lnd94103_101
lnd94103_101
Date | 19 |
---|
Source type | nws |
---|
Year | 19 |
---|
Annotation status | tamw |
---|
Subset | train-6 |
---|
Genre | description |
---|
Text type | inf |
---|
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Panorama
klasiky
HUDBA:
První
série
kolekce
PANORAMA
nabízí
deset
vzájemně
nesouvisejících
titulů
z
katalogu
vážné
hudby
vydavatelství
Panton.
Na
kompaktních
discích
představuje
nahrávky
vzniklé
v
posledním
zhruba
čtvrtstoletí:
například
Houslové
koncerty
tří
epoch,
Skladby
pro
lesní
roh
a
orchestr,
Koncerty
Talichova
kvarteta
nebo
Oblíbené
skladby
z
Ruska.
Každý
disk
série
poskytuje
zhruba
hodinu
hudby,
takže
umožňuje
zvolené
téma
pokrýt
obsáhleji
než
dlouhohrající
deska.
Album
Klasické
viloncellové
koncerty
českého
původu
představuje
skladby
od
méně
slavných
příbuzných
slavnějších
nositelů
téhož
jména:
Carla
Stamitze
(syn
Jana
Václava
Antonína
Stamice),
Josefa
Rejchy
(strýc
Antonína
Rejchy)
a
Antonín
Vranický
(bratr
Pavla
Vranického).
Styl
prvních
dvou
tkví
v
mannheimské
koncertantní
tradici,
kterou
občas
koření
předzvěst
romantismu.
Oba
sólisté
Jan
Hališka
(Stamitz)
a
Miloš
Sádlo
(Rejcha)
romantické
prvky
zdůrazňují
svým
individuálním
cítěním
zejména
v
pomalých
středních
dílech.
Vranický
již
cele
patří
vídeňskému
klasicismu,
do
něhož
však
promítá
české
lidové
ohlasy
(viz
Rondo).
Disk
Orchestrální
díla
Bohuslava
Martinů
spojuje
dohromady
3.
symfonii
(1941),
Smyčcový
kvartet
s
orchestrem
(1931)
a
Suitu
z
opery
Julietta
(1939).
Rozdílné
orchestry
(Česká
fiharmonie,
Státní
filharmonie
Brno
a
Talichův
kvartet)
i
dirigenti
(František
Jílek,
Zdeněk
Košler
a
Václav
Neumann)
vytvořily
pojetím
spřízněný
a
jednolitý
proud
charakteristické
martinuovské
hudby.
Daleko
kontrastnější
materiál
byl
přichystán
na
disk
Koncertantní
a
baletní
hudba
Ervína
Schulhoffa.
Skladby
napsané
v
rozmezí
1923-1930
a
nahrané
mezi
lety
1973-86
(opět
Česká
filharmonie,
s
Liborem
Peškem
a
Zdeňkem
Košlerem,
a
Talichův
kvartet)
jsou
ovšem
kontrastní
i
samy
o
sobě
svou
mnohavrstevnou
instrumentací.
Concertino
pro
smyčcový
kvartet
a
dechový
orchestr
staví
zejména
na
barevných
proměnách
a
jazzových
prvcích
v
dynamické
rytmice.
Dvojkoncert
pro
flétnu,
piano
a
orchestr
těží
z
virtuózních
možností
komunikace
obou
sólových
nástrojů.
Většinou
se
nestřídají
v
otázkách
a
odpovědích,
nýbrž
zní
o
překot
současně,
ať
již
jako
sólo
a
doprovod
nebo
v
podobné,
vzájemně
se
proplétající
faktuře
(flétna
-
Jiří
Válek,
piano
-
Josef
Hála).
Posledním
dílem
disku
je
Ogelala,
baletní
suita
na
staromexický
pohanský
námět,
která
obsahuje
řadu
exotických
názvuků
a
drsných
souzvuků.
Milovníky
klavírní
hudby
a
Janáčka
zvlášť
pak
jistě
potěší
kompaktní
reedice
obou
řad
Po
zarostlém
chodníčku
na
vynikající
nahrávce
Radoslava
Kvapila
z
roku
1969
(Dům
umělců).
Věčně
zelené
a
stále
hrané
klavírní
miniatury
tu
doplňují
desetiminutové
Tema
con
variacioni
(Zdenčiny
variace)
a
Tři
moravské
tance:
Ej
danaj!,
Pilky
a
Čeladenský.
Aleš
Opekar
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View