ln95048_050

ln95048_050

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsetdtest
Genreperson_interv
Text typepub

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Vražedné počasí pro film

Přestalo bavit točit pro prázdná kina, přiznává režisér a porducent Jaroslav Soukop K novým český filmům patří i komedie Byl jednou jedenpolicatj jedenpolicatj, uvedená do kin počátkem února. Taškařici o našich ochráncích zákona realizoval v autentickém prostředí Střední policejní školy v pražských Hrdlořezích. Od patnácti let jste točil materské filmy. Co vás k této zálobě přivedlo?

O čem byly vaše první snímky a čím jste se v nich inspiroval?

Nikdy jsem se nepokouše o dokumenty, ale od začátku o jakási hrané skeče. Jako zjevení jsem vnímal Démanty noci Jana Němce, to byla čistá filmařina! Pod těmito vlivy jsem v polovině šedesátých let natočil půlhodinový hraný film Opačýsměrem Opačýsměrem, který se skládal ze čtyř epizod a vyprávěl o zrození, lásce a smrti. Mezitím jsem dělal přijímačky na FAMU, poprvé bohužel neúspěšně.

Famu jste absoloval v dvaasedmdasátém, debutoval jste však o čtyři roky později. Co jste dělal mezitím?

Začít tehdy samostatně režírovta na Barrandově bylo absolutně nnemyslitlné . Ale přijali do scénaristického oddělení - nejdříve na rok, pak natrvalo. Vyplatila se mi zkušenost z FAMU. A tak jsem si na FAMU musel pro sebe psát všechno sám. A po FAMU, začátkem sedmdesátých let, začala moje nejkrutější léta.

Proč?

Seděl jsem v Plzni a psal scéénaře, které na Barrandově nikdo nechtěl.

A zase jsem psal scénáře, které nikdo nechtěl. Pak jsem točil každý rok film.

dávno před listopadem jste byl označován za autora inspirovaného americkými filmy...

Samozřejmě mám rád spoustu amerických flmů. Snad jedině Egon Hostovský. Kdybych měl jmenovat konkrétní autory,byla b jich spousta. Třeba Somerset Maugham nebo Scott Fitzgerald, speciálně jeho poslední magnát, ačkoliv zůstal nedokončený. Nebo JAmes Hilton, Graham Green, Raymond Chalender, James Clavell. Rád čtu i michaela Crichtona. Píše totiž způsobem, ktrý obdivuju i ve filmu.

A zatím se mi to podařilo - Discopříběh č. 2 i Kamarád do deště II - Příběh z Brooklinu se zaplatily a ještě vydělávaly. Ale rád bych zdůraznil, že na všechny čtyři filmy, které jsem natočil po listopadu, jsem si různými způsoby sehnal peníze sám. Což je neuvěřitelný martyrium. Abyste to překonal, chce to vůli a trpělivost, prostě to nevzdat.

Takovému vysvětlení bych rozuměl dnes, kdy si své filmy i sám produkujete. Ale váš obrat ke komerci nastal v první polovině let osmdesátých, kdy jste to ještě neměl zapotřebý....

Tenkrát jsem o něm řekl, že to není film, na který bych osobně toužil jít do kina. A kritika okamžitě obvinila z nemorálnosti. Ale opakuju, že si dnes nemohu dovolit točit film jako Romaneto, protože by na nikdo nepřišel! On na nikdo nechodil tenkrát a jednoho dne přestalo bavit točit pro prázdné sály nebo pro filmové kluby. Mým největším propadákem se stal v třiaosmdsátém Záchvěv strachu. Ačkoliv se odehrával za bachovského absolutismu a obsahoval evidentní politické parlely s tehdejší současností, přišlo na něj jenom asi pětašedesáttisíc lidí. Musím říct, že šlo o volbu čistě osobní a nikdo k no nenutil.

Uprchlík je nesporně špičkový film. Ale on měl především špičkový scénář...

Taky by to asi nedopadlo špatně.

To není jisté. ale narážím na to, že i nejtvrdší kritici víceméně uznávají vaše řemeslné kvality jako režiséra a vtýkají vám spíš nedotažené scénáře. Vám připadají kvalitní?

A vadilo by vám, kdyby toho natočil jen polovinu?

Mně ano, protože nerad sedím doma. Jsem realizační typ, a především režisér. Navíc jsem začal - jako první u nás - produkovat filmy sám a bavím to.

Zkoušel jste někdy oslovit jiné než své stálé spoluscénáristy?

Samozřejmě, a skončilo to fiaském. Jenže mi poslali látky, které se mým zadáním neměly nic společného, třeba Meyrinkova Golema. Pak jsem se stejným úkolem oslovil různé spisovatele. I z nich pár odpovědělo a zase mi poslali námětymimo sféru mého zájmu. Po těchto pokusech jsem dospěl k závěru, že pokud si člověk nevymyslí námět sám a scénář nenapíše s lidmi, s nimiž máá společný vkus a dobře je zná, nemá nakonec nic.

Mnozí režiséři však ani v Hollywoodu neprorazili osvědčeenou konfekcí, ale především originálními nápady a neobvyklým stylem. V poslední době se to podařilo třeba Quentinu Tarantinovy s filmem Pulp Fiction - historky z podsvětí. Nevede i u nás cesta k úspěch spíše přes hledání něčeho nového?

Pulp Fiction se mi líbí především proto, že mám rád Harveho Keitela. Po jaké látce byte sáhl?

Absolutním snem je pro film typu Formanova Amadea. Úspěch jednoho z nich na mezinárodním festivalu v Nyonu pomohl Soukupovi k přijetí na FAMU, kde pod vedení profesora Emila Klose vystudoval hranou režii. Po svém celovečerním debutu Drsná Planina Na které žánry lze dnes v českém filmu vsadit s jistotou?

Bohužel, jistota neexistuje.

S Jaroslavem Vokřálem máme rok připravený scénář Vražedné počasí. Jde o kriminální melodrama ze součastné Prahy o únosci a jeho oběti, který jsme napsali pro Sagvana Tofiho. Seženeme-li prníze, chtěli bychom začít na podzim. Pracujeme i na druhém dílu komedie Byl jednou jeden polda. Záleží ale na tom, zda bude mít jednička úspěch.

A neláká vás spíš námět, jehož realizaci jste si ještě nevyzkoušel? Mám rád různé žáry a nové příběhy. Chtěl jsem dělat něco nového. Jenže, jak jsem řekl, dnes musíme uvažovat jinak.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View