ln95045_050

ln95045_050

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-1
Genreinvitation
Text typepub

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Pozdní dílo zakladatele Cobry

Dánský grafik Asger Jorn vystavuje své práce v paláci Kinských V Grafické sbírce Národní galerie v Praze je otevřena retrospektivní výstava ASGERA JORNA (1914-1973), jedné z největších osobností dánského umění dvacátého století. Předtím se uskutečnila v Drážďanech a ukázala složitý vývoj tohoto severského umělce, zakladatele a nejvýznamnějšího člena skupiny Cobra.

Právě na její výstavě v sálech Národní galerie mohli pražští diváci vidět Jornovy obrazy před několika lety. Teprve nyní však máme příležitost sledovat různé jemnosti, návraty, objevy a vlivy, které jsou součástí jeho složité a mnohotvárné práce. Asger Jorn hodně cestoval, pobýval ve Francii, Itálii, Švýcarsku i Německu, a všude navazoval rozvětvené vztahy, usnadněné jeho jazykovým nadáním. Stýkal se s mnohými z nejuznávanějších osobností a tvůrčím způsobem rozvíjel jejich odkaz. Jornovo rané období ovlivňoval surrealismus.

Neustálým hledáním tvarů a znaků, smyslem pro úsporné řazení čar a barevných tónů i proměnlivostí výrazu ovlivnil jeho tvorbu Paul Klee. Citem pro vyjádření přírodních dějů v jejich mnohoznačnosti a zároveň chápáním přesných zákonitostí vesmírného řádu se stal jeho předchůdcem Vasilij Kandinskij. Asger Jorn se zajímal také o historii, filozofii a literaturu, organizoval různá setkání, která vedla ke vzájemnému poznávání umělců. Z rozmanitých podnětů se zvolna utvářel jeho nezaměnitelný názor a rukopis, určený především osobní intuicí, dojmy vycházejícími ze současnosti a ostrým viděním kulturního vývoje i společenských vztahů.

Umělcovo dílo se od předválečné doby přes čtyřicátá léta postupně vyhraňovalo. Odkaz národní kultury se prolínal s rozsáhlým poznáním, zprostředkovaným i spoluprací s různými časopisy a autorovým podílem na zakládání rozličných uměleckých seskupení. Jornův styl postupně dozrával a stal se součástí vlny poválečného abstraktního expresionismu. Snad nejpřesvědčivěji působí Jornovo výrazné a zároveň vzácně kultivované pozdní dílo, jehož formu umocnila umělcova mnohostranná zkušenost. Výstava představuje grafické listy v logických souborech, daných vnitřní potřebou i vnějším určením. Instalace se příliš nedrží chronologie: klade totiž důraz spíš na jiné, mnohem významnější souvislosti Jornova pozoruhodného díla. Asger Jorn - Grafické dílo. Palác Kinských, Národní galerie v Praze. 31. ledna - 19. března.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View