Brazilský
prezident
vyhlásil
státní
smutek
Autodrom
v
Imole
uzavřel
soud
O
Nejzranitelnější
je
hlava,
tvrdí
Niki
Lauda
Konec
podtitulku
Brasilia/Imola
(čt,
Reuter)
-
"Auta
jsou
příliš
rychlá
a
vymykají
se
kontrole.
Tato
sezona
bude
plná
havárií
a
budeme
šťastni,
když
se
nic
vážného
nepřihodí.
"
Tolik
přání
(nesplněné)
jezdce
formule
1
Ayrtona
Senny
v
nedělním
vydání
brazilského
listu
O
Globo.
Trojnásobný
mistr
světa
a
autor
tohoto
výroku
nepřežil
VC
San
Marina,
když
v
třísetkilometrové
rychlosti
nevytočil
zatáčku
Tamburello
a
narazil
do
betonové
zdi.
Po
sobotní
smrtelné
nehodě
Rakušana
Rolanda
Ratzenbergera
si
okruh
v
Imole
připsal
druhý
křížek
a
v
Brazílii
byl
vyhlášen
třídenní
státní
smutek.
Superrychlá
trať
byla
dosud
milosrdná,
další
Brazilec
Nelson
Piquet
vyvázl
ze
zatáčky
Tamburello
v
roce
1987
pouze
se
zlomenýma
nohama,
Rakušan
Gerhard
Berger
přežil
požár
vozu,
v
němž
byl
po
havárii
uvězněn.
"Věděl
jsem,
že
Rolanda
může
zachránit
jen
zázrak.
Jako
pilot
F1
s
tím
však
člověk
musí
stále
počítat.
Mezi
životem
a
smrtí
je
jen
malá
mezera,"
tvrdil
před
televizní
obrazovkou
v
depu
Gerhard
Berger.
"Musel
jsem
se
dlouho
přesvědčovat,
abych
pokračoval
v
tréninku.
Bylo
to
velmi
důležité,
jinak
bych
možná
už
nikdy
do
kokpitu
nevlezl,"
vysvětlil
Berger,
proč
po
tragédii
sedl
hned
za
volant.
Sám
Senna
si
šel
místo
havárie
obhlédnout
a
v
německém
nedělníku
Welt
am
Sonntag
se
rozpovídal
nad
bezpečností
okruhů
-
prý
má
v
Imole
na
hrubé
trati
s
táhlými
zatáčkami
problémy
s
ovládáním
svého
vozu.
"Můj
Williams-Renault
prokázal
technické
nedostatky,
reagoval
nervózně
a
Schumacherovu
Benettonu
jsem
mohl
jen
závidět,"
posteskl
si
v
článku
Senna
a
zamyslel
se
nad
dravým
mládím
za
volantem:
"Barrichellova
nehoda
a
smrt
Ratzenbergera
mě
utvrdily,
že
s
přibývajícími
nováčky
stoupá
nebezpečí.
Nezkušení
mladí
kluci
nadměrně
riskují.
"
Sennovy
problémy
postřehl
v
závodě
i
Michael
Schumacher,
pozdější
vítěz
VC:
"Jezdil
jsem
za
Ayrtonem
a
v
šestém
kole
jsem
si
všiml,
že
jeho
vůz
v
té
zatáčce
maličko
ztrácel
stabilitu,
o
kolo
později
se
tam
vyboural."
Teorií
o
příčinách
Sennovy
nehody
je
více,
o
možnosti
poruchy
zavěšení
kol
se
zmiňuje
chilský
jezdec
Eliseo
Salazar.
Podle
mechanika
Benettonu
neměl
Senna
optimálně
zahřáté
pneumatiky,
neboť
po
kolizi
hned
na
startu
jezdili
závodníci
pět
okruhů
za
vodícím
vozem.
Právě
počáteční
nehoda
mohla
zanechat
na
trati
drobné
úlomky,
které
mohly
poškodit
Brazilcovy
pneumatiky.
Spekulací
je
pak
tvrzení,
že
Senna,
aby
si
udržel
vedení,
prostě
přecenil
své
síly.
Trojnásobný
mistr
světa
Brit
Jackie
Stewart
se
pak
stejně
jako
Ital
Alessandro
Nannini
přiklání
k
názoru,
že
v
Imole
by
se
už
nikdy
jezdit
nemělo.
Okruh
byl
skutečně
včera
ráno
rozhodnutím
soudu
uzavřen.
Přesto
se
fanouškům
podařilo
položit
pod
modrou
skvrnu
na
bílé
zdi
(memento
osudného
nárazu)
květiny,
které
se
objevily
i
u
sídla
Williamsu
v
Didcotu
v
jižní
Anglii.
Williams
stejně
jako
ředitelství
tratě
v
Imole
se
zatím
k
tragédii
nevyjádřily.
To
ostatně
neudělal
ani
čtyřnásobný
mistr
světa
Alain
Prost,
kterého
po
skončení
kariéry
Senna
loni
u
týmu
Williams
Renault
nahradil,
zato
opět
vystoupil
s
kritikou
odpovědných
za
apatii
vůči
bezpečnosti
závodníků.
"Jezdci
jsou
tak
dobře
placení,
že
se
očekává
jejich
mlčení.
Léta
jsem
se
je
snažil
dát
dohromady,
ale
nikdo
mě
neposlouchal,"
rozčiluje
se
Prost,
někdejší
Sennův
rival.
Oba
se
před
závodem
potkali
v
depu
a
potřásli
si
rukou.
Právě
Prost
by
se
měl
chopit
role
mluvčího
pilotů,
do
které
ještě
v
neděli
v
poledne
v
rozhovoru
pro
agenturu
Reuter
navrhoval
Niki
Lauda
právě
Sennu.
"Jezdci
momentálně
do
ničeho
nemluví.
Nechci
říct,
že
lidé
z
FIA
dělají
špatnou
práci,
ale
řídit
vůz
formule
1,
nebo
obyčejný
automobil
je
rozdíl.
Piloti
by
se
měli
dát
dohromady
a
vést
by
je
měl
Ayrton.
"
Podobně
jako
Schumacher
určil
i
Lauda
za
nejzranitelnější
místo
hlavu:
"Piloti
na
tom
mají
také
svůj
díl
viny:
nepodnikli
nic
proto
,
aby
byla
jejich
hlava
lépe
chráněna.
Tam
je
podle
mého
kámen
úrazu:
hlava
je
při
podobném
nárazu
jedinou
částí
těla,
která
není
pevně
fixována
a
musí
pohltit
obrovské
množství
energie,"
přidal
se
Lauda
a
zamyslel
se
nad
touto
motoristickou
disciplínou:
"Formule
1
je
extrémně
nebezpečný
sport
a
člověk
si
musí
neustále
klást
otázku,
jestli
to
má
vůbec
nějaký
smysl.
Nyní
znám
pouze
jedinou
odpověď:
Ne!
Senna
byl
nejlepším
pilotem,
kterého
jsem
znal.
Byl
perfektní
a
věděl
o
řízení
závodního
vozu
úplně
všechno.
"
Na
černý
víkend
motoristického
sportu
reagoval
brazilský
prezident
Itamar
Franco
vyhlášením
státního
smutku
k
uctění
památky
zahynuvšího
krajana.
Tři
dny
budou
v
Brazílii
na
všech
veřejných
budovách
na
půl
žerdi
vyvěšeny
smuteční
vlajky
a
veškeré
oficiální
společenské,
kulturní
a
sportovní
akce
budou
zrušeny.
Prezident
Franco
již
projevil
rodině
34letého
sportovce
soustrast
a
předal
instrukce
brazilskému
velvyslanectví
v
Itálii,
aby
Sennovo
tělo
bylo
co
nejrychleji
přepraveno
do
jeho
rodné
země,
což
by
mělo
být
učiněno
nejdříve
dnes
večer
po
soudně
nařízené
pitvě.
"Pro
Brazilce
je
to
obrovský
šok,
ztratili
symbol
národní
hrdosti,"
prohlásil
Francův
prezidentský
předchůdce
Jose
Sarney.