nejprve zdráhají, nakonec se víno s vysokým oceněním od kritiků prodá. "Zpočátku mohou zákazníci na cenu reagovat šokem," řekl Pratt, "ale jak se o víně víc mluví a začne se prodávat, nakonec se nadchnou a rozhodnou se, že i ta astronomická cena stojí za to, aby si ho přidali do své sbírky." "U některých lidí je to jen druh čekání, než do toho někdo půjde první," dodal Larry Shapiro. "Rádi mluví o tom, že mají nové víno Red Rock Terrace [jeden z Cabernetů z Diamond Creek], nebo Cabernet Dunn ročník 1985 nebo Petrus. Výrobci vidí, že se tento trh otvírá, a nyní vyrábějí vína, která tyto lidi osloví." Tím se vysvětluje, proč tak rychle stoupá počet těchto vín. Zákazníci, kteří vína na této úrovni kupují, jsou však také více znalí, než byli před pár lety. "Když víno nebude kvalitní, nekoupí je," řekl Cedric Martin ze společnosti Martin Wine Cellar v New Orleans. "Nebo když cítí, že je víno předražené a že mohou dostat něco stejně dobrého za méně peněz." C. Martin zvýšil ceny některých vín (jako Grgich Hills Chardonnay, nyní za 32 dolarů), jen aby zpomalil prodej, ale začíná pozorovat jistou zdráhavost vůči drahým červeným burgundským vínům, Cabernetům a Chardonnay v rozpětí mezi 30 a 40 dolary. Co se prodává a co ne, souvisí samozřejmě do velké míry s image a nedá se to vynutit. Obchodníci s vínem sotva udrží Roederer Cristal na skladě, ale Salon le Mesnil musí prosazovat, dokonce snížením jeho ceny ze 115 na 90 dolarů. Stěží je to otázka kvality - Salon ročník 1982 je výtečné víno, ale jak poznamenal Pratt, lidé mají své vlastní představy o hodnotě. Je také zajímavé zjistit, že hodně drahých vín se vždy rychle neprodá. Například na každém větším trhu v USA můžete koupit La Tache ročník 1986 nebo Richebourg, doslova všechny první sklizně Bordeaux (kromě Petruse), stejně jako Opus One a Dominus z Kalifornie a v současnosti Sud 23 od Stag's Leap ročník 1985. S tím, jak s blížícími se prázdninami přichází největší období prodeje vína v roce, bude zajímavé sledovat, jak si nejluxusnější vína vedou. V lednu by mělo být poměrně jasné, co je v kurzu - a co ne. Paní Ensrudová je newyorskou spisovatelkou na volné noze, která se zabývá psaním o víně.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View