mf930709_053

mf930709_053

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsetetest
Genrereview
Text typepub

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Mezinárodní herecká pyramida

Chrudim - Šest mladých herců a hereček: Australan Robert Parsons, Češka Kristyna Maděričová, Francouz Philippe Rodriguez-Jorda, Japonec Noriyu - kiSawa, Němka Bettina Vielhaberová a Řekyně Ekaterini Antonakaki. Šestice, jeden lidský hlas, pyramida postavená na špičce a v pozadí režisér Josef Krofta - tak začíná mezinárodní divadelní projekt Babylónská věž. Světovou premiéru měl na konci června ve francouzském Charleville Meziéres, v úterý se představil na přehlídce Loutkářská Chrudim a oficiální premiéra české verze představení se uskuteční v pondělí na scéně pražského Divadla v Celetné. Hrát se bude každý den do konce července, na jaře vyjedou na evropské turné, které zakončí vystoupením na festivalu v Avignonu. První impuls k Babylónské věži získal Krofta před dvěma lety, když vedl stáž v Charleville Meziéres: "Pracoval jsem s šestadvaceti stážisty a slyšel od nich angličtinu v nejrůznějších verzích. Původní podoba byla ovšem mnohem monumentálnější - opíjeli jsme se představou, že takové poselství bude zajímat celý svět. Nyní jde o setkání čerstvých absolventů a studentů dvou škol." Fakt, že hrají "jen" studenti, kvalitu představení nikterak nesnižuje. Inscenace není rekonstrukcí jedné biblické legendy - zmatení jazyků je jenom klíčem k dějinám, jimiž prochází šest "vylosovaných diváků". Konstrukce pyramidy - výprava Petr Matásek - se stává divadlem světa, jevištěm, na němž je humor o několik odstínů mrazivější než v Kroftových "drakovských" inscenacích. Trochu nezvykle zní i komentář - místy mnohomluvně pateticky. Tenhle pocit však okamžitě mizí ve vrcholných scénách - třeba když si lidé rozeberou končetiny sochy klauna-Krista namísto kyjů, aby s nimi bojovali za pravou víru... Na vzniku inscenace se vedle International Institut de la mario z Charleville Meziéres podílela pražská DAMU, a především Mezinárodní institut figurativního divadla při divadle Drak z Hradce Králové. "Chceme uvádět loutkové divadlo do širších souvislostí, se stejnou prestiží a respektem, s jakými se díváme na ostatní druhy umění," říká o zaměření institutu Josef Krofta. "Připadám si jako kamikadze. Rozjíždíme věc, která by nás nemusela zajímat. Většina divadel se dnes podvoluje tlaku, aby z něčeho ubírala, my přidáváme."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View